Čo priniesol týždeň 1. 9. – 7. 9. 2014

Čo priniesol týždeň <br>1. 9. – 7. 9. 2014

Čo priniesol týždeň
1. 9. – 7. 9. 2014

Žiadne komentáre na Čo priniesol týždeň
1. 9. – 7. 9. 2014

Témy týždňa

V rámci kampane Chceme vedieť viac otvárame diskusiu na tému Zmysel povinného vzdelávania  Nový minister už zrealizoval v rezorte školstva prvé personálne zmeny  V rezorte školstva prebieha aktuálne audit priamo riadených organizácií, minister plánuje znížiť ich počet  Proces novelizovania kľúčových školských zákonov nechce nový minister zastaviť ani spomaliť  Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2015 nepočíta so zvýšením objemu financií do vzdelávania  Učitelia očakávajú zvýšenie platov  Minister Pellegrini avizuje otvorenie ústavného zákona o dlhovej brzde  Rezort školstva dostane od ministerstva financií viac peňazí aspoň na asistentov

 

Výrok týždňa

„Znížiť počet áut v rezortnom vozovom parku alebo prepustiť ľudí na ministerstve, ktorí tam boli už dvadsať rokov, je príliš lacné. Mali by sme ostať triezvi, nemali by sme sa nechať opiť rožkom, ale podobne ako to robili v Čechách, hľadať spoločenský konsenzus na tom, že čo je skutočnou spoločenskou prioritou.  Bez toho, aby sme investovali do školstva, rozvíjali ho, nebude budúcnosť našich detí ružová.“

Vlado Crmoman
učiteľ
vo videoblogu .týždňa | 1. 9. 2014  

 

Výber z udalostí

 Po letných prázdninách chceme vedieť ešte viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku, preto sme pre Vás pripravili tri diskusné témy, do ktorých sa môže zapojiť každý. Budeme sa v nich venovať širším súvislostiam vzdelávania, ktoré sú často opomínané a  prekrývané diskusiami o čiastkových, zväčša legislatívnych a prevádzkových záležitostiach nášho školstva.  Začíname diskusiou na tému Zmysel povinného vzdelávania.

Čo by malo byť zmyslom a náplňou povinného vzdelávania v budúcnosti? Z akých hodnôt a princípov by malo vychádzať? K čomu by sme mali vychovávať a vzdelávať budúce generácie? Nad týmito otázkami sa zamýšľal filozof a pedagóg Erich Mistrík, futurológ Ivan Klinec a ekonóm Martin Mlýnek. Prečítajte si ich predstavy a prezentované argumenty a zapojte sa do diskusie!

 Na začiatku letných školských prázdnin došlo k rekonštrukcii vlády. Dušana Čaploviča nahradil v kresle ministra školstva bývalý štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini. Prezident republiky Andrej Kiska ho do funkcie ministra vymenoval  3. 7. 2014. Dôvody na výmenu ministra neboli zverejnené, minister Čaplovič podal demisiu po sneme strany Smer, na základe dohody  s premiérom vlády Robertom Ficom.

V príhovore na začiatku nového školského roka Peter Pellegrini okrem iného povedal: „Funkciu ministra som prevzal s cieľom dosiahnuť, aby sa náš školský systém výrazne zefektívnil a pokračoval v trende modernizácie. Za dôležitú v tomto snažení považujem spoluprácu s celou sieťou škôl aj našich školských partnerov, so samosprávami a aj s rodičmi. Ako meradlo úspechu nevnímam počet schválených zákonov ani interaktívnych tabúľ. Tie nie sú cieľom, sú len prostriedkom. Ministerstvo školstva, všetky jeho organizácie a všetci jeho pracovníci by mali byť partnerom pre Vás a Vaše potreby.“

 Nový minister školstva Peter Pellegrini vykonal po nástupe do funkcie niekoľko personálnych zmien a chystá sa znížiť aj počet priamo riadených organizácií (PRO): „Moja predstava je, aby som mal pár veľkých kľúčových organizácií a nie 16 drobných, ktorá každá má svojho riaditeľa, sekretariáty a obslužné činnosti.“ Potvrdil, že aktuálne prebieha na úrovni PRO audit, ktorý by mal odhaliť efektívnosť ich činností. „Bol by som rád, keby z nich minimálne polovica neexistovala už v priebehu budúceho roka,“ dodal minister.

 Analytici hodnotia rekonštrukciu na poste ministra školstva zatiaľ zdržanlivo. Minister Pellegrini totiž do čela rezortu školstva nenastúpil so žiadnou novou víziou. Naopak, potvrdil, že sa neplánuje príliš odkloniť od reformných zámerov Dušana Čaploviča, ktoré na začiatku školských prázdnin prenikli na verejnosť. Proces novelizovania kľúčových zákonov minister Pellegrini nechce zastaviť ani spomaliť: „Chcel by som, aby vláda tieto všetky zákony schválila najneskôr do Vianoc, aby sme v januári, februári absolvovali prvé a druhé čítanie v parlamente, aby už v marci boli zákony platné a aby boli účinné od 1. septembra 2015. S tým, že tam, kde sa dohodneme s učiteľmi alebo so zriaďovateľmi, že na niektoré veci sa budú musieť adaptovať trochu dlhšie, tak prechodným ustanovením posunieme účinnosť niektorých konkrétnych opatrení“.

 Učitelia dúfajú, že sa novému ministrovi podarí aspoň naliať viac financií do školstva, očakávajú najmä zvýšenie platov. Podľa predsedu školských odborov Pavla Ondeka je dôležité, aby sa investície do školstva zvýšili aspoň na 6 percent hrubého domáceho produktu. „Je to celý komplex problémov, ale platy zostávajú našou prioritou,“ povedal.

 Vo zverejnenom návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2015 však vláda avizuje krátenie rozpočtu pre školstvo, nie jeho navýšenie. Napriek tomu je minister Pellegrini stále optimistický. „Rozpočet, tak ako je nastavený, je prvý nástrel. Stále je ešte priestor do 15. októbra, keď ho má schváliť vláda, aby sme vyjednávali s ministerstvom financií. Budem robiť všetko pre to, aby sme pokračovali vo zvyšovaní platov a myslím si, že ten boj vybojujeme úspešne a ja pevne verím, že nájdeme spôsob, ako zase finančne prilepšiť pedagógom aj v roku 2015“, povedal minister v rozhovore tesne pred začiatkom školského roka.

Minister financií Peter Kažimír však upozorňuje, že ak by sa aj podarilo nájsť v štátnom rozpočte peniaze na zvýšenie platov učiteľov, ústavný zákon o dlhovej brzde, ktorý motivuje vládu a samosprávy k šetreniu, znemožní mestám a obciam uvoľniť vyčlenené zdroje do škôl. „Vzhľadom na zmrazenú výdavkovú obálku miest a obcí, cez ktoré sa platia školy a školské zariadenia, je obrovský problém dodržať zákon a zároveň zvýšiť platy,“ povedal Kažimír. Zároveň uviedol, že on zmenu zákona o dlhovej brzde požadovať nebude. „Je na strane dotknutých, to znamená, na strane učiteľov, školských odborov, ale aj miest a obcí, aby túto tému nastolili,“ dodal.

 Minister školstva Peter Pellegrini oznámil, že sa dohodol s ministrom financií na navýšení prostriedkov na zabezpečenie asistentov v školách. O vyššiu sumu na asistentov pôvodne žiadala europoslankyňa Jana Žitňanská ministra financií ešte ako poslankyňa Národnej rady SR (NR SR) a členka Výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Minister Peter Kažimír vtedy verejne prisľúbil, že potrebné prostriedky zabezpečí rozpočtovými opatreniami. Podľa informácií ministra školstva Pellegriniho by malo v novom školskom roku nastúpiť do škôl približne 800 nových asistentov. „Len od septembra do konca roka nás budú asistenti stáť skoro dva milióny eur, pričom budúci rok na to budeme potrebovať šesť miliónov eur,“  dodal Pellegrini.

Čo všetko dnes brzdí potrebné zmeny v školách a čo by sa malo zmeniť, aby školy mohli lepšie vychádzať v ústrety deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, sa môžete dočítať v správe z tretieho zasadnutia Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, ktorú zverejnilo Nové školstvo počas letných prázdnin.

 Na plytvanie v rezorte školstva upozornil poslanec NR SR Miroslav Beblavý. Metodicko-pedagogické centrum zverejnilo tender na dodávateľa hotelových a reštauračných služieb v objeme 7,6 mil. eur. Tieto služby budú poskytované účastníkom školení, ktoré budú organizované v rámci viacerých projektov, hradených z eurofondov. Beblavého prekvapila najmä špecifikácia služieb v súťažných podkladoch, kde sa okrem iného uvádza, že polovica ubytovania musí byť v štvorhviezdičkových hoteloch a na raňajky sa má podávať mozzarella s paradajkou a pestom či 200 gramov parmskej šunky na rukole a parmezánových hoblinách. „Keď sa eurofondy premrhajú, je to rovnako zlé, ako keď sa rozkradnú. Namiesto lepších pomôcok alebo vyšších platov pre všetky školy si istá skupina pedagógov na pár dní užije 4 hviezdičky, mozzarellu a prosciutto,“ okomentoval tender poslanec.

 

 

Všimli sme si

 V Bratislave v K. Gallery je sprístupnená výstava fotografií Petra Župníka pod názvom Trochu iný príbeh. Výstavu zorganizovala nezisková organizácia Raná starostlivosť v snahe podporiť rodiny  s deťmi s viacnásobným postihnutím. Cieľom výstavy je citlivo poukázať na problémy týchto rodín, ako aj iniciovať verejnú diskusiu o ich potrebách a zvýšiť povedomie odbornej i širšej verejnosti o danej téme.

 

 

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

 

 

Pripravujeme

 Aj v tomto školskom roku budeme pokračovať v sérii tvorivých workshopov, ktoré pre žiakov  základných škôl a širokú verejnosť organizujeme v rôznych mestách a obciach Slovenska. V októbri plánujeme navštíviť severnú časť Slovenska a v novembri budeme o budúcnosti vzdelávania diskutovať s ľuďmi vo východoslovenských regiónoch.

Tieto a ďalšie aktivity môžeme realizovať vďaka podpore Nadácie Orange, ktorá sa stala na rok 2014 partnerom kampane Chceme vedieť viac. Ďakujeme!

 

 

 

 

Editorka vydania: Zuzana Zimenová | noveskolstvo.sk

Pridajte svoj názor aj vy

Napíšte komentár

Podporte kampaň

Organizátor

Kreatívny
partner

Back to Top