Čo priniesol týždeň
5. 9. – 11. 9. 2016

Čo priniesol týždeň

 

Témy týždňa

Inštitúcie na Slovensku naďalej zlyhávajú v ochrane práv maloletých Ministerstvo školstva chystá racionalizáciu siete škôl Aj v novom školskom roku chýbajú niektoré učebnice Zverejnené boli nové „rebríčky“ základných a stredných škôl

 

Výrok týždňa

Na Slovensku sú aj dobré školy a nasledovaniahodné vzory. Vo všeobecnosti pre tieto školy platí, že si celý pedagogický zbor uvedomuje jednu vec a tou je, že učitelia sú tu pre žiakov, a nie žiaci pre učiteľov. Tento postoj potom formuje celé pedagogické úsilie a konanie. Vo všetkých prípadoch, kde to takto fungovalo, stála na čele školy charizmatická osobnosť, ktorá viac pozornosti  smerovala k manažovaniu výchovy a vzdelávania ako k čomukoľvek inému, a najmä vedela nadchnúť svojich kolegov pre spoločnú vec.

Viera Kalmárová
hlavná školská inšpektorka
rozhovore pre denník SME | 7. 9. 2016

 

Výber z udalostí

 Po násilnom odobratí dieťaťa súdnym úradníkom v máji tohto roka priamo v škole a pred očami jeho spolužiakov Slovenskom rezonuje ďalší prípad, ktorý poukazuje na nedostatočnú ochranu práv detí zo strany štátnych orgánov. Poslankyňa Natália Blahová (SaS) vo svojom blogu informovala o vážnom podozrení zo sexuálneho zneužívania chovaniek v resocializačnom centre Čistý deň v Galante. Poslankyňa vyzvala ministrov, aby prípad začali okamžite riešiť.

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) prostredníctvom svojej hovorkyne konštatovalo, že o prípade vie a dôrazne sa ohradilo „voči nepravdám a účelovo dezinterpretovaným faktom“. Komisárka pre deti Viera Tomanová obvinenia odmietla. O problémoch v reedukačnom zariadení chystala už pred rokom reportáž aj TV Markíza, ktorá ju pre zmenu výpovedí napokon neodvysielala. O pochybnom financovaní zariadenia písal denník SME už v roku 2009.

O tom, že žiadna právna oblasť nie je na Slovensku taká vzdialená realite ako ochrana maloletých, píše Nataša Holinová.

 V prvý deň nového školského roka na dlhodobý problém nedostatku miest v materských školách upozornila poslankyňa NR SR Simona Petrík (nezar.). V minulom školskom roku nebolo vyhovené vyše 13-tisíc žiadostiam. Podľa poslankyne by pomohlo zriadenie tzv. detských skupín, zmena dotácií na výstavbu a rekonštrukciu materských škôl, využitie voľných priestorov v základných školách a transparentný výber detí najmä v oblastiach, kde je nedostatok miest.

Vo štvrtok rezort školstva zverejnil informáciu, že na rozšírenie kapacít škôlok poskytol 15 miliónov eur. Podporených malo byť 185 žiadateľov, ktorí vytvoria 227 nových tried. To má podľa rezortu umožniť postupné prijatie 5-tisíc detí.

 V súvislosti s plánovaným stupňovaným štrajkom nespokojných učiteľov Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) oznámil, že sa týchto aktivít ako zväz nezúčastní a rozhodnutie o účasti ponecháva na svojich členov. Podľa šéfa odborárov Pavla Ondeka OZPŠaV privítal zvýšenie platov pedagogických a odborných zamestnancov od septembra o šesť %, avšak to nenapĺňa požiadavky OZPŠaV a partnerských organizácií, ktoré pôvodne žiadali zvýšenie platov o 25 % od roka 2017 a následné každoročné zvyšovanie o 10 %.

Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) ako organizátor avizovaného stupňovaného štrajku považuje rozhodnutie odborov „v zásade ako podporu našim požiadavkám a aktivitám v spoločnom úsilí o primerané financovanie školstva.“ Na tom, že vláda rieši vyhrotenú situáciu iba sľubmi namiesto dostatočne účinných opatrení a že šesťpercentné zvýšenie platov nepredstavuje dostatočný základ pre systematické riešenie problémov nahromadených v školstve, sa zhodli zástupcovia viacerých učiteľských organizácií a iniciatív, ktoré plánujú štrajkovať.

 Ešte v tomto roku by sa mal zmeniť spôsob financovania základných škôl, aby viac motivoval k optimalizácii ich siete. Zatiaľ čo financovanie vzdelávania najmenších školopovinných detí na prvom stupni by malo zostať bezo zmeny, prehodnotiť sa má financovanie druhého stupňa pri školách s menej ako 250 žiakmi. Opatrenia budú podľa ministra školstva Petra Plavčana (nom. SNS) bolestivé. V júni rezort pripravil a parlament v skrátenom legislatívnom konaní schválil novelu zákona, v ktorej sa znížil minimálny počet žiakov v tzv. málotriedkach vyučujúcich deti iba na prvom stupni, ktorým hrozil zánik.

Jedným z podkladov pre avizované zmeny je diskusná štúdia Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) pri ministerstve, ktorá načrtla rôzne možnosti racionalizácie siete škôl, vrátane zavedenia školských autobusov, a vyčíslila aj možné úspory. Pozitívom racionalizácie kvôli znižujúcemu sa počtu žiakov môže byť okrem ekonomických dôvodov aj zvýšenie odbornosti a celkovej kvality vyučovania vo väčších školách, negatívom zas zníženie dostupnosti vzdelávania a dopad na spoločenský a kultúrny život v obciach, v ktorých sa školy zrušia.

O požiadavkách nespokojných učiteľov aj optimalizácii siete škôl v relácii Správy a komentáre RTVS diskutovali predseda školského výboru parlamentu Ľubomír Petrák (Smer-SD), člen výboru Martin Poliačik (SaS) a Alena Petáková zo Združenia základných škôl Slovenska. Pozrite si záznam.

long prom dresses

V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O päť minút 12 poslankyňa vládnej koalície Eva Smolíková (SNS) pripustila, že počet zrušených škôl nebude veľký. Podľa opozičnej poslankyne Veroniky Remišovej (OĽaNO-NOVA) by racionalizácia neušetrila toľko peňazí, aby vyrovnala negatívne dôsledky zatvorenia škôl.

 Ministerstvo školstva priznalo, že učebnice budú v niektorých ročníkoch a vyučovacích predmetoch chýbať aj v tomto školskom roku. Na zviazanosť slovenskej učebnicovej politiky upozornil aj komentár IVP. O zastaranom spôsobe prípravy a distribúcie učebníc píše aj analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Robert Chovanculiak, ktorý odporúča inšpirovať sa aj postupmi zdieľanej ekonomiky.

 Nové rebríčky základných a stredných škôl podľa výsledkov ich žiakov zverejnil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Pri hodnotení v prípade základných škôl okrem iného zohľadnil výsledky Testovania 5 a 9, pri gymnáziách a stredných odborných školách okrem výsledkov maturít posudzoval aj uplatniteľnosť  absolventov na trhu práce. INEKO upozorňuje, že rebríčky kvalitu školy nehodnotia komplexne, nezohľadňujú rozdiely vyplývajúce zo sociálneho zázemia žiakov, nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani tzv. pridanú hodnotu školy. Napriek tomu môžu byť podľa INEKO užitočným ukazovateľom pri výbere školy.

K zostavovaniu rebríčkov škôl na základe testov sa kriticky vyjadril pedagóg Jozef Smida. Pri predchádzajúcom zverejnení rebríčkov napísala riaditeľka Základnej školy v Novákoch Anna Chlupíková otvorený list, v ktorom upozornila na príliš úzke kritériá hodnotenia a dehonestovanie práce učiteľov. Riaditeľ INEKO Peter Goliaš vo svojej odpovedi uviedol, že informácie o výsledkoch žiakov by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl.

 O tom, že do vedy treba investovať, aby bola kvalitná, píše historik Michal Kšiňan. Zároveň zdôrazňuje potrebu naštartovať väčšiu súťaživosť medzi vedcami podobným spôsobom ako v Českej republike. Českí vedci získali v uplynulom období 23 európskych výskumných grantov.

Portál euractiv.sk uvádza, že Slovensko má naďalej problémy s vytvorením priaznivého prostredia na získanie väčšieho množstva grantov. Doteraz ho získal jediný Slovák, chemik Michal Juríček, pôsobiaci na Univerzite v Bazileji. Európska rada pre výskum plánuje udeliť celkovo 325 grantov v celkovej hodnote takmer pol miliardy eur pre začínajúcich výskumníkov.

 Prezident Andrej Kiska vyhlásil, že chce pokračovať vo svojej aktivite za lepšie školstvo a  „nenechá zaspať sľub vlády, že školstvo bude skutočnou prioritou“. Dodal, že priorita, „to nie sú len peniaze, to je aj kompetencia a konkrétne výsledky“.

V prvom týždni nového školského roka venovali vzdelávaniu pozornosť aj ďalší politici.

Premiér Robert Fico pri príležitosti Pamätného dňa obetí holokaustu a rasového násilia na spomienkovom podujatí v Bratislave zdôraznil potrebu vzdelávania a výchovy mladej generácie, aby sa „ničivé zemetrasenie“ neopakovalo.

Opozičná SaS vyjadrila podporu septembrovému štrajku učiteľov a požiadavke zvyšovania platov. Zároveň však upozornila, že vyššie platy sú len jedným z viacerých krokov k zlepšeniu úrovne školstva na Slovensku.

Minister školstva Peter Plavčan považuje začínajúci školský rok za náročný z hľadiska pripravovaných zmien. Dodal, že v nasledujúcich týždňoch rezort školstva predstaví tézy Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania a predloží ich verejnosti.

 

Všimli sme si

 Portál Čierna labuť zverejnil rozhovor s českým expertom na školstvo Ondřejom Štefflom, zakladateľom spoločnosti Scio. O tom, prečo si myslí, že na vzdelávanie už dnes školy nepotrebujeme, i keď sám školy zakladá, si môžete prečítať tu. O nádeji umierajúceho školstva, za ktorým nám nemusí byť až tak smutno, píše Juraj Hipš.

 Nadácia Orange pripravila tretí ročník grantového programu e-Školy pre budúcnosť. Ten podporí projekty, ktoré chcú na základných a stredných školách šíriť poznatky o rozumnom a zodpovednom používaní digitálnych médií. O podporu sa môžu uchádzať aktívni pedagógovia aj mimovládne organizácie.

Pripravujeme

 Po sérii diskusií za okrúhlym stolom, ktoré sme realizovali v prvej polovici tohto roka pre zástupcov politických strán a odbornej verejnosti, plánujeme na jeseň zorganizovať ďalšie dve diskusie na pálčivé témy vzdelávania. Aj nimi chceme prispieť k tomu, aby vzdelávanie bolo nielen široko, ale aj zmysluplne diskutovanou témou, a aby sa pri tom vypočul hlas všetkých, ktorých sa týka.

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

V našich aktivitách môžeme na jeseň 2016 pokračovať aj vďaka podpore, ktorú sme získali spolu s Cenou Nadácie Orange za rok 2015.
 

Editori vydania: Anna Dráľová a Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: