Čo priniesol týždeň
4. 9. – 10. 9. 2017

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

 

Témy týždňa

Národniari ďalší týždeň hľadali ministerku Tri univerzity máme vo svetovom rebríčku, tretinu vysokých škôl by prezident zrušil Plošné testovanie piatakov tento rok možno nebude

 

Výroky týždňa

„Musí sa skončiť debata o školstve, ako ju vidíme dnes. Dnes je len o platoch, o ničom inom. Ja sa pýtam, čo má chudák minister s tým, že naše deti v PISA testoch vykazujú, že nevedia pochopiť čítaný text? Čo s tým má minister? Musíme hovoriť aj o kvalite poskytovaných služieb na samotných školách. My nemôžeme donekonečna zvyšovať platy, ale ruka v ruke s tým musí ísť aj kvalita výkonu povolania učiteľa. (…) Nový minister nech prinesie pokoj a kľud, zase to školstvo nepotrebuje revolúciu každý druhý rok. Tam naozaj treba len dolaďovať veci, ktoré fungujú.(…) Musíme si vážne povedať, že máme aj špičkových pedagógov, a máme aj nekvalitných pedagógov.“

Peter Pellegrini (Smer-SD)
podpredseda vlády pre investície a informatizáciu
relácii RTVS O 5 minút 12 | 10. 9. 2017

„Z nášho odborného hľadiska vnímame, že vzdelávanie je kľúčové pre našu budúcnosť. A keďže atraktivita učiteľskej profesie je stále nízka, máme argumenty v prospech toho, že výška platov je jedným z dôležitých faktorov, akých kvalitných máme učiteľov. Ale o tempe nárastu platov, o alokácii rozpočtových zdrojov rozhodujú politici.“

Matej Šiškovič
riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky, ministerstvo školstva
v rozhovore pre Konzervatívny denník Postoj | 4. 9. 2017

 

Výber z udalostí

 Novou ministerkou školstva a nominantkou Slovenskej národnej strany (SNS) na tomto poste sa stane akademička Martina Lubyová. Doteraz pôsobila ako zástupkyňa riaditeľky Centra spoločenských a psychologických vied a členka Predsedníctva Slovenskej akadémie vied (SAV). V minulosti bola riaditeľkou Prognostického ústavu SAV.

SNS už v priebehu minulého týždňa oznámila, že novú tvár rezortu predstaví po podpise dodatku ku koaličnej zmluve. V nedeľu predseda Andrej Danko spresnil, že šéfa či šéfku rezortu vyberie predsedníctvo strany spomedzi piatich kandidátov. V tejto súvislosti tiež dodal, že chce nástupcovi Petra Plavčana garantovať, že ho premiér neodvolá bez súhlasu koaličných partnerov.

Podľa podpredsedu SNS Jaroslava Pašku výber novej ministerky súvisí s tým, že v strane „nevidíme takú krízu v školstve, aby sme to museli riešiť krízovým manažérom,“ konštatoval Paška.

Anketu o tom, čo od novej ministerky a začínajúceho školského roka očakávajú učitelia a rodičia, priniesol denník Pravda. Podľa Slovenskej komory učiteľov (SKU) odkladanie schválenia a spustenia reformy vzbudzuje obavy, že sa školstvo ocitlo na okraji politického záujmu vládnej koalície.

„Časté striedania ministrov, ktorí do funkcie nastupujú bez dostatočných odborných alebo morálnych predpokladov, necitlivé riešenie platov pedagógov, odkladanie reformy a absencia ozajstného dialógu so školskou verejnosťou nevytvárajú vhodné podmienky na tvorivú a nerušenú prácu pri vzdelávaní ďalších generácií,“ skonštatoval prezident SKU Vladimír Crmoman.

Budúcnosť reformného dokumentu Učiace sa Slovensko je okrem nápravy pri čerpaní eurofondov jednou z prvých otázok, ktorú bude nová ministerka riešiť. Jeden zo spoluautorov dokumentu Ivan Juráš v rozhovore pre Denník N uviedol, že dokument nebude ľahké len tak zmietnuť zo stola, keďže sa na jeho tvorbe okrem odborníkov prostredníctvom tisícov pripomienok podieľala aj široká a odborná verejnosť.

O reformách, ktoré bolia, sú potrebné, no doteraz sme ich na Slovensku iba predstierali, písal v komentári publicita Bohumil Synek. O tom, že potrebujeme skutočnú reformu školstva, odborníka na poste ministra  a kvalitné vysoké školy, hovoril počas slávnostného otvorenia školského roka v Tisovci prezident Andrej Kiska.

Kvalitu vysokých škôl na Slovensku komentoval prezident aj na sociálnej sieti konštatovaním, že tretinu vysokých škôl na Slovensku by zrušil, ak by mal takú možnosť. „Na Slovensku sú vysoké školy, na ktoré vás zoberú ľahko a okamžite. Kde sa dá bez problémov‘ študovať, kde od vás nikto nič náročnejšie nechce. Ale keď sa vysoká škola skončí, nikto týchto študentov nechce zamestnať,“ zhodnotil Kiska a študentom odporučil, aby si pozerali rebríčky univerzít a podľa toho sa rozhodovali.

V najnovšie zverejnenom rebríčku Times Higher Education World University Rankings (THE WUR) 2018, ktorý hodnotil spolu 1102 univerzít sveta, sa objavili len tri slovenské – Univerzita Komenského v Bratislave (601. až 800. miesto), Slovenská technická univerzita v Bratislave a Technická univerzita v Košiciach (obe 801. až 1000. miesto).

O výraznom poklese počtu poslucháčov denného štúdia na slovenských súkromných vysokých školách informoval spravodajský portál aktuality.sk. „Absolútne najviac študentov bolo na slovenských súkromných vysokých školách v septembri 2011 – spolu s externistami a tisíckami zahraničných študentov mali súkromníci 38 075 študentov. V rovnakom období vlaňajška už len 18 694, vyplýva z údajov Centra vedecko-technických informácií.“

Téme „úniku mozgov“ zo Slovenska najmä na české univerzity sa venoval aj týždenník Trend, ktorý okrem iného upozornil, že Slovensko je tretím najväčším „exportérom“ vysokoškolákov spomedzi krajín OECD. Len dve krajiny – Island a Luxembursko – majú vyšší podiel študujúcich v zahraničí.

O tom, že do susedných Čiech nemusia nutne odchádzať najlepší, ale najambicióznejší študenti, a o rozhodovaní sa na základe rebríčkov škôl, uvažuje v rozhovore pre Trend sociológ Miloslav Bahna.

Vysokoškolský pedagóg Jozef Hvorecký zas vo svojom blogu konštatuje, že slovenské vysoké školy rezignovali na víziu a toto konštatovanie ilustruje prístupom väčšiny z nich k dokumentu Učiace sa Slovensko. O tom, že v prostredí vysokých škôl existujú skryté nástroje korupcie, píše výskumná pracovníčka a vysokoškolská pedagogička Elena Ondrušková.

Na prebiehajúcej septembrovej schôdzi parlamentu poslanci prerokúvajú návrhy viacerých zákonov v oblasti vzdelávania:

 vládny návrh zákona o verejnej výskumnej inštitúcii, ktorý má transformovať ústavy Slovenskej akadémie vied na verejné výskumné inštitúcie, a teda posilniť ich právnu a ekonomickú nezávislosť;

vládny návrh zákona, ktorý spresňuje uznávanie dokladov o vzdelaní a odborných kvalifikácií a navrhuje zavedenie skúšobných komisií, ktoré budú rozhodovať o spôsobilosti na výkon profesií;

návrh skupiny poslancov OĽaNO o stanovení hornej vekovej hranice pre výkon učiteľského pracovného pomeru, s možnosťou predĺženia pracovnej zmluvy o ďalšie dva roky;

návrh skupiny poslancov OĽaNO o zvýšení právnej ochrany pedagogických zástupcov, ktorí sú členmi rady školy, a to predĺžením ich výpovednej doby o dva mesiace;

návrh skupiny poslancov SaS o experimentálnom overovaní, ktorý má alternatívny vzdelávací program postaviť na rovnakú úroveň ako štátny vzdelávací program a zároveň zaviesť mechanizmus na monitorovanie kvality zo strany štátnych inštitúcií;

 návrh poslankyne Zuzany Zimenovej (nez.) o zavedení špeciálneho vzdelávacieho programu na výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka pre deti s iným materinským jazykom;

návrh poslanca Ota Žarnaya (nez.) o zjednotení spôsobu výpočtu hodín náhradného voľna pedagogickým zamestnancom a o zakotvení povinnosti riaditeľa diferencovať rozloženie pracovného času pedagogického zamestnanca.

V uplynulom týždni vyšlo najavo, že plošné testovanie žiakov 5. ročníkov základných škôl zrejme nebude možné v školskom roku 2017/2018 zabezpečiť. Hovorkyňa rezortu školstva v tejto súvislosti uviedla, že ministerstvu „neboli alokované finančné prostriedky v schválenom rozpočte na rok 2017.“

Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania má v priebehu novembra realizovať Testovanie 5 elektronickou formou na vzorke základných škôl. „Je to len riešenie pre tento rok. Od ďalšieho školského roka rátame s návratom k celoplošnému testovaniu, preto sa budeme snažiť na tento účel získať aj dostatočné finančné prostriedky priamo do rozpočtu ministerstva školstva,“ dodal rezort.

 

Všimli sme si

 Od tohto leta možno sledovať nový osemdielny seriál s názvom Atypical, v ktorom vystupuje autistický chlapec Sam. Tvorcovia seriálu sa snažili jeho diagnózu nebagatelizovať a jeho život zobrazujú bez zľahčovania. Zároveň poukazujú na to, že hlavný hrdina sa musí vyrovnávať s podobnými výzvami či vzťahmi, ako jeho okolie. Ukážku seriálu si môžete pozrieť tu.

Rada mládeže Slovenska organizuje 12. ročník cien MOST, ktorými sa snaží upozorňovať na výnimočných mladých ľudí a ich projekty. Nominačný proces bude prebiehať do 24. septembra prostredníctvom online formulára. Mená víťazov jednotlivých kategórií budú známe 28. novembra.

 

Pripravujeme

 Občianske združenie Nové školstvo, Nadácia Milana Šimečku a Centrum pre výskum etnicity a kultúry vyhlásili otvorenú výzvu pre základné školy zriadené samosprávami na zapojenie sa do projektu Školy pre všetkých. Jeho podstatou je podrobný výskum potrieb celej školskej komunity a poskytnutie na mieru šitého podporného servisu počas troch rokov. Školy zo všetkých kútov Slovenska sa do výberu môžu prihlásiť tu.

11. a 12. októbra na pozvanie Nového školstva pricestuje na Slovensko nemecký expert na inkluzívne vzdelávanie a bývalý riaditeľ Waldhofschule – Eine Schule für alle Wilfried Steinert, ktorému sa podarilo vybudovať školu spoločne vzdelávajúcu zdravé deti a deti s rôznymi druhmi postihnutia. V rámci Verejnej komisie na reformu vzdelávacej politiky prednesie prednášku pre širokú verejnosť a zúčastní sa workshopu so slovenskými expertmi na inkluzívne a špeciálne vzdelávanie.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Zdroj fotografie: Denník N – Tomáš Benedikovič

Prihláste sa na odoberanie newslettra: