Premiér a minister školstva majú zatiaľ rôzny odhad toho, ako dlho školské lavice ostanú prázdne | Foto – zehua chen / unsplash.com
Témy týždňa
Predseda vlády kritizoval ministra školstva • Protichodné vyjadrenia politikov o termíne znovuotvorenia škôl vyvolávajú otázky • Poznáme novú šéfku Štátneho pedagogického ústavu a členov školského výboru parlamentu • Vysoké školy nebudú predlžovať akademický rok
Výrok týždňa
„Učiť sa doma nie je ono. Lepšie je to s učiteľmi. Keď sa mám doma niečo naučiť, je to ťažšie, lebo musím zavolať maminu, tatina, ale oni pracujú.“
Kristína
žiačka základnej školy
v článku Denníka N o učení sa doma | 3. 4. 2020
Výber z udalostí
• Aj v uplynulom týždni ministerstvo školstva avizovalo viaceré opatrenia a odporúčania v súvislosti so šírením koronavírusu. Týkajú sa chodu škôl, hodnotenia žiakov i dištančnej formy výučby.
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) v utorok oznámil, že plánuje umožniť prevádzku školských jedální tak, aby za prísnych hygienických opatrení aj v čase zatvorených škôl mohli poskytovať stravu žiakom aj seniorom.
„Pre mňa je to veľmi pozitívna správa, hlavne smerom k sociálne vylúčeným spoločenstvám, pre ktoré sme sa snažili veľmi urýchlene nejakým spôsobom vyriešiť ich stravovanie,“ povedal Gröhling, podľa ktorého opatrenie v tejto veci vydá hlavný hygienik Ján Mikas a konečné rozhodnutie vláda ponechá na jednotlivé samosprávy.
• V strede týždňa musel minister Gröhling spresniť svoje vyjadrenie v tom, že otvorené budú len školské kuchyne na prípravu jedla a ich výdaj. Žiaci a seniori sa v priestoroch školských jedální nebudú môcť schádzať. Minister tým reagoval na kritiku predsedu vlády Igora Matoviča (OĽaNO), ktorý vyhlásil, že nemá problém s rozvozom stravy zo škôl, ak sa v nich ľudia nebudú združovať. Premiér zároveň poznamenal, že ho mrzí osobná iniciatíva ministra školstva, ktorý o opatrení neinformoval ústredný krízový štáb a komunikoval o ňom len s hlavným hygienikom.
Kritiku premiéra si Gröhling vyslúžil aj za to, že pred novinárov na tlačovej konferencii predstúpil bez rúška. Matovič v tejto súvislosti podotkol, že dúfa, že minister za porušenie nariadenia dostane maximálnu pokutu. „Komunikoval som aj s pánom premiérom, pokutu zaplatím a prispejem celým svojím platom do nového fondu, ktorý má riešiť problémy ľudí. Bolo to pochybenie,“ priznal minister s tým, že venuje aj svoj mesačný plat do vznikajúceho Fondu vzájomnej pomoci pre ľudí postihnutých koronakrízou.
Minister Gröhling v uplynulom týždni vyvrátil správu o tom, že sa od 6. apríla má obnoviť vyučovanie v školách. „Ide o hoax, ktorý sa šíri na internete. Je to nepravdivá informácia,“ vyhlásil minister.
• Kým prednedávnom sa iba špekulovalo o tom, že by sa žiaci do škôl mohli vrátiť až v septembri, vo štvrtok sa premiér Igor Matovič vyjadril, že „deti zostanú doma do konca júna na sto percent.“ Minister Gröhling naproti tomu opakovane vyslovil želanie, aby sa školy otvorili ešte v júni. Nielen na to, či sa tento školský rok deti do škôl ešte dostanú, odpovedal minister školstva v Rádiu Expres.
To, že otvorenie škôl by naďalej bolo rizikovým krokom, potvrdil aj hlavný hygienik Ján Mikas. Prípadný návrat žiakov do škôl až v septembri však vyvolal množstvo otázok učiteľov, rodičov aj žiakov o termíne a forme maturít a prijímacích skúšok, podpore pri vzdelávaní v domácom prostredí i o pomoci deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia a so zdravotným postihnutím.
x V súvislosti s prijímacími skúškami sa minister Gröhling vyjadril, že na stredné školy by mohli prebehnúť online formou, ktorá sa ešte má testovať.
x O tom, že na žiakov a rodičov je v tomto období vyvíjaný tlak zo strany niektorých učiteľov, ktorí zadávajú veľké množstvo úloh, v minulom týždni informoval Denník N aj portál aktuality.sk (tu, tu a tu). Ministerstvo informovalo, že chce „čo najviac vyjsť v ústrety rodičom a žiakom a uľahčiť im toto obdobie, keď sa vzdelávajú z domu,“ a preto začalo rokovať s dodávateľmi učebníc, aby ich digitálne verzie sprístupnili zdarma. Po Veľkej noci ministerstvo avizuje spustenie YouTube kanálu, ktorý by pre žiakov všetkých ročníkov základných škôl vysielal štyri vyučovacie hodiny denne.
x To, že extrémne zložité podmienky na dištančné vzdelávanie majú deti z marginalizovaných rómskych komunít, opisuje v blogu učiteľka programu Teach for Slovakia Anna Vichľová. „Sú rodiny, kde sa darí pokračovať vo vzdelávaní aj online formou, no vo väčšine prípadov dostupnosť online pripojenia nie je možná,“ konštatuje k tejto téme aj terénna sociálna pracovníčka Lenka Zápotocká, podľa ktorej mnohé deti ostali „visieť v systéme“.
x Hodnotenie žiakov základných škôl by podľa ministra školstva nemalo prebiehať známkovaním, ale slovným hodnotením. Miroslava Hapalová, ktorú minister poveril riadením Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), v tejto súvislosti vyhlásila, že „hlavným princípom hodnotenia počas prerušeného vyučovania je, aby bola zaručená spravodlivosť pri hodnotení žiakov a rešpektované individuálne podmienky na domácu prípravu.“ Pozrite si záznam z tlačovej konferencie ministra školstva a novej riaditeľky ŠPÚ k opatreniam v hodnotení žiakov.
• Od minulého týždňa sú známe mená nových členov Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu mládež a šport. Výboru predsedá poslanec Richard Vašečka (OĽaNO), jeho podpredsedami sú Ľubomír Petrák (Smer-SD) a Radovan Sloboda (SaS). Členmi sú poslanci Jozef Bubnár, Martin Čepček, Karol Kučera a Marek Šefčík (všetci OĽaNO), Igor Kašper (Sme rodina) Jozef Habánik a Dušan Galis (obaja Smer-SD) a Marek Kotleba (ĽSNS). Jedinou ženou vo výbore je poslankyňa Viera Leščáková (Za ľudí).
Člen školského výboru Dušan Galis bol do minulého týždňa splnomocnencom vlády SR pre mládež a šport. Na štvrtkovom rokovaní ho vláda z tejto funkcie odvolala.
• Minister Gröhling informoval aj o plánovaných zmenách legislatívy, ktoré by mali ovplyvniť fungovanie vysokých škôl. „Skúšky i štátne skúšky budú prebiehať na diaľku, záverečné práce sa budú odovzdávať iba elektronicky. Obhajoby prác budú telekonferenčne,“ vymenoval opatrenia minister, ktorý sa v uplynulom týždni stretol so zástupcami Slovenskej rektorskej konferencie (SRK) a s predsedom výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Robertom Redhammerom.
Rektori po stretnutí naznačili, že nebudú predlžovať akademický rok a predseda SAAVŠ vysokým školám odporučil, aby so študentmi intenzívne komunikovali. „Informovanie študentov je veľmi dôležité a je to aj súčasťou zabezpečovania kvality vo vzdelávaní, ktoré bude predmetom budúcich akreditácií,“ povedal Redhammer. SRK zároveň informovala, že vysoké školy v súčasnosti upravujú harmonogramy štúdia v letnom semestri.
• Študentská rada vysokých škôl (ŠRVŠ) zrealizovala prieskum o metódach, ktoré vysoké školy využívajú v čase dištančnej výučby. Zúčastnilo sa na ňom 1130 respondentov z 22 vysokých škôl na Slovensku. Z výsledkov vyplynulo, že u vysokoškolákov dominuje čítanie skrípt a literatúry, učenie sa z prezentácií zdieľaných pedagógmi a písanie seminárnych prác. „Viac ako 85 % študentov sa v posledných týždňoch len okrajovo stretlo s prednáškou naživo alebo výučbou pomocou videokonferencie,“ informovala ŠRVŠ.
Fakulta elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave na svojom YouTube kanáli zverejnila video, v ktorom ukazuje, že ju karanténne opatrenia v interaktívnej výučbe nezastavili. Ilustruje v ňom, ako môže prednáška či cvičenie prebiehať online formou.
• Na to, čo „korona-kríza“ odhalila o našom školstve, z čoho sa musíme poučiť a po kríze v školskom systéme zmeniť, v relácii RTVS Z prvej ruky diskutovala exposlankyňa parlamentu Zuzana Zimenová a exminister školstva Juraj Draxler. Podobnej téme sa venoval aj podcast denníka SME, v ktorom na otázky Nikoly Bajánovej odpovedal šéf Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Všimli sme si
• 2. apríla bol Svetový deň povedomia o autizme. Denník N pri tejto príležitosti zorganizoval diskusiu, počas ktorej predstavil novú knihu novinára a otca dospelého syna s poruchou autistického spektra Jozefa Bednára. Kniha Nezlomní prináša 18 rozhovorov o autizme, ktorý sa na Slovensku týka tisícok rodín. Diskusiu Pavla Hubináka s autorom knihy a profesorkou Danielou Ostatníkovou si môžete pozrieť tu.
O tom, ako aktuálnu karanténu a dištančné vzdelávanie spoločne so súrodencami zvláda autista Maxim a jeho mama Veronika Potočárová, si môžete prečítať v rozhovore Denisy Gdovinovej.
Podmienky športovania ľudí s postihnutím v rozhovore pre Denník N okomentoval nový štátny tajomník ministerstva školstva zodpovedný za šport Ivan Husár (SaS). Okrem iného v ňom povedal, že úspech paralympionikov nie je porovnateľný s úspechom olympionikov.
• Akým spôsobom sa dá v súčasnej situácii pomáhať deťom zo sociálne vylúčených komunít a ich rodičom, opisuje v reportáži Vitalie Belly rómska omama Viera Kováčová. „Nevieme, ako dlho bude táto situácia trvať, bola by škoda, keby sme s deťmi za ten čas vôbec nerobili,“ hovorí Kováčová, ktorá zostavuje pokyny, ako môžu matky počas karantény pripravovať deti na nástup do škôlky a školy.
• Na to, že pre dlhodobú diskrimináciu rómskych detí vo vzdelávaní a ich segregáciu v školách hrozí Slovensku žaloba pred Súdnym dvorom EÚ, upozorňuje Marián Koreň v článku na portáli Euractiv.sk.
• Aj v uplynulom týždni pribudli nové tipy na dištančné a domáce vzdelávanie. Učiteľ a tvorca metodického portálu Lepšia geografia Peter Farárik v blogu píše o tom, ako sa dá doma zvládnuť školská geografia a ešte sa pri tom aj zabaviť.
Rôzne tipy pre učiteľov na uľahčenie vzdelávania na diaľku prináša reportáž Ely Rybárovej v denníku SME.
Dávid Králik, učiteľ súkromnej školy Felix a protagonista relácie RTVS Školský klub, v rozhovore opisuje, ako počas cvičenia z prvouky posiela deti preskúmať chladničku, a aj to, ako si možno poradiť v situácii, keď je toho na žiakov priveľa.
Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk