Čo priniesol týždeň 29. 2. – 6. 3. 2016

Čo priniesol týždeň <br>29. 2. – 6. 3. 2016

Čo priniesol týždeň
29. 2. – 6. 3. 2016

Žiadne komentáre na Čo priniesol týždeň
29. 2. – 6. 3. 2016

Témy týždňa

Voliči rozhodli o pestrom zložení nového parlamentu Prvovoliči volili najmä protestné strany a extrémistov Prijímanie zásadnejších zmien vo vzdelávaní bude v novom volebnom období komplikované Protestné iniciatívy pochovali slovenské školstvo a svoj štrajk prerušili

 

Výrok týždňa

„Mladí sú takí istí ako ostatné generácie. Niektorí sú idealisti, niektorí sú skôr pragmatici, ktorí idú po svojich momentálnych záujmoch. Myslím, že bez ohľadu na striedanie generácií od roku 1989 aktivizmus postupne vzniká a rastie. Môže sa nám zdať, že príliš pomaly, môžeme byť smutní a prepadať beznádeji, ale je to historický proces – a tie bývajú pomalé. Vidím to pozitívne. Ale naše sebauvedomenie nesmie dozrieť, až keď bude neskoro a nebo nad krajinou sa uzavrie v zmysle nevzdelanosti a manipulovateľnosti ľudí a prepojenia politiky a ekonomických záujmov.“

 Vladimír Zvara
muzikológ a vysokoškolský pedagóg
v rozhovore pre denník SME | 4. 3. 2016

 

 

Výber z udalostí

 Budúcnosť vzdelávania sa vďaka snahám početných iniciatív stala jednou z dominantných predvolebných tém. Pre väčšinu voličov však programy strán v oblasti školstva neboli najdôležitejším impulzom pri rozhodovaní. Volebné výsledky naznačujú, že nová vláda bude širokospektrálna bez ohľadu na to, či ju vytvoria pravicové strany, pravo-ľavá koalícia alebo či bude vládou odborníkov. V každom z týchto prípadov bude jej schopnosť prijímať zásadnejšie zmeny obmedzená.

V nadchádzajúcom období budeme preto pozorne sledovať nielen proces kreovania novej vlády, ale najmä miesto, ktoré hľadaniu riešení v prospech detí, rodičov a učiteľov venuje vo svojom programovom vyhlásení i v ďalších krokoch.

 V povolebných komentároch sa zvýšená pozornosť venovala rozhodovaniu prvovoličov, teda súčasných študentov i nedávnych absolventov slovenských škôl. Podľa výsledkov exit pollu agentúry Focus pre televíziu Markíza dala svoj hlas strane Mariana Kotlebu vyše pätina mladých ľudí vo veku 18 až 21 rokov a protestnej strane Borisa Kollára vyše desatina z nich. Podobnú podporu ukázali aj simulované voľby stredoškolákov, ktoré vo februári zorganizovala Rada mládeže Bratislavského kraja.

Sociológ Martin Slosiarik podporu antisystémovým stranám pripisuje neukončenej politickej socializácii najmladších voličov. Podľa Martina Vavrinčíka z iniciatívy Hráme o veľa, ktoré mobilizovalo ľudí k účasti na voľbách, „je skratkovité povedať, že toto je výsledok zanedbaného školstva, ale časť pravdy tam asi bude. Mladí ľudia sú vždy náchylní na protestný hlas viac ako iní a keď dostanú dobrú ponuku na protest, tak ju využijú.”

 Do Národnej rady SR (NR SR) boli zvolení štyria bývalí ministri školstva: Jaroslav Paška (SNS), Dušan Čaplovič a Peter Pellegrini (SMER-SD) a Eugen Jurzyca (SaS). Z politikov a odborníkov dlhodobo sa venujúcich oblasti vzdelávania budú členmi parlamentu Ľubomír Petrák (SMER-SD), Martin Poliačik, Branislav Gröhling (obaja SaS) a Árpád Érsek (Most-Híd). Spomedzi aktivistov a učiteľov budú v zákonodarnom zbore Veronika Remišová, Richard Vašečka, Oto ŽarnayMiroslav Sopko (všetci OĽANO-NOVA) a Katarína Cséfalvayová (#SIEŤ). Z možných kandidátov na nového ministra školstva, ktorých ešte pred voľbami identifikoval denník SME, boli do parlamentu zvolení nominanti SNS a SaS.

Jeden z nich, Martin Poliačik (SaS), v predvolebnom komentári pre portál aktuálne.sk podporil protestné aktivity učiteľov a skonštatoval, že krajiny, ktoré zmeny vo vzdelávaní zobrali vážne, začali vidieť efekt až po desaťročiach. Medzi ne zahrnul Fínsko, Švédsko aj Poľsko. „Dnes stojíme na dôležitom rázcestí. Buď tú energiu posledných týždňov uchopíme a začneme tlačiť na nový, lepší systém vzdelávania pre naše deti od prvého dňa menovania nového ministra školstva alebo necháme svet unikať a len z diaľky sledovať príchody nových ‚hrdinov‛, napísal Poliačik.

Odborníci od nového ministra školstva očakávajú vôľu a odvahu dať slovenské školstvo do poriadku. Šéfredaktor časopisu Dobrá škola Vladimír Burjan by chcel na čele rezortu vidieť niekoho, kto myslí najmä na deti a ich vzdelávanie, a nie na rezort, rozpočet a budovy. „Myslím, že by nám nepomohol ani technokratický supermanažér neoliberálneho typu, ktorý bude chcieť všetko merať a oceňovať. Vzdelávanie je predovšetkým o ľuďoch,“ hovorí s tým, že je potrebné zmeniť celkové nastavenie vzdelávania a klímu v školách, nielen vybrané paragrafy v školskom zákone.

 Požiadavky na novú vládu v oblasti vzdelávania pred voľbami sformulovali odborové a stavovské organizácie v školstve a pred nimi aj protestujúci pedagógovia združení v Iniciatíve slovenských učiteľov (ISU). K memorandu školských organizácií sa politické strany neprihlásili, so zástupcami ISU nerokovala dosluhujúca vláda ani opozičné strany.

Kampaň A DOSŤ Nehazardujme s budúcnosťou Slovenska! pár dní pred voľbami informovala o získaní podpisov 11 lídrov politických strán pod opatrenia, ktoré majú pomôcť skvalitniť slovenské školstvo. Napokon do parlamentu nebolo zvolených 6 signatárskych strán, zvyšné majú v NR SR spolu 61 zo 150 mandátov.

 Denník SME sa vo veľkej predvolebnej ankete pýtal kandidujúcich politických strán viaceré otázky súvisiace so školstvom a vzdelávaním. Strana SMER-SD na žiadnu otázku neodpovedala, ĽS Naše Slovensko do ankety nebola zahrnutá.

Rozdielne pohľady na vzdelávanie ilustrujú odpovede na otázku o najhoršom porevolučnom vládnom kroku v oblasti školstva. Zo strán, ktoré sa do parlamentu napokon dostali, ním pre OĽANO-NOVA bolo časté striedanie ministrov a absencia vízie vzdelávania, pre SME RODINA – Boris Kollár zrušenie duálneho systému vzdelávania a pre Most-Híd chýbajúca koncepcia rozvoja školstva. SNS za najhoršie kroky považuje nesystémové odovzdanie škôl samosprávam, prílišnú liberalizáciu vysokých škôl a zlikvidovanie učňovských škôl. Pre #SIEŤ to boli nepremyslené kroky v strednom odbornom školstve a nedostatočné financovanie vedy a výskumu. Napokon pre SaS to bola neschopnosť systému odlišovať slabé školy od dobrých, rezignácia na kvalitatívnu zmenu vzdelávania v základných školách a nesystematické vzdelávanie učiteľov.

Pri otázke možného spoplatnenia vysokoškolského štúdia je proti nemu OĽANO-NOVA a SME RODINA. SNS aj SaS ho považujú za nevyhnutné, avšak s poskytovaním podpory chudobným a nadaným študentom. Most-Híd a #SIEŤ priamo neodpovedali. Väčší konsenzus medzi stranami prevládal v zámere zvyšovať verejné výdavky na školstvo, ktoré podporujú všetky zapojené do ankety, i keď sa navzájom líšia v tom, aký objem financií a v akom časovom horizonte by chceli školstvu prideľovať. SaS ako jediná strana podmieňuje zvyšovanie objemu financií rastom HDP.

Menšia zhoda naopak panuje v tom, či by strany zvýšili platy učiteľov v regionálnom školstve tak, aby dosahovali úroveň vysokoškolsky vzdelaných ľudí. OĽANO-NOVA ich chce každoročne zvyšovať o 10 percent, podobne aj SaS až po úroveň 80 percent priemerného platu vysokoškolsky vzdelaných. Zvyšovanie platov však má byť podľa strany sprevádzané rastom kvality. SME RODINA chce nástupný plat zvýšiť na úroveň priemernej mzdy v jednotlivých krajoch a valorizovať ho podľa odpracovaných rokov aj výsledkov žiakov. #SIEŤ chce platy zvýšiť aspoň o 30 percent do roku 2020, pričom začínajúci učitelia by mali mať aspoň o 50 percent vyšší nástupný plat. Most-Híd aj SNS sú za zvyšovanie platov, ktoré však bližšie nešpecifikovali.

Zvýšeniu motivácie na štúdium učňovských odborov podľa všetkých strán napomôže viac informácií o výsledkoch škôl aj o uplatnení sa a platoch ich absolventov. SME RODINA chce systém duálneho vzdelávania podporiť poskytovaním financií priamo firmám. Most-Híd chce poskytovať študentom štipendiá a podporuje aj návrat k systému výučných listov. SNS chce zjednodušiť podmienky pre vykonávanie živnosti v remeselnom odbore, #SIEŤ skvalitniť prípravu priamo na strednej škole. Podľa SaS by atraktivitu odborného vzdelávania zvýšilo väčšie prepojenie výučby s praxou a prirodzené partnerstvá medzi školami a okolitými firmami.

 Aj keď SMER-SD sa vo svojom programe vzdelávaniu podrobne nevenovala, v predvolebných letákoch dosluhujúca vládna strana pripustila, že v školstve a zdravotníctve sú problémy. „Priznávam, sú oblasti, s ktorých stavom dlhodobo nemôžeme byť spokojní, ako je zdravotníctvo a školstvo,” konštatuje predseda strany Robert Fico.

 Tretí a posledný týždeň pokračoval solidárny štrajk vysokoškolských učiteľov. Po protestných akciách v rôznych mestách Slovenska bol posledným väčším verejným podujatím Pohreb školstva v Bratislave. „Politické elity svojou neschopnosťou a ľahostajnosťou priviedli vzdelávanie na Slovensku do hlbokej a dlhotrvajúcej agónie,“ uviedol Juraj Halas z Iniciatívy vysokoškolských učiteľov (IVU) pri ohlásení smútočného protestného pochodu v Bratislave. Účastníci ním vyjadrili žiaľ nad osudom slovenského školstva. Pozrite si reportáže, fotogalérie a videá zo smútočného pochodu a pohrebu (tu, tu, tu, tu a tu)

 Na spoločnom stretnutí iniciatív rodičov, učiteľov a študentov sa dohodla väčšia koordinácia  nátlakových aktivít za zmeny v školstve a padlo aj rozhodnutie o ukončení ostrého štrajku od 7. 3. a prechode do stavu štrajkovej pohotovosti. IVU vo svojom vyhlásení konštatovalo, že štrajk je obrovským úspechom a dôvodom jeho prerušenia je to, aby hlas protestujúcich ešte zosilnel. Juraj Halas v bilancujúcom rozhovore pre Denník N pripustil, že na jeseň môže prísť aj niečo väčšie ako štrajk, keďže vysokoškolskí učitelia môžu vzniesť aj svoje vlastné požiadavky.

Ľuboš Sibert vo svojom blogu zhrnul, čo podľa neho štrajk ISU a IVU dosiahol napriek nesplneniu požiadaviek učiteľov, vrátane zapojenia veľkej skupiny učiteľov, podnietenia verejnej diskusie o vzdelávaní, zakladania lokálnych iniciatív i zapojenia rodičov. „A čo je najpodstatnejšie, nasledujúca vládna garnitúra už nebude môcť „beztrestne“ rozdávať sľuby v oblasti školstva, lepiť med okolo úst učiteľom a tváriť sa, že je všetko v poriadku,“ uzatvára svoj výpočet Sibert.

 Podporu učiteľom opätovne vyjadrili aj rodičia združení v iniciatíve Zelená stužka. „Za tri týždne sa naša iniciatíva na podporu učiteľov rozšírila na niekoľko tisíc rodín. Pre naše deti chceme kvalitné školstvo a pre pedagógov primerané podmienky a tvorivé prostredie. Vážime si angažovanosť všetkých, ako aj výdrž učiteľov,” povedal hovorca iniciatívy rodičov Zelená stužka Štefan Dobák. Iniciatíva sa obrátila na predstaviteľov všetkých politických strán s výzvou, aby sa jasne vyjadrili, kedy začnú konštruktívne rokovať s učiteľmi o ich požiadavkách. Iniciatíva zatiaľ dostala odpovede od strán SMK-MKP a #SIEŤ.

 Po blogoch Michala Rybárika, ktorý informoval o spornom verejnom obstarávaní ministerstva školstva na pripojenie škôl do novej siete (tu, tu a tu) a po reportáži televízie Markíza, voči ktorej sa ministerstvo ohradilo, podmienky obstarávania v projekte Edunet skritizovala aj Aliancia Fair-play a platforma Slovensko.Digital. Podľa Jána Hargaša z platformy sa daná služba dá nakupovať aj decentralizovane, aby sa do obstarávania mohli zapojiť aj lokálni poskytovatelia. Ku kritike súťaže sa pridali zástupcovia telekomunikačného trhu a Asociácie lokálnych poskytovateľov internetu (ALPI). „Stojíme si za tým, aby si škola vyberala providera, ktorý jej vyhovuje a vie poskytnúť kvalitné a lacné pripojenie,“ skonštatoval Marek Petruška z ALPI. Organizácie ministerstvo školstva opätovne žiadajú, aby obstarávanie zastavilo a prehodnotilo.

 Členky strany SaS Lucia Nicholsonová a Natália Blahová odovzdali predsedovi parlamentu Petrovi Pellegrinimu petíciu s vyše 3-tisícmi podpisov, v ktorej požadujú odstúpenie nedávno vymenovanej komisárky pre deti Viery Tomanovej. V prípade, že tak neurobí, budú medzičasom novo zvolené poslankyne parlamentu iniciovať jej odvolanie v NR SR, keďže podľa nich nespĺňa zákonnú podmienku, podľa ktorej má byť komisárka akceptovaná reprezentatívnymi organizáciami.

 

Všimli sme si

 V novo otvorenej Ľudovej škole Jozefa Mistríka v Španej Doline môžu žiaci zažiť spôsob učenia spred sto rokov. Podľa autora projektu Jána Piška si môžu vyskúšať písanie s atramentovými kalamármi a pierkami, počítanie príkladov z Počtovnice z roku 1932 aj trestanie trstenicou po „štipke“ či kľačanie na polienku.

 Jozef Hvorecký vo svojom blogu upozornil na to, že súčasný spôsob hodnotenia kvality vysokých škôl nie je hodnoverný a nemá byť smerodajný ani pre rozhodovanie o ich financovaní. Podľa Hvoreckého hodnotenie komplexnej akreditácie skresľuje počet hodnotených oblastí výskumu. Čím má škola takýchto oblastí menej, tým väčšiu váhu má ich pozitívne alebo negatívne hodnotenie. Dôsledkom toho, a aj kvôli pomiešaniu rôznorodých odborov vo výslednom hodnotení, výsledky nedávajú dostatočne presný obraz o situácii na hodnotených vysokých školách.

 O tom, že zvyšovanie platov učiteľov na zabezpečenie kvality vzdelávania nestačí, píše Róbert Chovanculiak. Uvádza pritom príklad z Indonézie, kde pred časom prebehla podobná spoločenská diskusia o zaostávajúcom školstve, zhoršujúcich sa výsledkoch žiakov a nízkych platoch učiteľov, ako na Slovensku. Experimentálny prieskum porovnaním výsledkov škôl a učiteľov, ktorým na plate pridali hneď a tým, ktorých lepšie ohodnotili neskôr, ukázal, že zlepšenie finančnej situácie učiteľov sa nepretavilo do lepších výsledkov žiakov.

 

Pripravujeme

 Spracovávame správu z druhého okrúhleho stola pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti stredného všeobecného aj odborného vzdelávania.

 Pripravujeme prezentácie a workshopy na viaceré konferencie. V marci sa zúčastníme konferencie Učíme pre život v Poprade. V apríli sa zúčastníme konferencie Zväzu maďarských pedagógov na Slovensku v Rožňave a napokon v máji vystúpime na konferencii Cesty k dobrej škole. Na všetkých troch sa budeme venovať predstavám odbornej a laickej verejnosti o budúcnosti vzdelávania na Slovensku, ktoré sme spracovali do atlasu predstáv.

 Vo vybraných mestách pripravujeme lokálne workshopy, do ktorých zapojíme všetkých, ktorých sa vzdelávanie týka.

 

Človeče, zapoj sa!

Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

 

 

Pridajte svoj názor aj vy

Napíšte komentár

Podporte kampaň

Organizátor

Kreatívny
partner

Back to Top