Čo priniesol týždeň
11. 9. – 17. 9. 2017

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

 

Témy týždňa

S očakávaniami od novej ministerky sa roztrhlo vrece Testovanie piatakov môže byť plošné aj výberové NKÚ zistil závažné nedostatky vo financovaní detských domovov

 

Výrok týždňa

„Informácia o pridanej hodnote škôl by sa nemala posudzovať a používať ako izolovaný ukazovateľ. Vzhľadom na všeobecné metodologické limity konceptu, ako aj špecifické obmedzenia slovenských dát, nie je podľa nás vhodné, aby sa na základe údajov o pridanej hodnote škôl uskutočňovali v budúcnosti dôležité rozhodnutia, ktoré by mohli mať negatívne alebo reštriktívne dopady na jednotlivé školy, ako napríklad financovanie škôl, či odmeňovanie učiteľov. Zároveň hrozí, že hodnotenie efektivity výučby postavené výlučne na základe údajov o pridanej hodnote založených na výsledkoch štandardizovaných testov môže viesť k negatívnym zmenám v obsahu vyučovania vo forme prílišného zamerania sa na testovateľné zručnosti.“  

Inštitút vzdelávacej politiky
analytický útvar ministerstva školstva
na sociálnej sieti | 11. 9. 2017

 

Výber z udalostí

 Najviac skloňovaným menom v uplynulom týždni na Slovensku bolo meno novej ministerky školstva Martiny Lubyovej (nom. SNS), ktorú prezident vymenoval do funkcie v stredu.

„Nie som členkou Slovenskej národnej strany, nikdy som nebola politicky organizovaná, ale s touto stranou ma spája niečo, čo by som nazvala ako národné cítenie,“ odpovedala nástupkyňa Petra Plavčana (nom. SNS) na otázku, prečo sa rozhodla prijať nomináciu a čo ju so SNS spája.

Po menovaní do funkcie Lubyová zároveň vyhlásila, že chce pokračovať v začatej školskej reforme a čo najskôr vyriešiť problém s eurofondmi na vedu a výskum. Na to, ako sa s kauzou vyrovná a ako pristúpi k otázke učiteľských platov, odpovedala pre Rádio Expres. Pre RTVS v relácii Správy a komentáre sa ministerka konkrétne nevyjadrila k tomu, ako sa postaví k otázke racionalizácie siete škôl či k pretrvávajúcej segregácii vo vzdelávaní.

 S názormi na kompetentnosť Lubyovej a s tým spojenými očakávaniami sa roztrhlo vrece. Predseda Slovenskej akadémie vied (SAV) Pavol Šajgalík ministerku považuje za silnú a racionálnu osobu, ktorá má víziu a nebojí sa výziev.

Šéf Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman bol pri hodnotení kvalít ministerky opatrnejší. „Po mnohých skúsenostiach, keď nám ministri školstva, ktorí sa menia pomaly každý rok, na začiatku vždy niečo nasľubovali a snažili sa na nás urobiť dojem, si počkáme na reálne výsledky práce, podľa ktorých budeme hodnotiť,“ skonštatoval Crmoman.

Predseda školských odborárov Pavel Ondek od Lubyovej očakáva, že bude aj na novom poste najmä odborníčkou a manažérkou, ktorá posunie školstvo dopredu.

Nad otázkou, či minister školstva predsa len nemá byť viac politikom ako odborníkom, aby reálne presadil zmenu, sa zamýšľa Ľubomír Jaško. O tom, že nie okamžité konanie, ale dlhodobý plán je to, čo od ministerky veda a vzdelanie potrebujú, píše Ľuboslav Kačalka.

 Ani medzi politikmi sa vymenovanie ministerky nestretlo s kritikou. Okamžité výsledky žiada od ministerky prezident Andrej Kiska, keďže v rezorte podľa neho už „riešenie viacerých problémov neznesie odklad.“

Predseda školského výboru parlamentu Ľubomír Petrák (Smer-SD) zhodnotil, že nominantka SNS má všetky predpoklady, aby sa stala dobrou ministerkou. Opozičné poslankyne Veronika Remišová (OĽaNO) a Adriana Pčolinská (Sme rodina) považujú nomináciu Lubyovej za dobrú voľbu v prípade, že rezort bude skutočne riadiť ona a nie osoby v pozadí.

Tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling očakáva, že ministerka pár dní po svojom nástupe vyrieši tri problémy – vyjadrí sa k budúcnosti Učiaceho sa Slovenska, rozhodne o ročnom odklade vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením a povie, či nájde zdroje na testovanie piatakov.

 Testovanie piatakov považuje za urgentné aj samotná ministerka. „Na to, aby sa mohlo celoplošne spustiť, potrebujeme 160 000 eur, ktoré sa momentálne nenachádzajú priamo disponibilné v rozpočte,“ vysvetlila Lubyová a dodala, že možné sú dva rôzne scenáre. Prvý ráta s plošným testovaním po urýchleným presune prostriedkov z rezervy, na čo však nie je veľa času. Druhý ráta s realizovaním lacnejšieho elektronického testovania, ktoré by však nebolo plošné, ale výberové.

Inštitút vzdelávacej politiky pri ministerstve školstva na margo plošného testovania uviedol, že môže byť užitočné, no rovnako užitočné by boli podrobnejšie testovania iba na vzorkách žiakov.

Na základe plošného testovania žiakov a ďalších údajov o školách zostavuje každoročne rebríčky škôl Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Ich aktualizovanú verziu, zahŕňajúcu nielen základné, ale aj stredné školy zverejnil minulý týždeň s upozornením, že rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov v niekoľkých vybraných oblastiach.

 Bývalý minister školstva László Szigeti (SMK), ktorý stál na čele rezortu päť mesiacov v roku 2006, čelil obvineniu z trestného činu subvenčného podvodu v prípade dotácie na rekonštrukciu školskej telocvične. Počas jeho pôsobenia sa podľa obvinenia mal dohodnúť so starostom obce Zemianska Olča na poskytnutí dotácie, ktorá však bola použitá na iné účely.

Súd nespochybnil, že podvod bol spáchaný, ale potvrdil oslobodzujúci rozsudok nad ministrom, ktorý zaň vraj nebol priamo zodpovedný. „Minister schvaľuje to, čo mu predložia generálni riaditelia. Tí zodpovedajú za správnosť,“ uviedla predsedníčka senátu.

 Problémy spojené s chodom detských domovov na Slovensku prešetroval Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) v Bratislave, Trnave a Dunajskej Strede. „Kontrola ukázala, že priemerný bežný výdavok z príspevku štátu, ktorý v roku 2015 predstavoval sumu 12 442 eur na jedno umiestnené dieťa, slúži v rozhodujúcej miere na mzdy a odvody zamestnancov,“ konštatoval NKÚ a dodal, že výška získaných prostriedkov zariadení zďaleka nepokrýva ani minimálne výživové nároky detí.

O tom, že financie stále chýbajú aj Štátnej školskej inšpekcii, a to napriek verejnému prísľubu riešenia, ktorý v tejto veci dal bývalý minister Plavčan pred viac než polrokom, informovala televízia Markíza.

 

Všimli sme si

 O dôvodoch, prečo sa v 17-tich rokoch rozhodol vzdelávať v zahraničí a keď mal 23, investoval do kúpy gymnázia, a tiež o chýbajúcej podpore motivácie vo vzdelávaní, rozprával Ondřej Kania v relácii Pod lampou.

Nezisková organizácia Indícia organizuje pre učiteľov, asistentov, vychovávateľov, riaditeľov škôl a študentov pedagogických fakúlt sériu bezplatných jednodňových motivačno-vzdelávacích podujatí pod názvom Indícia Roadshow 2017. Podujatia sa uskutočnia v siedmich mestách a v tomto roku sa zamerajú na aktuálne občiansko-spoločenské témy. Prihlásiť sa možno do 6. októbra tu.

 

Pripravujeme

 Občianske združenie Nové školstvo, Nadácia Milana Šimečku a Centrum pre výskum etnicity a kultúry vyhlásili otvorenú výzvu pre základné školy zriadené samosprávami na zapojenie sa do projektu Školy pre všetkých. Jeho podstatou je podrobný výskum potrieb celej školskej komunity a poskytnutie na mieru šitého podporného servisu počas troch rokov. Školy zo všetkých kútov Slovenska sa do výberu môžu prihlásiť tu.

11. a 12. októbra na pozvanie Nového školstva pricestuje na Slovensko nemecký expert na inkluzívne vzdelávanie a bývalý riaditeľ Waldhofschule – Eine Schule für alle Wilfried Steinert, ktorému sa podarilo vybudovať školu spoločne vzdelávajúcu zdravé deti a deti s rôznymi druhmi postihnutia. V rámci Verejnej komisie na reformu vzdelávacej politiky prednesie prednášku pre širokú verejnosť a zúčastní sa workshopu so slovenskými expertmi na inkluzívne a špeciálne vzdelávanie.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Zdroj fotografie: prezident.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: