Čo priniesol týždeň
21. 3. – 27. 3. 2016

Čo priniesol týždeň

Témy týždňa

Slovensko má nový parlament aj vládu Ministrom školstva sa stal úradník ministerstva Peter Plavčan Reakcie na nového ministra sú zdržanlivé, nedôverčivé alebo otvorene odmietavé  Odchádzajúci minister Juraj Draxler vysvetľoval „kauzy“ rezortu za jeho pôsobenia

 

Výrok týždňa

„Čo by mali byť priority novej vlády? To je vyslovene politická otázka. Pozerali sme sa na to z pohľadu toho, v čom najviac zaostávame oproti výsledkom verejného sektora iných krajín OECD, a vychádzalo nám, že priority by mohli byť v oblasti školstva, najmä základného, v zdravotníctve a v trhu práce. To neznamená, že iné oblasti nie sú dôležité a vláda sa na ne nemá zamerať, ale najdôležitejšie rozdiely oproti vyspelému svetu sme našli v týchto.“

Martin Filko
riaditeľ Inštitútu finančnej politiky
v rozhovore pre Denník N | 22. 3. 2016

 

Výber z udalostí

 Na ustanovujúcej schôdzi Národnej rady SR (NR SR) zvolení poslanci zložili sľub, zvolili si nové vedenie parlamentu a rozhodli aj o zložení jeho výborov. Predsedom parlamentu a druhým najvyšším ústavným činiteľom sa stal Andrej Danko (SNS), ktorý pri uvedení do funkcie vyhlásil: „Mojou veľkou ambíciou v Národnej rade SR je vniesť kultúru, dôstojnosť, slušné správanie. Správanie, kde sa ctí opozícia, iný názor, správanie, kde sa nerobia teatrálne gestá,“ povedal Danko.

Za predsedu Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport bol zvolený Ľubomír Petrák (SMER-SD), ktorý bol jeho členom aj v minulom volebnom období. Aktuálny zoznam členov školského výboru nájdete tu. Predsedníčkou Výboru NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny sa stala Erika Jurinová (OĽANO-NOVA), zoznam jeho členov si môžete pozrieť tu.

 Doterajší generálny riaditeľ sekcie vysokých škôl, vedy a výskumu ministerstva školstva Peter Plavčan sa ako nominant SNS stal ministrom školstva. Za člena vlády ho menoval prezident Andrej Kiska na návrh designovaného predsedu vlády Roberta Fica.

Ešte pri predstavovaní nominácií do novej vlády predseda SNS Andrej Danko vyjadril presvedčenie, že sa novému ministrovi podarí zmierniť napätie v rezorte a v komunikácii s ministrom financií dokáže pre školstvo zabezpečiť finančné zdroje. „Toto poverenie prijímam s pokorou. Chcem priniesť do školstva to, čo dnes v zložitých časoch potrebuje, pokoj a stabilitu. A takisto aj to, aby sa ocenila práca učiteľov, aby bola spokojnosť medzi učiteľmi, nepedagogickými zamestnancami, študentmi a žiakmi a samozrejme aj vo verejnosti,“ povedal pri svojom predstavení Plavčan.

Pozrite si skrátený záznam z tlačovej konferencie k predstaveniu nominantov SNS do vlády.

 SNS si pri obsadzovaní kresla ministra vyberala z troch kandidátov: prodekana Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy v Bratislave Ľudovíta Hajduka, bývalej novinárky a hovorkyne tej istej vysokej školy, ktorá v súčasnosti pôsobí na ministerstve školstva Heleny Polákovej a jej nadriadeného, dlhoročného úradníka ministerstva Plavčana. „SNS nenominuje podľa straníckych pozícií, ale nominuje odborníkov z jednotlivých rezortov, ktorí možno často snívali o tom, ako by rezort zmenili, ak by mali tú moc,“ odkázal šéf SNS.

 Peter Plavčan je osemnástym ministrom v ponovembrovej histórii Slovenska a už štvrtým nominantom SNS. Táto strana riadila rezort najdlhšie zo všetkých politických subjektov, spolu vyše osem rokov. Oficiálny životopis nového ministra si môžete prečítať tu, profily všetkých členov novej vlády tu.

Novými štátnymi tajomníkmi rezortu budú Erik Tomáš (SMER-SD) a Peter Krajňák (Most-Híd). Tomáš pôsobil ako redaktor televízie Markíza, hovorca ministra vnútra Roberta Kaliňáka a riaditeľ komunikačného odboru na úrade vlády za premiéra Roberta Fica. Vzdelávaniu sa doposiaľ nevenoval, o jeho kvalifikácii na nový post referoval denník SME.

Krajňák je poslancom mestského zastupiteľstva v Prešove, kde pôsobí ako predseda komisie školstva a telesnej kultúry. Zároveň je poslancom zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja. Chce sa zasadzovať za rozvoj národnostného školstva a podporu vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Svoje osobné motivácie v témach podpory národnostných menšín pred časom prezentoval v Prešovskom Korzári.

Po menovaní vlády za jej členov a ďalších funkcionárov ministerstiev nastúpili do parlamentu náhradníci. Zoznam všetkých poslancov parlamentu vo volebnom období 2016 – 2020 si môžete pozrieť tu.

 Učitelia na Slovensku si podľa nového ministra školstva zaslúžia lepšie finančné ohodnotenie, no ešte je predčasné hovoriť, o koľko si prilepšia. „Bude množstvo rokovaní, chystám sa rokovať so všetkými komorami, zástupcami, reprezentáciami učiteľov a určite sa dohodneme,“ vyhlásil nový šéf rezortu.

Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) plánuje novej vláde aj ministrovi pripomenúť svoje požiadavky ďalšou akciou. Podľa spoluiniciátora učiteľských protestov a predsedu Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimíra Crmomana minister na ich splnenie nepotrebuje sto dní. Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku dal novej vláde 14 dní na zapracovanie svojich požiadaviek do programového vyhlásenia vlády.

 Reakcie na nového ministra sú zdržanlivé, nedôverčivé alebo otvorene kritické.  Bývalí ministri Eugen Jurzyca (SaS) a Milan Ftáčnik hodnotia nového ministra ako kvalitného a spoľahlivého úradníka. „Nepoznám, aká je jeho vízia školstva. Bude to musieť veľmi rýchlo povedať a tým preukázať, že je na tú funkciu spôsobilý,“ povedal Ftáčnik.

Podľa členky školského výboru parlamentu Veroniky Remišovej (OĽaNO-NOVA) Plavčan ako dlhoročný vysoký úradník ministerstva nesie spoluzodpovednosť za stav, v akom sa školstvo nachádza. „Potrebujeme riešiť problém s nekvalitnými vysokými školami, a preto ma znepokojujú medializované informácie o vzťahoch ministra s vysokou školou v Sládkovičove,“ uviedla Remišová, ktorá jeho menovanie považuje za „pokračovanie zabehnutých spôsobov slovenskej politiky“.

Nezaradený poslanec Miroslav Beblavý tvrdí, že ministerstvo školstva dnes zo všetkého najviac potrebuje silného lídra, ktorý má váhu medzi politikmi a autoritu medzi učiteľmi a verejnosťou. „Namiesto toho dostalo celoživotného úradníka, ktorý vie vyjsť s každým, ale zjavne toho veľa nepresadí. To vcelku nie je kvalifikácia na ministra.“

Reakcie na menovanie nového ministra od zástupcov niektorých organizácií a iniciatív v školstve priniesol denník SME. Podľa Radovana Potočára nová vláda marazmus v školstve iba zakonzervuje a „bez mihnutia oka pokračuje bez akejkoľvek vízie pre školstvo.“ Jediný rozdiel podľa neho tkvie v tom, že zodpovednosť za kľúčový rezort najsilnejšia strana prehadzuje na koaličného partnera a aparátnika z ministerstva. Nápady, iniciatíva a tlak na zmeny tak budú musieť prichádzať zdola. Podľa Romana Pataja môžeme vďaka nomináciám v rezorte školstva zabudnúť na jeho zásadnú reformu. Nové vedenie ministerstva môže podľa neho učiteľov iba podplatiť alebo marketingovo obalamutiť.

 Na portáli change|net.sk bola zverejnená petícia proti vymenovaniu Plavčana, pod ktorou sú podpísaní profesori a docenti prevažne z Univerzity Komenského v Bratislave a Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. V texte sa uvádza, že jeho vymenovanie svedčí o tom, že nastupujúca vláda nemieni robiť podstatné zmeny vo vzdelávacej  politike, je veľkým sklamaním a urážkou. „Tento človek zosobňuje všetko to, čo slovenskému školstvu dlhodobo škodí: škandály, pochybnosti, neodbornosť, či prepojenie na vysokú školu známu rýchlovýrobou titulov.“ 

Autori petície uvádzajú tri príklady zlých rozhodnutí, za ktoré je Plavčan podľa nich zodpovedný:

 protiprávne zasahovanie ministerstva do autonómie vysokých škôl pri vymenúvaní profesorov;

 konflikt záujmov, keď ako vysoký úradník ministerstva s vplyvom na financovanie vysokých škôl zároveň pôsobil na niektorých z nich ako člen vedeckých rád a

 neoprávnené poberanie odmien na pozícii člena správnej rady Študentského pôžičkového fondu.

„Doterajšie pôsobenie Petra Plavčana na ministerstve školstva bolo nielen nekompetentné, ale doslova v rozpore so zákonmi a dobrými mravmi. Sme presvedčení, že ako minister školstva SR nielenže nepomôže k záchrane vzdelávacieho systému na Slovensku naštartovaním životne dôležitých zmien, ale naopak spôsobí ďalšiu stagnáciu v tejto oblasti,“ uvádza sa v petícii.

Docent Ján Šefránek na svojom blogu napísal, že „pokojných sto dní pre nastupujúcu vládu sa vzťahuje na jej činnosť, nie na problémy, jasné hneď pri jej vymenovaní.“ Podľa neho ani jeden z troch pôvodných kandidátov SNS na post ministra nie je nespornou autoritou v školskom prostredí. Nomináciu Erika Tomáša na post štátneho tajomníka označil za „škandalóznu“ a motivovanú „strážením pokusov o reformu slovenského školstva“.

 Bývalý minister školstva Juraj Draxler sa vyjadril, že je mu ľúto ľudí v rezorte, ktorí verili, že so školstvom niečo dôležité urobia. „Neviem či majú v tejto chvíli nádej, či naozaj tá dynamika, ktorá tam bola, či sa zachová do budúcna, uvidíme,“ uviedol Draxler, ktorý ešte pred odchodom z funkcie stihol oceniť pedagógov medailami sv.  Gorazda  pri príležitosti Dňa učiteľov. V príhovore oceneným pripomenul, že systém vzdelávania potrebuje zmeny. „Nie čiastkové, ale poctivý dlhodobý reformný plán postupného zvyšovania kvality aj financií,“ spresnil Draxler.

Na svojom blogu Draxler ešte vysvetľoval pozadie káuz, ktoré poznačili záver jeho pôsobenia vo funkcii ministra. Udelenie dotácií pre vysokú školu v Sládkovičove a sporné projekty Edunet a Polytechnická výchova na školách, ktorý sa stal známym ako „kauza sifóny,“ opísal ako z veľkej časti vymyslené.“ Na ich schválenie podľa vlastných slov nemal priamy dosah a v prípade ich zrušenia by Slovensko prišlo o desiatky miliónov eur aj na iné projekty. Pozastavenie prípravy nekvalitných národných projektov z eurofondov opísal ako svoje iniciatívne rozhodnutie a z podielu na ich schvaľovaní obvinil aj predsedu SKU Vladimíra Crmomana. „Ten istý pán, ktorý pred kamerami hovoril tak rád o mrhaní zdrojov, ani nepípol, keď sa mohol priamo pri schvaľovaní vyjadriť.“

Michal Rybárik vo svojom blogu exministrove tvrdenia v prípade projektu Edunet vyvracia a objasňuje, prečo bol od začiatku zle nastavený. Na štátnych zákazkách za nekvalitné a predražené služby podľa neho „narástla „marža“ či „malá domov“ za desaťročie z 10 % až na 90 %“, a to aj kvôli nekompetentnosti vedúcich predstaviteľov rezortu.

 Rezortný Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) zverejnil ďalší zo svojich komentárov, tentoraz  ku  kontinuálnemu vzdelávaniu pedagógov. Konštatuje v ňom, že vo vzdelávaní učiteľov sú nesprávne nastavené stimuly a nedostatočná je aj kvalita vzdelávacích programov. Súčasný systém si podľa IVP vyžaduje zmeny, aby lepšie reflektoval potreby učiteľov a škôl. Zároveň odporúča zrušiť kreditový systém, zaviesť hodnotenie vzdelávacích aktivít účastníkmi a nahradiť akreditáciu programov akreditáciou ich poskytovateľov.

„Napriek deklarovanému zámeru, že kontinuálne vzdelávanie má slúžiť na aktualizáciu alebo inováciu profesijných kompetencií učiteľov, dominantnou motiváciou sa stal zisk kreditov pre vyplácanie kreditového príplatku, príp. pre nadobudnutie atestácie,“ konštatujú analytici, pripúšťajúc, že kreditové príplatky sú jednou z mála možností, vďaka ktorej si učitelia môžu finančne prilepšiť.

 

Všimli sme si

 21. 3. bol Svetový deň Downovho syndrómu. Tento dátum symbolizuje 21. miesto v chromozómovom rade ľudskej DNA, na ktorom je namiesto páru trojica chromozómov. Slovensko patrí medzi desiatky krajín, ktoré si v tento deň pripomínajú, že prekážky, ktoré ľudia s Downovým syndrómom prekonávajú, sú im často kladené ľuďmi, čo majú o chromozóm menej. Ak ste tento deň premeškali, pripravte si rôzne ponožky o rok.

Pozrite si tiež video, ktoré je súčasťou kampane #HowDoYouSeeMe v snahe zmeniť to, ako spoločnosť zväčša vníma ľudí s Downovým syndrómom.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YhCEoL1pics[/youtube]

 O tom, ako môže vyzerať občianske vzdelávanie v praxi, píše Matej Sýkora, spoluorganizátor filmových premietaní pre žiakov v prievidzskom okrese v rámci festivalu organizácie Človek v ohrození Jeden svet. Tohtoročné premietania sa venujú aj téme utečencov a diskusie podľa Sýkoru nenasadzujú ružové okuliare.

 Keď sa umelá inteligencia učí od ľudí na sociálnej sieti, stane sa z nej rasistka. Aby sa to isté nedialo aj mladým ľuďom, musí sa podľa riaditeľa Slovenskej debatnej asociácie Martina Schulcza zmeniť nielen obsah vzdelávania, ale aj mocenské prostredie v školách.

 Dobrovoľníci na košickom sídlisku Ťahanovce vyvinuli spoločenský projekt na prepojenie školy a komunity (ŠAK). „Uvedomujeme si, že vzdelanie nemôže ležať len na pleciach školy a život spoločenstva jedného miesta by mal podporovať využitie potenciálu všetkých jeho obyvateľov,“ uvádza sa na webovej stránke iniciatívy. Projekt chce prepojiť generácie žiakov, učiteľov, rodičov a starých rodičov a obohatiť tak nielen vzdelávanie najmenších, ale aj dospelých.

 

Pripravujeme

 Spracovávame správu z druhého okrúhleho stola pre zástupcov politických strán a odborníkov v oblasti stredného všeobecného aj odborného vzdelávania.

 Pripravujeme prezentácie a workshopy na viaceré konferencie. V apríli sa zúčastníme konferencie Zväzu maďarských pedagógov na Slovensku v Rožňave a v máji vystúpime na konferencii Cesty k dobrej škole. Na oboch podujatiach sa budeme venovať predstavám odbornej a laickej verejnosti o budúcnosti vzdelávania na Slovensku, ktoré sme spracovali do atlasu predstáv.

 Vo vybraných mestách pripravujeme lokálne workshopy, do ktorých zapojíme všetkých, ktorých sa vzdelávanie týka.

 

Človeče, zapoj sa!

Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: