Čo priniesol týždeň
25. 1. – 31. 1. 2016

Čo priniesol týždeň

Témy týždňa

Kampaň Chceme vedieť viac je tu už dva roky Protestné aktivity učiteľov pokračovali vo viacerých mestách Prezident prijal zástupcov nespokojných učiteľov Protesty učiteľov podporujú študentské aj rodičovské iniciatívy a známe osobnosti Mimoriadne zasadnutie školského výboru parlamentu nakoniec bude

 

Výrok týždňa

„Svet sa zmenil, dnešné deti sú iné a majú úplne iné potreby ako sme mali my. Školstvo je zaostalé, neflexibilné, neschopné reagovať na zmeny. Deti chodia do školy a učia sa z učebníc, z ktorých sme sa učili my, spôsobom akým sme sa učili my, v podmienkach, ktoré sa od našich čias v podstate nezmenili. Učia ich učitelia, ktorých sme vytesnili na okraj záujmu, so statusom blížiacim sa k sociálnym prípadom. Zverujeme svoje deti do rúk ľuďom, od ktorých veľa očakávame a veľmi málo im za to dávame.“

Andrea Pauliková
rodič
blog Rodičia, je čas pridať sa k učiteľom | 28. 1. 2016

 

Výber z udalostí

 Kampaň Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku odštartovala pred dvoma rokmi. 31. januára 2014 sme začali s rôznorodými aktivitami zapájajúcimi deti, rodičov, učiteľov, odborníkov aj širokú verejnosť s cieľom rozprúdiť verejnú diskusiu o budúcnosti vzdelávania a dostať ho do popredia spoločenského záujmu. Naše zistenia z kreatívnych workshopov aj prieskumu verejnej mienky sme zosumarizovali v Atlase predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. Okrem toho 5-tisíc odberateľov týždeň čo týždeň informujeme o aktuálnom dianí v školstve. Prečítajte si sumár našich aktivít.

2-roky
V treťom roku kampane sa vzdelávanie a školstvo aj vďaka protestom učiteľov a nespokojnosti rodičov naozaj dostali do centra verejnej pozornosti. Aj naďalej sa budeme snažiť predostierať pohľad tých, ktorých sa vzdelávanie najviac týka – detí. O tom, či naprieč politickým spektrom existuje zhoda aspoň na základných otázkach ranej starostlivosti, predškolského a základného vzdelávania si budete môcť prečítať už čoskoro v pripravovanej správe z okrúhleho stola.

 Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) po nesplnení požiadaviek Slovenskej komory učiteľov (SKU) protestným zhromaždením v Bratislave začala neobmedzený ostrý štrajk. Učitelia sa dožadujú zvýšenia platov, navýšenia financií na vzdelávanie o 400 miliónov eur a zmeny systému ďalšieho vzdelávania. Viaceré médiá o prvých dňoch štrajku informovali z rôznych kútov Slovenska (25.1. SME, aktuality.sk, aktuálne.sk, 26.1. SME). Pozrite si fotodokumentáciu z prvých dní štrajku od agentúr TASR, SITA a z Denníka N.

Hospodárske noviny publikovali záznam z brífingu ministra školstva Juraja Draxlera (nominant Smer-SD), v ktorom vymenoval opatrenia prijaté rezortom školstva počas jeho pôsobenia a učiteľom vyčítal, že napriek nim protestujú. Zároveň sa poďakoval tým učiteľom, ktorí sa „nedali zatiahnuť do tejto politickej akcie.“

 ISU vláde a parlamentu v utorok odovzdala pokarhanie  za „opakované zabúdanie na sľuby, neustále vyrušovanie verejnosti kauzami, úmyselné poškodzovanie dobrého mena učiteľov, opakované šikanovanie a zastrašovanie po školách a politizáciu školstva.“ Viktor Križo z ISU pred úradom vlády uviedol, že v čase protestov dochádza k zámernému narúšaniu vzťahov medzi učiteľmi, riaditeľmi a rodičmi.

 V priebehu týždňa sa protestné zhromaždenia uskutočnili v Leviciach, Košiciach aj Banskej Bystrici. V tretí deň štrajku učitelia opätovne požiadali rodičov o podporu s tým, že ich základným cieľom  nie je zvýšenie miezd, ale zastavenie prepadu školstva. „Naše deti si zaslúžia tráviť väčšinu dňa v kultúrnom prostredí, mať prístup k moderným didaktickým prostriedkom a mali by ich učiť motivovaní, kvalitní učitelia.“ Jedna z organizátoriek protestov nevylúčila, že v prípade neúspechu môžu učitelia v budúcnosti štrajkovať aj počas maturitných skúšok.

Portréty protestujúcich učiteľov priniesli denník SME, portál aktuálne.sk aj Denník N. Reálne výplatné pásky učiteľov, ktoré zozbieral Peter Farárik, zverejnil portál aktuálne.sk.

 K podporovateľom štrajku sa okrem desiatok inštitúcií a tisícov občanov pridali aj viaceré známe osobnosti, ktorých posolstvá boli zverejnené na webovej stránke ISU, portáli jablko.sk či na facebookovom profile študentskej iniciatívy Ďakujeme, že vieme. Podporu štrajkujúcim vyjadrili aj slovenskí študenti v Nemecku, RakúskuDánsku či viaceré reštauračné a rekreačné zariadenia v rôznych mestách Slovenska. Učiteľov podporili aj odborové združenia lekárov a zdravotných sestier, ktoré im dali aj zopár dobrých rád na presadenie svojich požiadaviek.

Odborníci a komentátori sa líšia v tom, či sú protestné akcie učiteľov vhodne načasované. Sociologička Monika Čambáliková vo vyjadrení pre portál aktuálne.sk považuje za neštandardné žiadať v tomto období také veľké prostriedky zo štátneho rozpočtu. Vláda podľa nej učiteľom nemôže ustúpiť, pretože by to bol veľký precedens. Sociologička Silvia Porubänová pre denník Pravda uviedla, že z časového hľadiska požiadavky nie sú do volieb naplniteľné, no protestujúcim ide skôr o vzbudenie pozornosti. „Profesijná skupina, ktorá sa neohlási a nezviditeľní, môže ťažko očakávať, že to za ňu urobí niekto iný,“ dodala s tým, že v aktuálnom štrajku možno pozorovať aj istú generačnú obmenu.

Podľa komentátora Juraja Hrabka sa štrajk učiteľov postupne utlmí bez toho, že by vládu prinútil akceptovať požiadavky učiteľov. Dodal však, že „skrátené legislatívne konanie záleží len od vlády a mimoriadnu schôdzu parlamentu môže zvolať predseda NR SR“. Viaceré známe osobnosti kritiku o zlom načasovaní štrajku odmietli. O tom, že by štrajk učiteľov mali podporiť aj rodičia už len zo sebeckých dôvodov, písal týždenník Trend.

 Počet škôl a jednotlivcov zaregistrovaných do štrajku na stránke ISU počas týždňa pozvoľne klesal. Z pôvodných takmer 12-tisíc učiteľov z vyše 750 škôl z celého Slovenska počet protestujúcich klesol na takmer 9-tisíc učiteľov zo 700 škôl. Viaceré školy sa do protestov zapojili na obmedzený počet dní. Počty úplne zatvorených škôl sa nelíšili iba v jednotlivých dňoch, ale aj podľa toho, či o nich informovala ISU alebo ministerstvo školstva (napr. tu, tu, tu a tu).

Na regionálne rozdiely aj rozdielne osobné motivácie na zapojenie aj nezapojenie sa do štrajku, ktoré pramenia aj z minulých skúseností, upozornili viaceré médiá. Riaditeľka základnej školy v Ždani Nataša Rokická, ktorá sa k štrajku pridala, sa vyjadrila, že na východe Slovenska je síce podobná nespokojnosť ako v iných častiach krajiny, no aj veľa strachu a málo odvahy niečo meniť. „Vnímam veľmi negatívne, že minister školstva ide proti svojim. Mal byť to byť človek, ktorý by sa nás mal zastať. Nepáči sa mi spôsob, akým komunikuje. Zdá sa mi, že vystupuje arogantne a nepriateľsky voči učiteľom,“ uviedla riaditeľka.

 Učiteľom okrem požiadaviek protestujúcich prekáža aj oklieštenie právomocí školských samospráv, nefunkčný systém ďalšieho vzdelávania učiteľov, ako aj roztrieštený spôsob financovania škôl. SKU ho považuje za „neprehľadný, nespravodlivý a diskriminačný“. Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková tvrdí, že normatívne financovanie nekopíruje potreby škôl a financie poskytované na žiaka sú nízke. Zároveň poukázala na to, že normatívne financovanie vo svojom súčasnom nastavení nemusí vyhovovať rovnako základným a stredným školám.

Pavol Sadloň z Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR poukázal na to, že regionálne školstvo je dlhé roky podfinancované z hľadiska vybavenia, údržby aj ohodnotenia práce. „Ak bude naďalej začínať každé rokovanie o normatívnom financovaní štátnych vzdelávacích programov a následne školských vzdelávacích programov vetou „Musíme vychádzať z financií, ktoré máme …,“ a nie z finančného krytia, ktoré na kvalitné financovanie školstva potrebujeme, pravdepodobne sa nepohneme zo začarovaného kruhu stagnácie, respektíve znižovania kvality výchovy a vzdelávania na všetkých stupňoch vzdelávacej sústavy,“ uviedol Sadloň, ktorý skritizoval najmä dohodovacie konania, ktoré financovanie škôl sprevádza a z pohľadu gymnázií nezohľadňuje personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov.

 Zástupcov ISU prijal prezident Andrej Kiska, ktorý uviedol, že adresátmi učiteľských požiadaviek sú všetky politické strany, ktoré sa uchádzajú o dôveru voličov v nadchádzajúcich parlamentných voľbách, a preto by mali „jasne, konkrétne a presvedčivo povedať svoju predstavu nielen učiteľom, ale aj celej verejnosti.“ Podľa prezidenta systém vzdelávania potrebuje hlbšie zmeny než len v otázke platov a financií a mal by byť prioritou budúcej vlády. Aj keď podľa neho nepanuje zhoda o vhodných riešeniach ani medzi učiteľmi, ministra školstva vyzval na pokračovanie v dialógu.

 Učitelia počas brífingu po stretnutí s prezidentom vyzvali vládu, aby ich prestala zastrašovať, váhajúcich učiteľov, aby sa k protestom pripojili a rodičov, aby sa za nich postavili. O rôznych formách nátlaku, aby sa učitelia do protestov nezapojili, ISU informovala aj v otvorenom liste. Denník SME zhrnul, za akých podmienok sa môžu učitelia do štrajku zapojiť.

 ISU ministra školstva Juraja Draxlera pozvala na stretnutie, aby mohol „zakončiť svoje pôsobenie v tejto vláde s výsledkom, ktorý posunie školstvo výrazne vpred.“ Minister pozvanie neprijal, no zúčastnil sa stretnutia s odborovými a stavovskými organizáciami k „formulácii požiadaviek školského prostredia pred parlamentnými voľbami.“

Stretnutiu so štrajkujúcimi učiteľmi sa však minister nevyhne na mimoriadnom zasadnutí Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, ktoré zvolal jeho predseda Mojmír Mamojka na podnet opozičných poslancov. Strana SKOK žiadala aj zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu, na čo však nenazbierala dostatok podpisov.

 Minister Draxler v diskusii zorganizovanej v rámci kampane A dosť! uviedol, že v slovenskom školstve sa musí upratať a taktiež sa musia pripraviť koncepčné zmeny. Podľa jeho slov sa v rezorte pod jeho vedením upratuje už vyše roka a systémovejšie zmeny musia byť prijaté vo financovaní škôl a rozdelení kompetencií. Zároveň pripustil, že zvyšovanie platov v uplynulom období nemuseli na svojich výplatných páskach kvôli nejasným pravidlám pocítiť mnohí učitelia.

Draxler taktiež uviedol, že na Slovensku potrebujeme centralizované prijímacie skúšky na stredné školy, štandardizované testy aj maturity. Zároveň by sa mali testovať aj kompetencie učiteľov. Koncepčné dokumenty sa podľa neho budú prijímať po diskusiách s odborníkmi. „Nič nechceme robiť tak, že prídeme s konkrétnym dokumentom a povieme stavovskými organizáciám, toto sme vymysleli a teraz vy to musíte prijať. My svoje predstavy máme, ale potrebujeme si ich oddiskutovať.“ Podľa ministra možno školám dať väčšiu dôveru a voľnosť len za určitých podmienok. Minister sám seba označil za pragmatika a technokrata.

Pozrite si záznam z celej diskusie.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=SUfavEf_1So[/youtube]

V rozhovore pre Denník N minister Draxler povedal, že financovanie zvýšeného počtu policajtov a odmietanie zvýšiť platy učiteľov je o politickej objednávke.

 Predseda vlády Robert Fico zopakoval, že v rámci verejnej správy v rokoch 2012 až 2016 rástli najviac platy učiteľom. V diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 zároveň povedal, že učiteľom ponúka 25-percentné zvýšenie platov v nasledujúcom volebnom období. Učiteľka matematiky po opakovaných vyjadreniach o miere zvyšovania platov v školstve v uplynulom období premiérovi vysvetlila, ako sa počítajú percentá.

Premiérovi venovali svoje odkazy mnohí učitelia po tom, ako ich vyzval, aby aj oni niečo urobili pre štát. Učiteľ Lukáš Hirko z Košíc mu opísal , ako si zabezpečuje živobytie popri práci v škole. Učiteľ Vladimír Dolinay z Bratislavy mu zas priblížil, čo všetko si práca učiteľa vyžaduje.

O tom, že oželieť mesačný plat stojí za potrebné zmeny, hovorí Ondrej Pastierik. O tom, že zmena bude bolieť, uvažuje Jarmila Horáková. A pred tým, že 10-tisíc štrajkujúcich učiteľov nemôže spôsobiť takú zmenu ako štrajk zamestnancov automobilky, zas varuje Peter Javůrek. Martin Mojžiš ponúka recept na úspešný štrajk inšpirovaný elementárnou fyzikou – treba zväčšiť trecie plochy. A o tom, či učiteľský štrajk je alebo nie je prelomom, pojednáva článok časopisu .týždeň.

 Petr Šabata v denníku SME zhrnul a okomentoval, čo vo svojich volebných programoch v oblasti školstva ponúkajú vybrané politické strany. Anketu o programoch politických strán v školstve zverejnil aj Denník N.

 

Všimli sme si

 Ťažkému životu učiteľov sa venuje najnovší výber filmov od Petra Konečného na TV.sme.sk.

 Americké centrá prevencie a sledovania chorôb (Centers of Disease Control and Prevention, CDC) odporúčajú posunúť začiatok vyučovania na druhom stupni základných škôl a v stredných školách na neskoršie hodiny, aby mali tínedžeri dostatok spánku. Nadviazali tak na odporúčanie Americkej pediatrickej akadémie, ktorá pred rokom varovala pred následkami nedostatku spánku u tínedžerov, medzi ktoré patrí nedostatok sústredenia, riziko obezity a depresií.

CDC považuje za škodlivé, že čím sú žiaci starší, tým skôr im začína vyučovanie, keďže im do rozvrhu neraz pribudnú aj tzv. nulté hodiny.  Pritom práve tínedžeri chodia spať čoraz neskôr a tým pádom nespia odporúčaných 8,5 hodín. Spánkový deficit im potom bráni v škole podať žiadaný výkon a znižuje aj ich záujem o mimoškolské aktivity a šport.

 

Pripravujeme

 Spracovávame správu z prvého okrúhleho stola pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti vzdelávania venovaný napĺňaniu potrieb detí v oblasti ranej starostlivosti, predškolského a základného vzdelávania.

 Pripravujeme aj druhý okrúhly stôl pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti stredného všeobecného aj odborného vzdelávania.

 V najbližšom období sa detailnejšie pozrieme aj na programy politických strán v oblasti vzdelávania a po parlamentných voľbách budeme pozorne sledovať formovanie programového vyhlásenia novej vlády.

 

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: