Témy týždňa
Ministerstvo školstva pripravilo viacero noviel zákonov • Otváranie škôl sa naďalej odkladá • Viaceré škôlky sa otvorili pre všetky deti napriek zákazu • Odborníci a odborníčky stále upozorňujú na dopady dištančnej výučby
Výrok týždňa
„Ak váhame s návratom detí do škôl, nepoškodzujeme len ich vzdelanie. Upierame im veľa podnetov pre rozvoj sociálnych zručností, ktoré si človek osvojuje v každom veku iné a inak. Vo veku žiaka základnej či strednej školy je každý rok veľkým osobnostným skokom. Kde berieme istotu, že sa ešte niekedy plnohodnotne nahradí? (…) Nemali by sme ľahkovážne predpokladať, že deti si vlastne to vzdelanie niekedy doplnia. Doplnia si informácie a poznatky, ale už nikdy v istom veku nezažijú to, čo by zažiť mali. Mali by sme veľmi vážne brať situáciu, že deti týždne a týždne nezažívajú ten komplexný a verejný svet, ktorý im reprezentuje škola – lebo sú ochudobnené o časť svojej socializácie.“
Erich Mistrík
vysokoškolský pedagóg
v blogu denníka SME | 24. 1. 2021
Výber z udalostí
• Ministerstvo školstva v uplynulom týždni do medzirezortného pripomienkového konania posunulo návrh novely školského zákona a návrh novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Zmeny, ktoré ministerstvo chystá, sa majú týkať aj:
x stanovenia maximálneho počtu detí v školských kluboch na 25 detí;
x prijímacieho konania na stredné školy, napr. skoršieho zverejňovania prijímacích kritérií;
x maturitnej skúšky umožnením maturovania z viacerých predmetov a aj v nižších ročníkoch;
x možnosti dokončenia si základnej školy absolvovaním 2-ročného učebného odboru;
x možnosti vytvárania tzv. klastrov pre zdieľanie personálnych kapacít medzi školami;
x certifikácie zamestnávateľov pre vstup do duálneho vzdelávania;
x možnosti realizácie odborného výcviku aj učiteľom odbornej praxe;
x zavedenia inštitútu nadpodnikového vzdelávacieho centra.
Novelizáciou má podľa ministerstva prejsť aj zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. „Vytvárame novú pozíciu, v rámci ktorej bude mať koordinátor digitálnych technológií na starosti digitalizáciu, správu siete, správu e-testov, prípravu učiteľov a žiakov na prácu s digitálnymi technológiami,“priblížil jednu z plánovaných zmien minister Branislav Gröhling (SaS) s tým, že ministerstvo vytvorí aj register na podporu inovatívnych metód výučby. Zmeny sa majú týkať aj profesijného vzdelávania učiteľov, ktoré budú môcť poskytovať aj neštátne inštitúcie.
• Na ministrom avizované zmeny reagovali učiteľské organizácie a odborári. Viceprezidentka Slovenskej komory učiteľov (SKU) Soňa Puterková vníma pozitívne, že absolventi základnej školy budú môcť v rámci jednej prihlášky uviesť preferované poradie stredných škôl, na ktoré by chceli nastúpiť. „Doterajší systém bol administratívne aj organizačne veľmi náročný,“ uviedla Puterková pre Hospodárske noviny.
Zverejňovanie kritérií prijímania na stredné školy už pre ôsmakov a ôsmačky základných škôl za už zaužívaný postup označil predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva vedy na Slovensku Pavel Ondek. Školský analytik Peter Zmeko dodal, že kritériá škôl sa v tejto súvislosti zásadne nemenia, no žiakom takáto legislatívna zmena môže pomôcť.
• O zmene v školskom zákone budú poslanci a poslankyne NR SR rokovať už aj na januárovej parlamentnej schôdzi. Poslankyňa Mária Šofranko, predseda školského výboru Richard Vašečka a predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (všetci klub OĽaNO) totiž na rokovanie predložili návrh novely, ktorý má umožniť individuálne vzdelávanie aj žiakom 2. stupňa ZŠ.
S tým, aby bolo tzv. domáce vzdelávanie umožnené aj deťom na 2. stupni, nesúhlasí Združenie základných škôl Slovenska (ZZŠS). „Z praxe vieme, že vo väčšine prípadov neprebieha individuálne vzdelávanie v zmysle legislatívy. Vznikajú rôzne organizácie a skupinky, ktoré nenesú zodpovednosť za vzdelávanie detí a jeho úroveň. Nikto ich nekontroluje. A teda sa môže stať, že to môžu byť aj rôzne sekty,“ reagovala na pripravovanú novelu prezidentka ZZŠS Alena Petáková. Dodala, že na 2. stupni je obsah vzdelávania náročnejší a každý predmet vyučuje učiteľ, ktorý ho vyštudoval. „Nevieme si predstaviť, kto by individuálne takéhoto žiaka vzdelával doma.“
• To, že pri odmeňovaní učiteľov ministerstvo školstva uvažuje nad zmenami tak, aby upravili príplatky za ich činnosť, výkon a aktivitu, konštatoval v minulom týždni minister Gröhling. „Verím, že v roku 2021 sa nám podaria aspoň dva samostatné príplatky – za výkon, teda za niečo, čo robí pedagóg navyše, a druhým príplatkom je príspevok na základe životných nákladov,“ uviedol minister. Na to, koľko financií by malo byť na tento zámer vyčlenených, minister neodpovedal.
Ministerstvo tiež informovalo, že preplatilo mzdy takmer 24-tisíc zamestnancom materských škôl v celkovej sume 58,7 milióna eur. Ide o sumu určenú na tzv. prvú pomoc pre škôlky, ktorej cieľom bolo udržať pracovné miesta ich zamestnancov v nepriaznivej situácii spôsobenej pandémiou nového koronavírusu. V spolupráci s rezortom práce chce ministerstvo podporiť aj zamestnancov základných umeleckých škôl. „Podpora začne fungovať od marca a podporíme 6000 pracovných miest v základných umeleckých školách, bude to viac ako 700 škôl a suma sa bude pohybovať vo výške viac ako 20 miliónov eur,“ dodal Gröhling.
• To, že by sa začiatkom februára mohli otvoriť škôlky a prvý stupeň základných škôl, naznačil koncom týždňa minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO), keď skonštatoval, že vrchol druhej vlny pandémie má Slovensko zrejme za sebou. Minister očakáva, že do dvoch týždňov sa v krajine podarí zlepšiť situáciu na tzv. COVID automate o jednu úroveň.
Ministerstvo školstva predpokladá, že po ukončení a vyhodnotení celoplošného skríningového testovania sa COVID automat ešte pred jeho sfunkčnením bude meniť a upravovať. Reagovalo tak na kritiku Juraja Hipša, predsedu mimoparlamentnej strany Spolu-OD. „Stredné školy majú byť otvorené až pri druhom stupni COVID automatu. Pri súčasnom stave by sa stredoškoláci dostali do škôl možno v apríli. Vo veľmi optimistickom variante,“ uviedol Hipš s tým, že školy by sa mali otvárať ako prvé, nie až po otvorení vlekov, terás, kín a kostolov.
To, že sa COVID automat pravdepodobne zapne až v druhom februárovom týždni, kritizujú riaditelia viacerých škôl, ktorým sa nepáči, že sa o zmenách dozvedajú často na poslednú chvíľu. „Niektoré veci sa nedajú urobiť zo dňa na deň, z hodiny na hodinu. Počas vianočných prázdnin sme si psychicky neoddýchli, lebo sme museli byť v strehu,“ skonštatovala riaditeľka ZŠ v Bratislave Katarína Jandová.
• Žiaci a študenti sa teda naďalej vzdelávajú dištančne, prístup do škôlok a školských klubov majú oficiálne len deti rodičov z kritickej infraštruktúry a deti tých, ktorí nemôžu pracovať z domu. Nástup žiakov 2. stupňa základných škôl a stredoškolákov vláda podmieni testovaním.
Podľa informácií Denníka N mnohé mestá a obce otvorili škôlky pre všetkých rodičov bez obmedzení napriek tomu, že usmernenie ministerstva školstva tento postup umožňuje len rodičom detí v kritickej infraštruktúre a bez možnosti práce z domu. „Je nezmysel deliť na tých, ktorí môžu robiť z domu a ktorí nie. Oni za to nemôžu,“ reagoval primátor Myjavy Pavel Halabrín (Starostovia a nezávislí kandidáti), podľa ktorého je neefektívne otvoriť škôlku len pre pár detí.
„Sledujeme situáciu na sociálnych sieťach v skupinách, kde sa vyjadrujú učiteľky a riaditeľky z rôznych kútov krajiny. Uvádzajú, že zriaďovatelia si vykladajú rozhodnutie ministra rôzne,“ doplnila predsedníčka Spoločnosti pre predškolskú výchovu Adriana Makúchová.
To, že v niektorých škôlkach sa prezenčne vzdelávajú všetky detí, ktorých rodičia o to majú záujem, potvrdil aj prieskum Slovenskej komory učiteľov. „Domnievame sa, že tak ohrozujú zdravie zúčastnených osôb pri prezenčnej účasti v škole a školskom zariadení,“ uviedla komora.
• Prerušená prezenčná výučba sa nepriaznivo odrazila aj na pripravenosti študentov na maturitné skúšky, skonštatovala Aliancia stredoškolákov. „Vieme preukázateľne dokázať na základe dotazníka s viac ako 6-tisíc odpoveďami maturantov, že dištančné vzdelávanie nebolo vôbec náhradou za to prezenčné, a preto si stále myslíme, že by maturitné skúšky mali byť prispôsobené tomuto všeobecne známemu problému,“ poznamenal prezident aliancie Kristián Krivda.
O tom, aké dopady má dlhotrvajúce dištančné vzdelávanie na vzdelávacie výsledky žiakov a žiačok, ale aj na ich vzťahy a emocionálny stav, v Správach a komentároch RTVS hovorila riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová a riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová.
Dopady prerušenej prezenčnej výučby v dlhodobom horizonte v rozhovore pre Denník E pomenoval analytik Útvaru hodnoty za peniaze Tomáš Hellebrandt.
Všimli sme si
• Vedecké spolupracovníčky a sestry Barbora Trubenová a Kristína Hudáková sa podieľali na tvorbe stolovej hry Poplach! Vírus v Nižných Domasedoch. Jej cieľom je pomôcť žiakom od 10 rokov pochopiť, ako sa vírus vie za pár dní rozšíriť do celého mesta, ako fungujú štatistiky nakazených, aj aký dosah majú opatrenia. Učitelia či rodičia si môžu herné materiály bezplatne stiahnuť tu.
• Ocenenie Učiteľ Slovenska za rok 2020 získala Iveta Barková, učiteľka slovenského jazyka a dejepisu a zároveň riaditeľka Súkromnej základnej školy v Senci. Barková bola ocenená odbornou porotou a získala aj Cenu verejnosti. To, ako riaditeľku hodnotia kolegyne, žiaci a žiačky školy, približuje video Komenského inštitútu, ktorý udeľovanie ocenenia organizuje.
„Pre mňa je veľmi dôležité, aby sa rodičia cítili byť súčasťou školy. Na závažných rozhodnutiach sa vždy podieľajú či už prostredníctvom rodičovskej rady alebo ankety. Jednoducho im chceme poskytnúť priestor na to, aby sa vedeli podieľať na kvalitnom vzdelávaní ich detí. Nikdy by sa nemalo stať, aby sa rodičia stali opozíciou voči škole,“ približuje riaditeľka Barková v rozhovore pre portál Čierna labuť.
• To, že v diskusiách o školstve často zaznievajú vyjadrenia o dôležitosti učiteľskej profesie, no je len málo hlbších debát o tom, čo od učiteľov vlastne chceme a aké atribúty by mali dosahovať, v blogu rozoberá exminister školstva Juraj Draxler.
• V nedeľu prebehlo udeľovanie ocenení Biela vrana. Medzi ocenenými sa ocitli aj manželia Nátherovci, ktorí sa venujú práci s rómskymi deťmi, ako aj študenti z iniciatívy Za našu FIIT, ktorí v dlhotrvajúcom spore na Fakulte informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity upozornili na neštandardné vyhodenie profesorky a podozrenia z ovplyvňovania senátnych volieb. „Na fakulte sa začali diať veci, ktoré nám neprišli v súlade s tým, ako si predstavujeme, že by mal svet fungovať. Špeciálne svet na akademickej pôde,“ priblížil jeden zo študentov.
• Maďarská vláda zverejnila informáciu o tom, že poskytne významnú investíciu pre čínsku Univerzitu Fudan v Budapešti. Pôjde o približne 2,35 milióna eur. Škola má byť hotová v roku 2024 a stane sa prvou čínskou vysokou školou v Európe. Vláda informáciu zverejnila po tom, čo odmietla podpísať dohodu o ďalšom fungovaní Stredoeurópskej univerzity, ktorá sa tak musela presťahovať do Viedne.
Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk