V rámci kampane Chceme vedieť viac sa pýtame ľudí na ich predstavy o budúcnosti vzdelávania. Ľudia pri uvažovaní o školách budúcnosti neraz reflektujú aj osobnú skúsenosť so školou, do ktorej chodili oni sami, alebo do ktorej v súčasnosti chodia  ich deti či vnúčatá. Často pri tom potvrdzujú skutočnosť, že v školách dnes pribúda čoraz viac detí, ktoré potrebujú z rôznych dôvodov individuálny prístup učiteľov, špecifickú úpravu vzdelávacieho prostredia, či špecializovanú odbornú pomoc, no naše bežné školy im nevedia vyjsť dostatočne v ústrety.

V mnohých našich školách funguje veľa vecí iba formálne, nie všetky pravidlá sa dodržiavajú. Pomoc, ktorú deti a ich rodičia od školy očakávajú, často neprichádza. Niekedy je to dokonca práve škola, ktorá deťom s rôznymi ťažkosťami v učení namiesto podania pomocnej ruky život ešte viac skomplikuje. Napriek tomu sa však nájdu aj príklady dobrej praxe, ktoré ukazujú, že ak škola naozaj chce, dokáže aj v skostnatenom školskom systéme vyjsť deťom v ústrety.

Začítajte sa príbehov detí, z ktorých každý popisuje inú situáciu. Príbehy prerozprávali rodičia, učitelia alebo deti samotné. Všetky príbehy sú autentické, niektoré z nich už boli zverejnené v médiách alebo na blogoch. V niektorých prípadoch sme deťom zmenili mená a príbeh upravili tak, aby sme rešpektovali anonymitu rodiny. Vo všetkých príbehoch sú však udalosti popísané pravdivo.

Ak sa chcete s nami podeliť o váš príbeh, neváhajte a napíšte nám. Radi ho pridáme k ostatným.

ira-5 by xvire1969

GABRIEL

Môj syn bol veselé, samostatné dieťa. Na základnú školu nastupoval ako každý prvák s veľkými očakávaniami a tie sme mali aj my rodičia. Škola, ktorú sme pre syna vybrali, bola cirkevná a nachádzala sa iba pár metrov od miesta, kde obaja s manželom pracujeme. Mali sme dobrý pocit, že keby sa čokoľvek dialo, budeme po ruke učiteľom či dieťaťu. [...]
janko2

JANKO

Kde sú hranice medzi primeranými trestami a týraním detí? Nielen ježibaba z perníkovej chalúpky zatvárala deti, ale aj pani učiteľka zo skutočného príbehu, ktorý Dobrej škole poslal jeden rozhorčený otec. Hoci sa odohral v materskej škole, jeho súvislosti sú širšie. „Môj päťročný syn mi cestou do škôlky prezradil tajomstvo, ktoré vraj nesmiem nikomu prezradiť, lebo... [...]
kika

KIKA

Príbeh chorľavého dievčatka a nezodpovedného prístupu školy Keď sa mi narodil syn Jakub, vedela som, že deti bývajú choré. Bola som často choré dieťa. Prekonala som úraz nohy, ktorý ma zaradil medzi „šmatlavé“ deti, trpela som astigmatizmom, vybrali mi chronicky zapálené slepé črevo, ktoré ma trápilo asi rok. Mala som ploché nohy, zlé držanie tela... [...]
majo

MAJO

Príbeh vozičkára, pre ktorého sa škola nestala neprístupnou prekážkou Ľudia nám prejavujú ochotu pomôcť. O diskriminácii možno hovoriť skôr zo strany spoločnosti. Ešte stále nie sú bezbariérové dokonca ani všetky zdravotnícke zariadenia, nehovoriac o múzeách či kinách, dalo by sa veľa hovoriť o diskriminačných zákonoch a prístupe úradníkov. Možno až budúca generácia si bez výhrad... [...]
biba

BIBA

Príbeh dievčaťa, ktoré napriek sluchovému postihnutiu úspešne zvládlo vzdelávanie v bežnej škole Keď sa Bibka narodila, počula. Obzerala sa za šepotom, reagovala na slovo, básničky, spievanie. Možno aj preto, že stále okolo seba čosi hovorené počúvala, začala predčasne hovoriť. V ôsmich mesiacoch sme jej už rozumeli prvé slová – bába, bábo, Biba, mama, tato, havo,... [...]
patrik

PATRIK

Príbeh dieťaťa, ktorému povrchná diagnostika mohla zničiť život Na Slovensku máme odborníkov, ktorí deťom pomáhajú pri diagnostikovaní ich špecifických zdravotných problémov. Je to druh pomoci, ktorý má viesť k skvalitneniu ich života. Je to naozaj vždy tak? Mamička Patrika sa s nami podelí o osobnú skúsenosť. Keď mal Patrik tri roky, poslala nás detská lekárka... [...]
marek

MAREK

Príbeh diabetika, o ktorého sa v škôlke nechceli starať naplno Minulý rok môjmu štvorročnému synovi diagnostikovali diabetes. Predtým chodil rok do škôlky na celý deň. Predpokladala som, že zistenie ochorenia na tom nič nezmení. Keď som však v škôlke oznámila diagnózu, riaditeľka mi povedala, že Marek bude môcť chodiť do škôlky iba na štyri hodiny. To... [...]
zinka, jurko, lujza

ZINKA, JURKO A LUJZA

Príbeh detí s viacnásobným postihnutím, prehliadaných štátom i spoločnosťou Zinka, Lujza a Jurko. Tri z deväťtisíc detí vo veku do siedmich rokov na Slovensku, ktoré majú viacnásobné postihnutie, mentálne aj fyzické. O bolesti ich rodičov vieme toho málo. A pritom naliehavo potrebujú pomoc. Štát im ju zatiaľ neposkytuje. Trojročná Zinka má genetickú poruchu, ktorá sa... [...]
stela

STELA

Príbeh adoptovaného rómskeho dievčatka, ktorého problémy v učení zatienili predsudky učiteľov Adoptovala som si dcérku. Stela je dievčatko rómskeho pôvodu. Toto je jej školský príbeh. Stela je prváčka. Už druhú hodinu sedíme pri domácej úlohe. Prvej. Ani nechcem premýšľať nad tým, že nás ešte čaká čítanie a písanie. Už to takmer vyzerá, že príklad vypočíta,... [...]
mali

MALI

Príbeh školou odstrčeného dieťaťa cudzincov na Slovensku Prednedávnom prišlo na našu školu dievčatko z Thajska. V tom čase malo jedenásť rokov. Jej rodičia boli na Slovensku už dlhšie, Mali za nimi pricestovala po roku ich pobytu u nás. Po príchode na Slovensko zažila Mali poriadny kultúrny šok – iní ľudia, iná klíma, iná strava, iné náboženstvo. Všetko... [...]
ema

EMA

Príbeh dieťaťa s Downovým syndrómom, ktoré základná škola odmietla ďalej vzdelávať Ema má Downov syndróm. Jej schopnosti sú v tzv. hraničnom pásme, čo znamená, že sa pri vhodnej pomoci a motivácii dokáže veľa naučiť. Čistá jednotkárka z nej zrejme nikdy nebude, základné učivo v rámci povinnej školskej dochádzky sa však zvláda učiť spolu s ostatnými deťmi. Ema je dnes ôsmačka v bežnej... [...]
ondrej

ONDREJ

Príbeh dyslektika, ktorý je rád, že bežnú školu mohol vymeniť za domácu Volám sa Ondrej. Mám päť súrodencov. Ja som asi tak v strede. Mám deväť rokov a chodím do domácej školy. Na začiatku druhého ročníka som odišiel zo školy kvôli tomu, že som dyslektik. Škola sa mi veľmi nepáčila. Nemal som tam skoro žiadneho... [...]
laura

LAURA

Príbeh šikanovania dyslektičky na gymnáziu Polroka doučujem Lauru – druháčku na gymnáziu – angličtinu. Dievča má dyslexiu, prestúpilo z iného gymnázia, kde angličtinu nemalo a navyše má vážne zdravotné problémy, kvôli ktorým veľa hodín vymeškalo. Napriek tomu mám pocit, že to s tou jej angličtinou nie je až také tragické, mohla by byť taká slabšia trojkárka.... [...]
charlotte et al.

CHARLOTTE ET AL.

Vypočutie zdravotne znevýhodnených detí a mládeže v Európskom parlamente Dňa 7. novembra 2011 predstavilo v Európskom parlamente 88 mladých ľudí z 31 európskych krajín svoje názory na inkluzívne vzdelávanie. Cieľom tohto vypočutia bolo plnohodnotne zapojiť mladých ľudí vo veku od 14 do 19 rokov do diskusií o spoločnom vzdelávaní žiakov so zdravotným znevýhodnením a ich zdravými... [...]

Podporte kampaň

Týždeň v školstve mailom

Organizátor

Kreatívny
partner

Back to Top