Čo priniesol týždeň 8. 6. 2020 – 14. 6. 2020

Ľudia vo Vrútkach zapaľujú sviečky pri škole na počesť učiteľa Jaroslava Budza, ktorý tragicky zahynul po útoku 22-ročného muža. Česť jeho pamiatke! | Foto – TASR/Miroslava Mlynárová

Témy týždňa 

Útok vo vrútockej škole si vyžiadal dve obete a päť zranených • Reakcie na otvorenie škôl pre starších žiakov sa rôznia • Ministerstvo finančne podporí letné školy • Otváranie trhu s učebnicami má pozitívne aj negatívne ohlasy

 

Výrok týždňa

Dňa 11. 6. 2020 pri výkone verejnej služby tragicky zahynul učiteľ Mgr. Jaroslav Budz. Nechcel byť hrdina, iba si plnil svoju povinnosť. Jeho česť ho priviedla k tomu, že sa hrdinom stal. Postavil sa medzi útočníka, deti a kolegyne. Uctime si jeho čin ako najvyššiu poctu človeku, ktorý si ctil hodnoty a v ich duchu aj konal. Prosím v tejto chvíli o minútu ticha.“

Slovenská komora učiteľov
texte, ktorý sa bude čítať v školách pred minútou ticha
na pamiatku učiteľa Jaroslava Budza | 14. 6. 2020

 

Výber z udalostí

• V uplynulom týždni Slovenskom otriasol útok v Spojenej škole na Ulici M. R. Štefánika vo Vrútkach. Vyžiadal si dve obete a päť zranených. Dvadsaťdvaročný útočník po rozbití sklenenej výplne na dverách a vniknutí do školy nakprv nožom zranil školníka, potom aj zástupcu riaditeľa školy, ktorý sa ho pokúšal zastaviť, a utrpel tak smrteľné poranenia.

„Následne na to vbehol do najbližšej triedy, kde podľa prvotných informácií ťažko zranil učiteľku a viacerými bodnými ranami aj dve deti,“ upresnil policajný prezident Milan Lučanský s tým, že útočník sa potom pokúsil o útek. Pri pokuse o zadržanie prišiel o život, keď policajtom kládol aktívny odpor.

• Medzi piatimi ľuďmi, ktorí počas štvrtkového incidentu utrpeli zranenia,  aj dve deti navštevujúce prvý stupeň základnej školy a učiteľka, ktorá ich bránila. Minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO) informoval, že zranená žiačka mala ľahšie poranenie hrudníka a jej stav je stabilizovaný.

Druhým poraneným je chlapec, ktorý mal mnohopočetné bodné poranenia hrudníka a brucha. „Len teraz ho prepustili z operačnej sály. Je v stabilizovanom stave. Pani učiteľku, na ktorú útočník veľmi kruto zaútočil, museli reoperovať, nakoľko sa jej stav zhoršil. Ale takisto je to v stabilizovanom stave. Hoci stále v rámci reoperácie lekári riešia komplikácie bodných poranení,“ dodal minister Krajčí. Ďalšími zranenými sú dvaja policajti, ktorí páchateľa prenasledovali.

Do Vrútok bol vyslaný tím traumaterapeutov, ktorí pomáhajú rodinám pozostalých, triednej učiteľke a deťom, ktoré incident zažili.

• Útočník mal podľa informácií polície konať sám a jeho motív zatiaľ nie je známy. Išlo o bývalého žiaka školy. Škola podľa slov riaditeľky nevie spojiť tento incident s nejakou udalosťou z minulosti ako nejaký revanš alebo niečo také. Na toto odpovedia pravdepodobne vyšetrovatelia,“ upresnil primátor Vrútok Branislav Zacharides.

• Páchateľom sa už v minulosti polícia zaoberala pre nebezpečné vyhrážanie sa. „Približne pred rokom s ním riešila podobný incident, kedy mal nožom napadnúť výpravkyňu vlaku na železničnej stanici vo Vrútkach,“ informoval portál aktuality.sk s tým, že podľa miestnych ľudí mal byť útočník v škole šikanovaný a bol psychiatrickým pacientom.

V súvislosti s osobou páchateľa musela polícia vyvrátiť nepravdivé informácie o jeho rómskej národnosti. K ich šíreniu prispel poslanec ĽSNS Milan Mazurek„Toto zverejnenie považujeme za verejný záujem, keďže sú masovo šírené dezinformácie, ktorých jediným cieľom je vyvolanie nenávisti, čo by mohlo mať za následok agresívne fyzické útoky proti istej skupine osôb, čo chceme takýmto proaktívnym prístupom eliminovať,“ uviedla polícia.

• Na tragédiu vo Vrútkach reagovali najvyšší ústavní činitelia aj členovia vlády:

Všetkým učiteľkám, učiteľom, policajtom, deťom a ich rodičom, ktorí zažili ťažké chvíle strachu, chcem vyjadriť podporu. Myslím na vás. Nech je v tejto chvíli naša solidarita s vami aj prejavom odmietnutia násilia v akejkoľvek podobe,“ napísala prezidentka Zuzana Čaputová na sociálnej sieti.

x „Bohužiaľ, blázni medzi nami žijú a nedokážeme takýmto situáciám zabrániť,“ povedal premiér Igor Matovič (OĽaNO), keď vyjadroval sústrasť pozostalým. Jeho vyjadrenie následne kriticky okomentovala Liga za duševné zdravie.

x Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) poprial skoré uzdravenie zraneným a vyhlásil, že „akékoľvek formy násilia sú neprípustné. Práve škola by mala byť miestom, kde vládne bezpečie.“

Reakcie ďalších politikov na útok vo Vrútkach zhrnuli denníky SME a Pravda tu a tu.

• Úprimnú sústrasť rodine, kolegom a študentom Jaroslava Budza, ktorý pri útoku tragicky zahynul, v mene Európskej komisie vyjadril hovorca diplomatickej služby EÚ a bývalý študent tohto učiteľa Peter Stano.

K prejavu spolupatričnosti a ucteniu si pamiatky Jaroslava Budza vyzvala všetky školy v krajine Slovenská komora učiteľov (SKU). „Skláňame sa pred odvahou učiteľa, ktorý neváhal položiť svoj život za svojich kolegov a žiakov,“ uviedla SKU vo svojom stanovisku k tragickej udalosti. Násilný čin odsúdil aj Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV). „Učiteľ nielen vychováva a vzdeláva, ale aj ochraňuje svojich žiakov, kolegov a seba, v tomto prípade aj za cenu života. Želáme si, aby sa to už nikdy nestalo, aby školské prostredie poskytovalo deťom i zamestnancom istotu a bezpečie,“ uviedol predseda OZPŠaV Pavel Ondek.

Premiér Igor Matovič označil Budza za hrdinu a avizoval, že navrhne prezidentke Čaputovej, aby mu udelila štátne vyznamenanie in memoriam. Viac o tom, aký bol život a pôsobenie zosnulého učiteľa, opisuje článok Michala Badína.

• Útok vo Vrútkach otvoril otázku bezpečnosti v priestoroch škôl. „Škoda bola riadne zabezpečená, ale keď sa objaví útočník, ktorý je schopný prekonať prekážky, ťažko proti tomu niečo zmôžete,“skonštatoval primátor Zacharides„Musíme diskutovať o tom, ako výrazne zvýšiť bezpečnosť v školách, napríklad aj bezpečnostnými kamerami, a nastaviť systémy tak, aby sa niečo podobné nezopakovalo,“ uviedol k téme minister Gröhling.

O tom, ako k zabezpečeniu školských budov pristupujú niektorí riaditelia a aké sú ich skúsenosti s agresiou na pôde školy, písal denník SME. Téme ochrany školských budov, žiakov a personálu škôl sa venoval aj Denník N.

• Otázku, do akej miery sa útok vo Vrútkach podobá na útoky v amerických školách, rozoberá Denník N, ktorý oslovil kriminologičku Nadine Connellovú. O tom, čo vedie útočníkov k páchaniu násilia práve v školách, na portáli Eduworld.sk píše Marcela Kozejová Palkechová.

To, že udalosť vo Vrútkach vážne narušila predpoklad o fyzickom bezpečí v školách, skonštatovala psychologička Eva Smilková z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Na to, aký následok môže tragédia zanechať na deťoch, či ako s nimi ďalej pracovať, v rozhovore pre denník Pravda odpovedala psychiatrička Danica Caisová.

• Minister školstva v súvislosti s tragédiou poznamenal, že v školách chýbajú školskí psychológovia. „Základné školy majú školských psychológov len na 14 percentách, na stredných školách je to na 18 percentách,“ uviedol Gröhling s tým, že je potrebné, aby na všetkých školách pôsobili okrem nich aj inkluzívne a podporné tímy. „Budeme podporovať, či už v nasledujúcich týždňoch alebo od septembra, aby školy boli plné špeciálnych pedagógov a podporného personálu, aby sme tejto aj ostatným školám pomohli vyrovnať sa s touto situáciou,“doplnil minister.

Minister Gröhling v nedeľnej relácii Televízie Markíza Na telo aktuálny školský rok zhodnotil ako náročný. „Po tom, ako sme museli celé vzdelávanie presunúť do online priestoru, tak na konci školského roka nás zasiahla táto tragická situácia,“ povedal minister.

• Obnovené prezenčné vzdelávanie je od 1. júna možné pre žiakov 1. stupňa a 5. ročníka základných škôl a pre deti materských škôl. Začiatkom minulého týždňa premiér Igor Matovič a minister školstva Gröhling v súvislosti s ďalším uvoľňovaním opatrení oznámili, že od 22. júna sa do škôl budú môcť vrátiť aj žiaci od 6. po 9. ročník ZŠ a stredoškoláci. Zároveň sa od 15. júna zrušili aj obmedzenia maximálneho počtu žiakov v skupinách.

Umožnenie návratu starších žiakov do škôl vyvolalo súhlasné aj kritické reakcie. „Nám toto uvoľnenie zjednoduší systém uzatvorenia školského roka – odovzdávanie učebníc, vypratanie skriniek, vyriešime si napríklad aj zmluvy, ktoré žiaci podpisujú v rámci dvojtýždennej odbornej praxe pre štvrtý ročník so zamestnávateľmi,“ uviedla riaditeľka obchodnej akadémie v Bratislave Jana Orthová„Pokiaľ sú deti spokojné, dva týždne pred koncom školského roka netreba robiť zemetrasenie,“ oponuje riaditeľka základnej školy v Lozorne Lýdia Šuchová.

To, že k otvoreniu škôl malo dôjsť skôr, si myslí Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov. „Je tu ústavné právo na vzdelávanie a na to, že sú otvorené akvaparky, sauny a fitnescentrá, mi príde, že Slovenská republika neumožňuje stále rovný prístup k vzdelávaniu všetkých detí. Toto vnímam ako problém,“ poznamenal Križo.

K uvoľňovaniu opatrení a postupnému návratu k štandardnému režimu pristúpili aj niektoré vysoké školy (napr. tu a tu).

• Po ukončení aktuálneho školského roka si budú môcť žiaci a žiačky vybrať z ponuky letných škôl. Ministerstvo školstva oznámilo, že na ich realizáciu poskytne financie. „Veľa škôl robilo rôzne letné aktivity pre žiakov aj v minulosti. Prvýkrát tieto školy finančne podporíme, a to sumou pol milióna eur. Vieme, že tieto aktivity budú pre mnohých žiakov veľmi prínosné, nielen pre zavretie škôl v posledných mesiacoch, ale aj ako príprava na september a na návrat do tried,“ poznamenal minister školstva.

Podmienky pridelenia financií na organizovanie letných škôl zverejnilo ministerstvo na svojom webe. Informáciu o tom, koľko škôl má záujem letné vzdelávanie organizovať, ministerstvo zatiaľ nemá. Denník N upozornil na to, že na rozdiel od Českej republiky ministerstvo nedisponuje ani prehľadom o tom, koľko detí sa počas koronakrízy vôbec neučilo.

• Celoslovenský prieskum o názoroch na online vzdelávanie počas koronakrízy medzi študentmi a študentkami vysokých škôl zrealizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda (FMK UCM) v Trnave. Zo zistení vyplynulo aj to, že viac ako polovica oslovených by si vedela predstaviť online vyučovanie aj v rámci bežného akademického roka bez mimoriadnych opatrení.

Minister Gröhling v minulom týždni skonštatoval, že je potrebné vysporiadať sa s kvalitou vysokých škôl na Slovensku. Vyhlásil tiež, že o prípadnom zániku niektorých z nich by mal rozhodovať najmä záujem o štúdium. Ministrovo vyjadrenie prišlo po tom, čo vláda schválila návrh na odňatie štátneho súhlasu súkromnej Akadémii médií.

• Ďalšie školské správy v skratke:

x Do celosvetového rebríčka vysokých škôl QS World University Rankings sa dostali štyri slovenské univerzity. Najvyššie umiestnenou je Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Vydavatelia učebníc v uplynulom týždni ocenili avizované otváranie trhu s učebnicami, kritizujú však jeho načasovanie a konštatujú, že učebnice a pracovné zošity sa do tried nedostanú včas.

x Minister Gröhling dosadil do vedenia Štátneho inštitútu odborného vzdelávania Andreja Huttu, ktorý sa pred pár rokmi za podozrivých okolností dostal k miliónovej zákazke od štátu. Téme sa venoval Denník N, aj podcast portálu aktuality.sk.

 

Všimli sme si

• Centrum Euroguidance spolu so Združením pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry vyhlásili 12. ročník súťaže Národná cena kariérového poradenstva, ktorej cieľom je zviditeľniť príklady dobrej praxe v poskytovaní kariérového poradenstva na SlovenskuViac informácii o súťaži nájdete tu.

• Denník Pravda zverejnil rozhovor s Janou Filipovou, prezidentkou Asociácie nepočujúcich Slovenska (ANEPS), ktorá približuje problémy, s ktorými sa komunita nepočujúcich na Slovensku stretáva v bežnom živote, aj v prostredí škôl.

• Slovenská technická univerzita plánuje od septembra otvoriť prvú univerzitnú materskú školu na Slovensku s názvom Stubáčik. „Pozreli sme sa na situáciu v okolitých krajinách, ako sú Rakúsko alebo Česko, a zistili sme, že to nie je žiadna rarita. Oslovili sme s touto iniciatívou vedenie univerzity, ktorá nám vyšla v ústrety,“ priblížila Jaroslava Maroszová, ktorá stojí za realizáciou vzniku škôlky.

 

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk