Čo priniesol týždeň 4. 4. – 10. 4. 2016

Čo priniesol týždeň <br>4. 4. – 10. 4. 2016

Čo priniesol týždeň
4. 4. – 10. 4. 2016

Žiadne komentáre na Čo priniesol týždeň
4. 4. – 10. 4. 2016

 

Témy týždňa

Za kampaň Chceme vedieť viac sme získali nomináciu na Cenu Nadácie Orange  Na ministerstve školstva prebiehali rokovania o programovom vyhlásení vlády Minister Plavčan má byť spoluzodpovedný za porušovanie zákona Prezident Kiska sa zasadzuje za predškolskú výchovu rómskych detí

 

Výrok týždňa

„Verím, že sa nám podarí spoločnými silami pripraviť najväčšiu reformu za posledných 25 rokov v oblasti výchovy a vzdelávania. Zhodli sme sa, že leitmotívom reformy bude snaha, aby pedagógovia aj žiaci chodili do školy s radosťou a celý systém vzdelávania napĺňal potreby spoločnosti.“

Peter Plavčan
minister školstva
v rozhovore pre TASR | 6. 4. 2016

 

Výber z udalostí

 Občianske združenie Nové školstvo je za kampaň Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku nominované na Cenu Nadácie Orange 2015 za aktívne včlenenie témy vzdelávania do centra verejného záujmu, za prácu na výskumných, publikačných, diskusných, vzdelávacích aktivitách a projektoch.“ Gratulujeme aj ostatným nominovaným organizáciám a všetkým držíme palce!

CNO

 Na rokovaniach ministra školstva Petra Plavčana (nom. SNS) k príprave programového vyhlásenia vlády sa zúčastnili zástupcovia školských odborov, združení a iniciatív. Podľa ministra výsledný dokument, z ktorého pracovnej verzie citovali aj niektoré médiá (tu a tu), umožní systémové zmeny v školstve. Rezort však nešpecifikoval ich finančné náklady. „V tejto fáze rokovaní by nebolo korektné uvádzať čísla. Mám sa stretnúť s ministrom financií a budem s ním o tom hovoriť,“ povedal minister.

Po rokovaní s ministrom financií Petrom Kažimírom (SMER-SD) sa šéf rezortu školstva vyjadril, že platy učiteľov by sa mali zvyšovať počas celého volebného obdobia. O koľko by mali narásť, však nespresnil s tým, že to bude predmetom koaličných rokovaní.

 Ministerstvo už pred časom avizovalo, že hlavným východiskom pre tvorbu školskej kapitoly do programového vyhlásenia bude Správa o stave školstva na Slovensku z roku 2013 a deklarácia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) z predvolebného obdobia. Finančné nároky v nej predstavujú ťažisko požiadaviek. Obdobné požiadavky vyslovili aj zástupcovia školského prostredia v ankete denníka Pravda.

Zástupcovia odborov aj komory učiteľov požadujú v programovom vyhlásení konkrétne záväzky aj s finančným vyčíslením. „Bez čísiel už bolo mnoho programových vyhlásení a dopracovali sme sa tam, kde sme teraz. Bez konkrétnych vecí nemá takýto dokument zmysel,” povedal  Ľudovít Sebelédi z Nových školských odborov. „Zatiaľ sa to príliš hodnotiť nedá, lebo neobsahuje konkrétne čísla, termíny. Hodnotiť niečo, kde nie sú žiadne záväzky, nemá veľmi zmysel,” povedal prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman.

Ministerstvo by podľa SKU malo mať tri priority: prijatie dlhodobej vízie vzdelávania vychádzajúcej z celospoločenskej diskusie, investovanie do ľudských zdrojov a materiálno-technického zabezpečenia vzdelávania a potreba kontroly vynakladania verejných zdrojov.

 Na rokovaniach s predstaviteľmi rezortu školstva boli prezentované aj výstupy kampane Chceme vedieť viac, ktoré vzišli z okrúhlych stolov i z mapovania predstáv verejnosti o budúcnosti vzdelávania. Výstupy kampane zdôrazňujú potreby detí a mladých ľudí, ktoré má vízia vzdelávania a z nej vyplývajúce nastavenie vzdelávacieho systému zohľadňovať v prvom rade.

Programové vyhlásenie po koaličných rokovaniach schváli vláda 13. apríla. O týždeň neskôr sa má dostať na rokovanie parlamentu, ktoré bude spojené s vyslovovaním dôvery novej vláde.

 Po ministrovi zdravotníctva Tomášovi Druckerovi (nom. SMER-SD) prijal prezident Andrej Kiska šéfa rezortu školstva Petra Plavčana. Prezident od neho aj celej vlády očakáva záväzné ciele, ktoré chce vo vzdelávaní dosiahnuť. Školstvo podľa neho musí byť jasnou politickou aj finančnou prioritou a záväzky konkrétnejšie, než boli v minulosti. Prezident zároveň dodal, že problémy v školstve sa nevyriešia iba naliatím peňazí do systému. „Školstvo ako také potrebuje modernizáciu, lepšiu kvalitu (…) a čo nám chýba, je vízia toho, kde sa školstvo má dostať v priebehu piatich, desiatich rokov.“

Plavčan informoval prezidenta o rokovaniach k programovému vyhláseniu vlády. „Tento dokument by mal priniesť zásadné zmeny v školstve, a to také (…) aby aj dieťa, mládež, žiaci, študenti i učitelia chodili do školy radi,“ dodal minister s tým, že niektoré potrebné zmeny nebudú populárne. Kiska vyjadril spokojnosť nad tým, že pri príprave programového vyhlásenia vlády pre školstvo existuje veľká diskusia ministerstva s učiteľmi, iniciatívami a mimovládnymi organizáciami.

 Poslanec NR SR Miroslav Beblavý (nezar.) na svojom blogu zverejnil informácie o spôsobe fungovania a narábania s verejnými zdrojmi v pôžičkových fondoch v čase, keď v jeho kontrolných orgánoch pôsobil súčasný minister Peter Plavčan. Poslanec poukázal na to, že vonkajšia kontrola bola znefunkčnená a Plavčan bol „šedou eminenciou.“

Nezákonne udeľované odmeny členom rád nie sú podľa Beblavého jedinými porušeniami zákona, keďže fondy taktiež nevyhlasovali verejné obstarávania, nezverejňovali zmluvy a viaceré služby nakupovali predražene. Za najväčší problém však považuje poskytnutie prostriedkov Študentského pôžičkového fondu (ŠPF) v celkovej výške 5,5 milióna eur finančnej skupine Slavia Capital. Vďaka nízkemu úročeniu na tom mala skupina zarobiť minimálne pol milióna eur, pričom členkou jej predstavenstva bola v tom čase manželka súčasného ministra Viera Plavčanová. Tá sa pozície v Slavii Capital vzdala až po jeho menovaní za ministra.

„Môže byť ministrom školstva človek, ktorý roky na tom istom ministerstve porušuje zákon a je nielen súčasťou klientelistických praktík, ale ich priamo kryje a organizuje?“ pýta sa Beblavý, ktorý zároveň konštatuje, že Plavčan „preukázateľne, jasne, opakovane a dlhodobo zneužil svoju pozíciu na osobné obohacovanie, klientelizmus a rodinkárstvo.“ Preto spolu s poslankyňou Veronikou Remišovou (OĽaNO-NOVA) vyzvali premiéra Fica a predsedu SNS Danka, aby Plavčana vymenili. Ak tak neurobia do schôdze, na ktorej sa bude hlasovať o programovom vyhlásení, začnú zbierať podpisy na jeho odvolanie.

 Podľa investičnej skupiny Slavia Capital Beblavý vo svojich obvineniach zavádza. „Predmetnou krátkodobou investíciou vo forme zmenky prišlo k výhodnému zhodnoteniu prostriedkov ŠPF,“ uviedol v stanovisku hovorca skupiny Peter Benčurik, podľa ktorého ŠPF na transakcii zarobil.

 Podľa Andreja Salnera z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť zákon o fonde jasne uvádzal, akým spôsobom môže narábať s peniazmi. „Bez ohľadu na výhodnosť, alebo mieru rizika alebo iných faktorov, zo zákona fond ako verejná inštitúcia nemal hrať na finančnom trhu, alebo si robiť iné úložky,“ uviedol Salner. Pochybné narábanie s verejnými zdrojmi a porušovanie zákonov potvrdil aj Peter Goliaš z INEKO, podľa ktorého Plavčan nesie spoluzodpovednosť za vytvorenie a udržiavanie systému, ktorý znefunkčnil kontrolu fondu. Podľa Gabriela Šípoša z Transparency International Slovensko minister v týchto funkciách „ukázal, že dodržiavanie zákonov berie alternatívne, ako sa mu to hodí,“ čo je podľa neho katastrofálny prístup pre ministra, ktorý sa má každý september prihovárať deťom a kázať im o tom, aká je pracovitosť a morálka dôležitá.

Salnera, Goliaša aj Šípoša v roku 2010 menoval vtedajší minister školstva Eugen Jurzyca do kontrolných orgánov pôžičkových fondov. Na základe ich podnetov došlo k odvolaniu vtedajšieho šéfa fondu Ľubomíra Zburína a polícia začala trestné stíhanie vo veci porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku. To následne prokuratúra zastavila.

 Šéf rezortu školstva obvinenia odmieta. „Všetky tie obvinenia, boli predmetom podania, ktoré bolo pred piatimi rokmi. Polícia aj dozorujúci prokurátori ich označili ako nedôvodné,“ reagoval Plavčan. Podľa jeho slov sa poslanec Beblavý iba snaží zviditeľniť. V stanovisku rezortu sa uvádza, že všetky finančné operácie boli v oboch pôžičkových fondoch v súlade so zákonmi a „nikomu, ani Slovenskej republike, nevznikla žiadna škoda.“

 Poslanec Beblavý na svojom facebookovom profile taktiež upozornil, že aj keď má súčasný minister najvyšší akademický titul, nemá žiadny uverejnený článok v medzinárodne uznávaných vedeckých časopisoch. Plavčan získal profesúru v roku 2005 na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, ktorá v tom čase nevyžadovala uverejnenie článkov v zahraničných časopisoch.

V roku 2014 sa Plavčan objavil v médiách pre podozrenia z konfliktu záujmov. Denník Plus jeden deň vtedy poukázal na to, že ako šéf sekcie vysokých škôl zároveň na niektorých z nich pôsobí. Proti nástupu Plavčana do čela rezortu spustili vysokoškolskí pedagógovia petíciu, pod ktorou je v súčasnosti podpísaných vyše 800 občanov. Minister na miesto generálneho riaditeľa sekcie, ktoré zastával do svojho vymenovania, nominoval Jozefa Jurkoviča, ktorému v ŠPF taktiež vyplatili neoprávnené odmeny. Podobne ako minister ich neskôr vrátil.

 Poslanci parlamentu za SNS sa k Plavčanovmu prípadnému odvolaniu vyjadrovali opatrne a situáciu sa nechystajú riešiť ani koaliční partneri. Podľa ministerky spravodlivosti Lucie Žitňanskej (Most-Híd) je to otázka na toho, kto je zodpovedný za jeho nomináciu. „To sú informácie, ktoré sú a boli známe ešte pred jeho vymenovaním,“ dodala.

 Podľa Grigorija Mesežnikova môže zotrvanie ministra Plavčana vo funkcii uškodiť najmä imidžu SNS, ktorá ho nominovala, a dvom pravicovým koaličným stranám. „Situácia je pre stranu nepriaznivá a bolo by lepšie, ak by nominovali niekoho s čistým štítom,“ upozorňuje politológ, podľa ktorého strana nemá dostatok odborníkov s nespochybneným kreditom. Peter Schutz vo svojom komentári pre denník SME „s malým zveličením“ konštatuje, že SNS „oslovovala ľudí takpovediac na ulici, či by náhodou nechceli byť ministrami,“ a že ani prípadná výmena súčasného ministra negarantuje morálne či odborne spôsobilejšiu nomináciu na tento post.

Marián Repa v komentári denníka Pravda tvrdí, že ministra Plavčana čaká „15 minút slávy“ a naše školstvo opäť iba motanie sa v kruhu. „Očakávať od človeka, ktorý na ministerstve dlhé roky zohrieval úradnícku stoličku a je spoluzodpovedný za biedny stav nášho vysokého školstva, že prinesie systémovú zmenu či aspoň nejakú drobnú reformu, je veľký optimizmus,“ píše Repa.

Podľa Konštantína Čikovského hĺbka diskvalifikácie súčasného ministra školstva vo vláde takmer nemá konkurenciu a to, či je s ním správne spolupracovať pri zlepšovaní školstva alebo bojovať za jeho odvolanie, je umelou morálnou dilemou. „Ak si niekto myslí, že Plavčan je skúsená byrokratická mašina, ktorej len treba nabiť baterky a dať dobrý softvér, nech to skúsi. Pokaziť už veľmi nie je čo,“ píše komentátor Denníka N.

Napokon, o nedostatku odborníkov, no prebytku byrokratických kádrov v rezorte školstva píše Martin Hanus v Konzervatívnom denníku Postoj. Podľa neho sa na ministerstve vytvorili dva úradnícke prototypy, ktoré spája inštinkt prežiť, predstierať ústretovosť voči reformám a súčasne im brániť. Prvý prototyp sa zalieča a manipuluje v štýle britského satirického seriálu, druhý, stelesnený súčasným ministrom, je prototypom technokratov bez názoru, ktorí chcú byť s každým zadobre.

 O budúcnosti slovenského školstva a vzdelávania v relácii RTVS O 5 minút dvanásť diskutovali poslanci Ľubomír Petrák (SMER-SD) a Martin Poliačik (SaS). Predseda školského výboru parlamentu Petrák poukazujúc na správu o stave školstva poznamenal, že „tu nie je čo otáľať, všetky zásadné analýzy máme hotové,“ pričom ľavo-pravú vládu považuje za vhodný základ na prijatie dlhodobej koncepcie vzdelávania podporenej naprieč politickým spektrom. „Dnes je jedinečná situácia na to, že ak sa prijme reforma, a ja verím, že jej náčrt sa prijme v priebehu prvého roka vládnutia a zákony v priebehu druhého roka, môže to byť reforma, ktorá bude stabilná, na dlhšie časové obdobie, lebo tam budú zohľadnené požiadavky všetkých relevantných skupín.“

Člen školského výboru Poliačik konštatoval, že z náčrtu budúceho programového vyhlásenia pre oblasť vzdelávania sa ukazuje, že „konečne sa dopracujeme k tomu (…) jednoznačne sa začať orientovať na potreby dieťaťa, pretože doteraz tu bola orientácia na potreby trhu, na potreby spoločnosti a na dieťa sa vôbec nehľadelo.“ Podľa opozičného poslanca aj zhoršujúce sa výsledky v medzinárodných porovnaniach ukazujú, že keď deti nie sú motivované a učitelia sú frustrovaní, vzdelávaniu nepomôže ani nastavenie kurikula, pretože nebude plniť svoj základný účel „vychovávať šťastných, spokojných a sebavedomých občanov do budúcnosti.“

 Testovanie 9 z matematiky a vyučovacieho jazyka absolvovalo vyše 39-tisíc deviatakov z celého Slovenska. Podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romany Kanovskej sa v ňom využívajú testy relatívneho výkonu, ktoré majú poskytnúť objektívne informácie o výkone žiakov a umožňujú aj porovnanie škôl. Výsledky v testoch sú jedným z kritérií prijatia na strednú školu. Testy zo slovenského jazyka a literatúry a z matematiky si môžete pozrieť tu, tu aj tu. Na nejednoznačnosť správnych odpovedí pri niektorých otázkach zo slovenčiny vo svojom blogu poukázala Nataša Holinová.

K spôsobu testovania sa pravidelne ozývajú kritické hlasy z radov učiteľov aj odborníkov. Podľa učiteľky angličtiny Aleny Šátekovej motivácia deviatakov učiť sa rapídne klesá, pretože všetko sa podriaďuje testovaniu. „Výkon, ktorý vyžadujem, na hodine nevidím, a keď sa pýtam prečo, tak povedia, že sa učia na testy,“ hovorí Šáteková. Podľa učiteľa Viktora Križa nie je úplne jasné, čo má preverovanie vedomostí ukázať. Vladimír Burjan zo spoločnosti EXAM testing zas hovorí, že testy môžu byť užitočné, ak sú správne koncipované a určené na konkrétny účel. Od Testovania 9 však očakávame príliš veľa a preto ani jednu z očakávaných funkcií neplní dobre.

 Pri príležitosti Medzinárodného dňa Rómov prezident Andrej Kiska navštívil materskú školu na košickom Luníku IX. Podľa prezidenta sa Rómovia vymania z pasce sociálnej biedy jedine za pomoci vzdelania a šancu na jeho získanie by sme mali dať každému dieťaťu. „Mali by sme spraviť všetko pre to, aby dieťa, ktoré opustí školu, malo vypestované základné návyky, aby pochopilo život a malo chuť sa doň aktívne zapojiť,“ povedal prezident, podľa ktorého je na Slovensku veľa pozitívnych príkladov, ako možno Rómom pri integrácii pomáhať. Kiska preto na stretnutí s ministrom školstva privítal, že pre deti zo znevýhodneného prostredia chce v programovom vyhlásení presadiť možnosť absolvovať predškolskú prípravu už od troch rokov.

Zástupkyne občianskych združení Romano kher a In Minorita, Agnes Horváthová a Zuzana Kumanová, v tejto súvislosti pripomenuli, že slovenský vzdelávací systém nevytvára dostatok príležitostí ani na využitie rómskeho jazyka. Chýba podľa nich koncepcia pri vydávaní učebníc, ktoré by pomáhali rómskym deťom prekonávať jazykovú bariéru a chýbajú aj učitelia, ktorí by ovládali rómsky jazyk. „Už pred dvadsiatimi rokmi sme hovorili o tom, aký je to stres, keď dieťa v škole nerozumie učiteľke a učiteľka nerozumie dieťaťu. No stále sme tam, kde sme boli,“ zdôraznila Horváthová.

 

Všimli sme si

 Podľa sociológa Michala Vašečku výchovu k ľudským právam na Slovensku zanedbávame. V rozhovore pre denník Pravda vysvetľuje, prečo môže byť extrémizmus pre mladých ľudí atraktívny a aký vplyv v tom zohrávajú sociálne médiá. Olympiáda ľudských práv, v ktorej bol Vašečka jedným z porotcov, sa tento rok venovala téme ľudskej dôstojnosti.

 O radikalizácii prvovoličov hovorí aj bývalý učiteľ Ján Machajrozhovore pre .týždeň. Jeden z dôvodov vidí aj v nevhodnej výučbe dejepisu. Zatiaľ čo v prírodovedných predmetoch podľa neho venujeme veľa energie precvičovaniu, v dejepise často iba memorujeme a píšeme písomky. Aj podľa Eduarda Krekoviča nástup extrémizmu nezastaví viac matematiky, ale dejepisu. Najbližšia školská reforma by preto mala zmeniť to, aby školy nepripravovali mladých ľudí iba pre budúce zamestnanie, ale vychovávali ich aj k občianstvu.

 O slabom kritickom myslení mnohých maturantov hovorí aj verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová, ktorá prevzala záštitu nad súťažou združenia Equity som neNORMAlne férPozrite si video.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pIOo2kB7paA&index=7&list=PL-l4qcoNBBN17hSs6FHiiQJHxAlVx_ciJ[/youtube]

 

Pripravujeme

 Pripravujeme tretiu diskusiu za okrúhlym stolom pre zástupcov politických strán a odbornú verejnosť. Tentoraz budeme na základe poznatkov z viac než dva roky trvajúcej kampane diskutovať o dlhodobej vízii vzdelávania pre Slovensko a vhodnej stratégii na jej napĺňanie v najbližších rokoch.

 Na konci apríla sa zúčastníme stretnutia rodičov, ktorí sa angažujú v iniciatíve Zelená stužka. Na stretnutí budeme prezentovať výstupy kampane s dôrazom na vzdelávacie potreby detí a možnosti ich systémovej podpory.

 V máji vystúpime na konferencii Cesty k dobrej škole, ktorú v Bratislave organizuje mesačník Dobrá škola a spoločnosť Exam Testing. V prezentácii a na workshope sa budeme venovať tomu, akú dôležitosť prisudzuje verejnosť vytváraniu pozitívnej klímy v školách a aký vplyv by mohla mať na vzdelávacie výsledky žiakov, organizáciu vyučovania aj hodnotenie kvality vzdelávania.

 V máji sa zúčastníme fóra o vzdelávaní v Pezinku, na príprave ktorého spolupracujeme so zástupcami miestnej samosprávy.

 

Človeče, zapoj sa!

Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

 

 

Pridajte svoj názor aj vy

Napíšte komentár

Podporte kampaň

Organizátor

Kreatívny
partner

Back to Top