Čo priniesol týždeň
18. 1. – 24. 1. 2016

Týždeň v školstve

Témy týždňa

Takmer 12-tisíc učiteľov a vyše 750 škôl je v časovo neobmedzenom ostrom štrajku  Predseda vlády, predseda parlamentu aj minister školstva učiteľov obviňujú z politizácie  Štrajk podporujú desiatky organizácií, tisíce občanov aj politické strany  Opozícia žiada zvolanie mimoriadneho zasadnutia školského výboru

 

Výrok týždňa

„My vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát.“

Robert Fico
predseda vlády SR
v reakcii na hroziaci štrajk učiteľov | 21. 1. 2016

Výber z udalostí

 Nespokojní učitelia v zdôvodnení k vyhláseniu štrajkovej pohotovosti okrem iného uvádzajú, že „nášmu systému vzdelávania chýba vízia, dlhodobá koncepcia a najmä úprimná snaha riešiť nahromadené problémy. Dopláca na to dieťa, o čom svedčia výsledky našich žiakov v medzinárodných testovaniach, hodnotenia kvality slovenských vysokých škôl a koniec koncov aj každodenná vlastná skúsenosť.“

V kampani Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku sme chceli dosiahnuť, aby sa vzdelávanie dostalo do centra verejných diskusií a aby sa deti dostali do centra debát o vzdelávaní. Aj preto sme v rámci kampane  zorganizovali prvý okrúhly stôl pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti vzdelávania venovaný napĺňaniu potrieb detí v oblasti ranej starostlivosti, predškolského a základného vzdelávania.

1_OS_2016_CHVV

Naše pozvanie do diskusie prijali zástupcovia ôsmich politických strán a šiesti experti v uvedených oblastiach. Podkladom pre diskusiu bol pozičný dokument. Na začiatku februára budeme publikovať správu o priebehu diskusie, ktorá zhrnie, na čom sa účastníci okrúhleho stola zhodli a o čom je potrebné aj naďalej diskutovať.

 Večeru s Havranom na tému Budúcnosť slovenskej školy, o ktorej diskutovali prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman, riaditeľ gymnázia C. S. Lewisa v Bratislave Dušan Jaura a spoluiniciátor kampane Chceme vedieť viac Peter Dráľ, si môžete pozrieť v archíve RTVS.

RTVS_VH_19_01_2016

 Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) po nesplnení požiadaviek SKU zo strany vlády vyhlásila neobmedzený ostrý štrajk. Učitelia požadujú zvýšenie platov, navýšenie financií na vzdelávanie o 400 miliónov eur a zmenu systému ďalšieho vzdelávania učiteľov.

Do štrajku je na stránke ISU zaregistrovaných takmer 12-tisíc učiteľov a vyše 750 škôl z celého Slovenska, z ktorých časť zostane úplne zatvorená. Štrajk podporujú desiatky inštitúcií a združení, fakulty viacerých univerzít, skupiny rodičov aj študentov, tisíce občanov aj viaceré známe osobnosti. Zväz maďarských pedagógov na Slovensku sa pripojil k požiadavkám SKU a zároveň požiadal o spoločné presadzovanie rovnoprávnosti škôl s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, a to najmä s ohľadom na podmienky vzdelávania v materinskom jazyku.

 Stovky podporovateľov sa doposiaľ podpísali pod Vyhlásenie rodičov detí navštevujúcich verejné základné a stredné školy, v ktorom okrem iného uvádzajú, že nespokojnosť učiteľov sa ich dotýka, pretože sú platcami daní, a tým aj klientmi verejnej služby „vzdelávania“,  poskytovanej verejnou inštitúciou.“ Viacerí rodičia učiteľov podporili symbolickým odkazom aj vlastným štrajkom a dobrou radou, aby učitelia bojovali za celé školstvo, nielen seba. Denník SME zhrnul možnosti rodičov na opatrenie svojich detí navštevujúcich školy, ktoré zostanú počas štrajku učiteľov zatvorené.

 K štrajku vyhlásenému ISU sa nepripojil Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV), ktorý v minulosti zorganizoval viaceré štrajky učiteľov. Šéf odborárov Pavel Ondek však vo verejnej diskusii aj v rozhovore pre Denník N uviedol, že požiadavky nespokojných učiteľov sú oprávnené a prekrývajú sa s tými, ktoré majú aj odborári. Zároveň povedal, že školstvo sa nestalo prioritou ani pre súčasnú vládu.

Podľa Ondeka sa však na splnenie požiadaviek tlačí v nevhodnom čase, a preto štrajk nepodporia.

„V októbri sme podpísali kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, na to som mandát mal. A teraz ako sociálni partneri vlády aj zamestnávateľov vyhlásime v januári štrajk o navýšení platov? To sa vo vyspelých demokraciách nerobí,“ uviedol Ondek, ktorý zároveň odmietol tvrdenie štrajkujúcich učiteľov, že sa pri kolektívnom vyjednávaní nepokúsil o zhodu a spoločný postup so všetkými odborovými organizáciami.

 Podobný postoj ako OZPŠaV zaujalo aj Združenie katolíckych škôl Slovenska (ZKŠS). K štrajku sa nepridá aj kvôli tomu, že štrajkovať tesne pred voľbami považuje za „deštruktívny prvok“ a „akt sociálneho násilia“ v  snahe „vymôcť si pre seba aspoň krátkodobý prospech.“ V stanovisku ZKŠS sa ďalej uvádza, že „pre kresťanských pedagógov žiaci nemôžu byť rukojemníkmi a dôsledky štrajku by nemali niesť rodičia našich žiakov.“ Napriek tomu si združenie váži odhodlanie učiteľov a vyjadruje im solidaritu v ich úsilí.

Nie všetky cirkevné školy sa stanoviskom ZKŠS stotožnili. „Som učiteľ na katolíckom gymnáziu v Bratislave a nijako necítim, že by ma združenie katolíckych škôl nejako zastupovalo. Ideme do štrajku takmer všetci na gymnáziu,“ uviedol Peter Straka z Gymnázia sv. Uršule.

 Asociácia súkromných škôl a školských zariadení SR štrajk podporila, pretože „rešpektuje slobodné rozhodnutie každého pedagóga, školy i zriaďovateľa, ktorí sa rozhodnú zapojiť do štrajkovej pohotovosti a štrajku a plne ich podporuje v ich aktivitách v záujme zlepšenia postavenia všetkých kolegov v slovenských školách,“ uvádza vo svojom stanovisku.

 V predvečer štrajku sa so zástupcami ISU stretol minister školstva Juraj Draxler, aby sa ho pokúsil odvrátiť. Po rokovaní však minister vyhlásil, že nevie pracovať s požiadavkami ultimatívneho charakteru. „Aj keby som rád vyhovel, technicky to nie je možné. Nie je možné zvolať parlament a zmeniť rozpočtovú kapitolu,“ povedal po stretnutí. Zároveň uviedol, že ministerstvo môže pripraviť technické návrhy riešení. „Sme pripravení riešiť kontinuálne vzdelávanie. Tam sme našli zhodu na základných obrysoch, čo treba meniť,“ povedal Draxler s tým, že do volieb vedia pripraviť návrhy aj v oblasti financovania škôl.

 Poslanec Národnej rady SR Martin Poliačik (SaS) v relácii RTVS O 5 minút 12 uviedol, že požiadavky učiteľov sú legitímne a dajú sa splniť. „Samozrejme, o niektorých veciach sa možno baviť, ale napríklad zvýšenie platov je reálne,“ povedal Poliačik. Podľa neho sa to dá urobiť rozpočtovým opatrením vlády, alebo v rámci skráteného legislatívneho konania.

 „Z nášho pohľadu nedošlo k žiadnej zmene,“ uviedol Vladimír Crmomanoznámil, že vstupujú do neobmedzeného štrajku, v ktorom sú odhodlaní vydržať až do splnenia požiadaviek. „Od roku 2011 upozorňujeme nielen na nízke platy, ale na systémové problémy v školstve, na jeho podfinacovanie. Nemôžeme stále dávať výzvy. Štrajk je krajné riešenie, no boli sme k nemu donútení,“ povedal Crmoman.

Branislav Kočan z ISU uviedol, že samotný štrajk nie je cieľom, ale len prostriedkom na splnenie požiadaviek. „Nevidíme v súčasnej situácii žiadne iné riešenie, ako siahnuť k tým najkrajnejším a najtvrdším nátlakovým akciám, aby sa niečo zmenilo,“ povedal Kočan.

 Predseda vlády Robert Fico vyhlásil, že štrajk má predvolebný kontext. Aj keď „táto iniciatíva časti učiteľov vyvoláva veľa právnych otázok,“ jeho vláda ho nenapadne na súde. Podľa premiéra však už do volieb pre učiteľov nič neurobí. „Moje dve vlády zvýšili platy učiteľom o takmer 50 percent, legislatívny proces je uzavretý a viac pre nich do piateho marca urobiť nemôžeme, skonštatoval s tým, že „žiadnej inej profesii vo verejnej správe neboli vo rokoch 2012 až 2016 tak zvyšované platy ako učiteľom.“ Premiér môže vďaka svojmu hojne citovanému vyjadreniu očakávať bohatú poštu.

Učiteľka Jana Ftáčnik Pastorková sa vo svojom videoblogu, ktorý si môžete pozrieť na odkaze nižšie, predsedu vlády pýta, či je na prázdninách. Zároveň argumentuje, že premiér vo viacerých výrokoch na adresu učiteľov klame a odvádza pozornosť. Odmieta, že by za protestnými aktivitami učiteľov stála opozičná strana, že sa do nich zapája iba malá skupina učiteľov, aj že by sa do volieb nedali prijať opatrenia, ktoré by požiadavky učiteľov splnili. Ftáčnik Pastorková zároveň pomenúva oblasti, v ktorej mali byť alebo ešte môžu byť premrhané miliardy eur, vrátane nevyčerpania eurofondov, podpory Hornonitrianskych banídigitalizácie štátnej správy, výstavby obchvatu Bratislavy či opatrení tzv. 3. sociálneho balíčka vlády vedenej Robertom Ficom. „Naozaj si ešte niekto myslí, že na Slovensku sa nenájde 400 miliónov eur pre naše deti a 100 miliónov pre učiteľov?

T_01B_2016

Predseda parlamentu Peter Pellegrini (Smer-SD) učiteľom odkázal, aby svoje požiadavky adresovali starostom a primátorom. Minister školstva Juraj Draxler (nominant Smer-SD) zas vo svojom blogu požiadavky učiteľov opísal ako „zvláštne“ a spochybnil aj to, či možno zvolenú formu nátlakovej akcie nazývať štrajkom. V diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy Draxler aktivity učiteľov označil za politicky motivované a v nedeľnej relácii RTVS O 5 minút 12 uviedol, že protestom učitelia nič nedosiahnu a „s nikým sa vyjednávať nebude.“ Ministerstvo zároveň upozornilo zriaďovateľov škôl, že vyhlásením riaditeľského voľna kvôli protestom učiteľov môžu porušovať zákon.

 V súvislosti so štrajkom ISU informovala o rôznych formách nátlaku a príkladoch zastrašovania  učiteľov odhodlaných štrajkovať. Pre kolegov, ktorí sú takýmto praktikám vystavení, ISU spísala rady prvej pomoci. Webová stránka iniciatívy sa mala stať aj terčom hackerských útokov.

 Štrajk učiteľov aktivizoval aj opozičné strany. Poslanci Martin Fronc (KDH) a Árpád Érsek (Most-Híd) plánujú zvolať mimoriadne zasadnutie školského výboru parlamentu. Chcú naň pozvať štrajkujúcich učiteľov, zástupcov odborov aj ministra školstva, aby si vypočuli ich názory o súčasnej situácii a predstavy rezortu školstva o možnostiach jej riešenia. „Diskusia bude menej politická a viac vecná,“ uviedol Fronc na margo možnosti zvolať mimoriadnu schôdzu celého parlamentu, ktorú požaduje strana SKOK. Tá nenašla dostatočnú podporu u poslancov opozičných strán, čo viedlo predsedu strany Juraja Miškovavyhláseniu, že „slovenskej opozícii sú učitelia úplne ukradnutí“ a „strany, ktoré sa tvária ako opozičné, len klamú a predstierajú riešenia.

Podľa poslanca Martina Poliačika (SaS) sú požiadavky učiteľov legitímne a splniteľné. Zdôraznil, že vláda dáva milióny eur na sociálne balíčky a podporu baní, ktoré by mohli ísť do školstva. Poliačik sa taktiež vyslovil za zrušenie kreditového systému hodnotenia učiteľov a za väčšiu slobodu školám v narábaní s financiami aj v odmeňovaní učiteľov.

Zlú situáciu v školstve nemožno podľa SDKÚ-DS redukovať len na nízke platové ohodnotenie učiteľov. „Obsah vzdelávania, problémy s učebnicami, zmenšovanie priestoru na slobodné rozhodovanie škôl, zlé sociálne postavenie zamestnancov v školstve, ale aj zhoršujúca sa kvalita vzdelávania v medzinárodných porovnaniach, to všetko vytvára atmosféru nedôvery v zlepšenie systému vzdelávania,“ povedal šéf jej vzdelávacej sekcie Ján Odzgan.

Poslanec za stranu Most-Híd Péter Vörös požiadavky učiteľov taktiež podporil a prístup ministra školstva k požiadavkám učiteľov označil za mimoriadne cynický.  Skonštatoval, že „ak sú peniaze na informatizačný projekt, ktorý sa realizuje prostredníctvom súkromnej spoločnosti za 20 miliónov eur, tak sa určite musia nájsť v rozpočte peniaze aj na zvýšenie miezd učiteľov.” Poslanec zároveň zdôraznil, že požiadavky sa týkajú aj národnostných škôl, ktorým vládna strana nepomáha v rozvoji.

Predstavitelia hnutia OĽaNO-NOVA informovali, že ministerstvo školstva pridelilo dotáciu 4,4 milióna eur pre excelentné vedecké tímy Vysokej škole Danubius v Sládkovičove napriek tomu, že jej minister školstva odňal akreditáciu na doktorandské štúdium. Škola mala ešte pred tým uskutočniť verejné obstarávanie na dodanie informačných technológií firmou, za ktorou údajne stojí známy podnikateľ Vladimír Poór. Na verejné obstarávanie mala byť minutá celá dotácia z eurofondov.

Strana #Sieť chce financie v školstve presmerovať do ľudského kapitálu. Jej predseda Radoslav Procházka uviedol, že cieľom je zmena súčasného stavu, keď sa aj v školstve investuje najmä do „hardvéru“ – striech, okien, zateplenia. „V školstve potrebujeme presmerovať verejné investície do softvéru, do ľudského kapitálu, tam je budúcnosť Slovenska,“ zdôraznil. Zároveň zopakoval zámer strany zvýšiť výdavky na školstvo o 620 miliónov eur v priebehu štyroch rokov. Peniaze majú smerovať na zvýšenie platov učiteľov, zabezpečenie miest pre deti v predškolských zariadeniach a skvalitnenie odborného personálu na jednotlivých stupňoch škôl.

 Situácii v školstve sa venovali politickí komentátori, analytici aj občania vo svojich blogoch. Eduard Žitňanský komentári v denníku SME píše, že nespokojní nie sú len učitelia s platmi, ale najmä rodičia. Obe skupiny podľa neho nie sú dobre organizované a ich šance dosiahnuť zmeny sú oproti iným záujmovým skupinám malé. „Skupina rodičov na Slovensku je väčšia ako všetky priemyselné a odborové zväzy a predsa nedokáže zmeniť nič a už roky počúva len medové reči o tom, aké dôležité je školstvo pre budúcnosť krajiny. Podľa Žitňanského sa skutočnou prioritou nestalo pre žiadnu vládu za posledných 25 rokov a poslednou reformátorkou školstva bola Mária Terézia.

Peter Schutz pomenúva dilemu najbližších dní pre predsedu vlády aj lídrov štrajkujúcich učiteľov. Na to, že mzdy nie sú jediným problémom, poukazuje Lukáš Fila a upozorňuje, že vyššie platy učiteľov nemusia nevyhnutne znamenať aj vyššiu kvalitu vzdelávania. O tom, že slovenské školstvo nie je pre mladých, píše Peter Farárik vo svojom blogu o odmeňovaní učiteľov.

Podľa Konštantína Čikovského možno učiteľov v dnešnej situácii už len uplatiť alebo poraziť, paralely s prednovembrovým obdobím v nej nachádza Márius Kopcsay a v úspešnom štrajku lekárov zas Juraj Mesík. A o pozitívnom vplyve učiteľských protestov na formovanie občianskej spoločnosti, zvyšovanie politickej angažovanosti občanov a redefinovanie náplne práce politikov píše Milan Urbaník z Iniciatívy slovenských študentov v zahraničí na podporu učiteľov.

Všimli sme si

 O spôsobe ako možno zlepšiť školy informuje dvojtýždenník Profit na základe prednášky Larsa Rokkjaera, ktorý v novembri minulého roka navštívil Slovensko počas Fóra o firemnej filantropii organizovanom Nadáciou Pontis. Podľa zakladateľa švédskej škole Äventyret (Dobrodružstvo) je základom úspechu vôľa navzájom sa počúvať a systém, v ktorom žiak nie je iba pasívnym divákom a prijímateľom vedomostí. Deti si v škole určujú vlastné ciele učenia sa a na ich dosiahnutie spoločne s učiteľmi vypracúvajú individuálne plány.

 Branislav Krajčovič vo svojom blogu sprostredkúva skúsenosti svojho syna Martina s domácim vzdelávaním a uvádza rozdiely oproti klasickému vzdelávaniu v škole.

 Portál aktuality.sk informuje o medzinárodnom prieskume indickej spoločnosti Infosys, v ktorom mladí ľudia reflektovali to, ako školy nestačia držať krok s novými technológiami. Až 80 percent z nich tvrdí, že škola ich ani zďaleka nepripravila na to, čo ich čaká v práci a všetko sa museli učiť odznova. Prieskum zároveň ukázal, že mladí ľudia sa obávajú technologického pokroku, ktorý ich môže pripraviť o prácu. O tom, že to s robotizáciou v budúcnosti nemusí byť až také horúce, referujú české Britské listy.

 

Pripravujeme

 Spracovávame správu z okrúhleho stola pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti ranej starostlivosti, predškolského a základného vzdelávania, v ktorej spoločne diskutovali o potrebách detí a spôsoboch ich napĺňania v slovenskom vzdelávacom a sociálnom systéme.

 Pripravujeme druhý okrúhly stôl pre zástupcov politických strán a odborníkov so zameraním na oblasť stredného všeobecného aj odborného vzdelávania.

 V najbližšom období sa detailnejšie pozrieme aj na programy politických strán v oblasti vzdelávania a po parlamentných voľbách budeme pozorne sledovať formovanie programového vyhlásenia novej vlády.

 

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: