Stovky vedcov v Bratislave a v Košiciach protestovali v lete proti konaniu rezortu školstva | Foto: TASR
Témy leta
Vedci a ministerstvo školstva v byrokratickej prestrelke o transformácii SAV • Internet pre školy je predražený • O holokauste má školiť cestovná kancelária • Slovenských brancov v školách rieši prokuratúra • Ombudsmanka upozornila na pretrvávajúcu segregáciu vo vzdelávaní
Výrok leta
„Štát dlhodobo podporuje nezmyselné veci ako študijný odbor praktická žena, kde sa vyučuje aj v maštali v osade, a podporuje ho dvakrát vyšším normatívom ako štúdium lekára.“
Michal Páleník
riaditeľ Inštitútu zamestnanosti
v článku pre denník SME | 28. 8. 2018
Výber z udalostí
Máme tu nový školský rok. Ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS) sa v ňom žiakom a učiteľom prihovárala po prvý raz. V minulom roku to urobila ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) po tom, čo bol z postu pre eurofondový škandál donútený odísť Peter Plavčan (nom. SNS).
Po lete začíname opäť prinášať súhrn udalostí vo vzdelávaní na Slovensku.
Vedci a úradníci v byrokratickej vojne
• Spor medzi vedcami Slovenskej akadémie vied (SAV) a ministerstvom vznikol na základe rôznej interpretácie realizácie niektorých ustanovení zákona o verejnej výskumnej inštitúcii zákona o verejnej výskumnej inštitúcii. Ten mal transformovať ústavy SAV z rozpočtových či príspevkových organizácií, aby mohli disponovať vlastným, už nie štátnym majetkom, mohli s prostriedkami voľnejšie nakladať. Zároveň im mal uvoľniť roky pri uchádzaní sa o granty a vstupovanie do partnerstiev a projektov s inými zdrojmi financovania.
Transformácia ústavov mala byť dokončená začiatkom tohto leta a jedným z predpokladov na jej zavŕšenie bolo vytvoriť register verejných výskumných inštitúcií (VVI), kam ich malo ministerstvo po kontrole podkladov zaregistrovať. Bez tohto kroku VVI nemôžu disponovať nadobudnutým majetkom. Podklady mali ústavy zaslať na jar, čo aj urobili, no podľa ministerstva nedostatočne.
• Ministerstvo v júli hovorilo o približne 40 nezrovnalostiach, ktoré sa v materiáloch našli. Rezort okrem iného požadoval, aby vedci dodali vnútorné predpisy jednotlivých ústavov a zoznam ich majetku. Avšak „inštitúcia, ktorá ešte nevznikla, nemôže predložiť vnútorný predpis,“ reagoval na argument ministerstva advokát Andrej Leontiev.
Vedci obvinili ministerstvo z nečinnosti a avizovali, že ústavy SAV sa nachádzajú v kritickom stave. Ministerke Lubyovej, ktorá z prostredia SAV nastúpila do funkcie, vyčítali nedostatok dobrej vôle. Na základe právnej analýzy zároveň podali podnet na Generálnu prokuratúru za nečinnosť rezortu. Na začiatku augusta vedci taktiež zorganizovali protestné zhromaždenie v Bratislave a Košiciach (tu a tu).
Na prestrelku medzi vedcami a ministerstvom počas leta reagovali politici, rektori aj komentátori.
x Prezident Andrej Kiska na margo pozastavenia transformácie SAV uviedol, že „vyvoláva právne mätúci, chaotický stav, nad ktorým len môžeme pokrútiť hlavou a ubližuje vede.“
x Rektori univerzít vyjadrili znepokojenie nad situáciou a vyzvali na urýchlené hľadanie riešení, ktoré vedcom umožnia produktívnu prácu.
x Výzvu ministerke školstva, aby situáciu urýchlene riešila, ak nemáme byť svedkami straty významnej časti vedeckej generácie, adresoval Slovenský ochranársky snem.
x O tom, že sa v spore SNS a Smer-SD rozhodli od SAV žiadať viac, než prikazuje zákon, písal vedecký pracovník Elektrotechnického ústavu SAV Fedor Gömöry.
x Podľa komentátora Petra Morvaya sú pre populistických politikov práve vedci ľahkým terčom, pretože útok na nich sa dotýka iba málo ľudí.
x Podľa prieskumu projektu To dá rozum patria dostatok peňazí na kvalitnú vedeckú činnosť a primerané platové ohodnotenie medzi dôvody odchodu slovenských vedcov do zahraničia.
x Vedúci Inštitútu strategických analýz a bývalý minister školstva Juraj Draxler (nom. Smer-SD) skonštatoval, že ministerka v prípade SAV nepostupovala iba byrokraticky, ale úplne svojvoľne.
x Poslankyni Veronike Remišovej (OĽaNO) celý spor pripomína Hlavu 22 a spolu s poslancami Miroslavom Sopkom (OĽaNO) a Branislavom Gröhlingom (SaS) koncom júla žiadali o zvolanie mimoriadneho zasadnutia školského výboru parlamentu.
• Transformáciou SAV sa zaoberala aj Rada vlády SR pre vedu, techniku a inovácie, ktorú zvolal premiér Peter Pellegrini (Smer-SD). Počas rokovania sa v závere leta ministerstvo školstva a SAV dohodli na ďalšom postupe. Keďže prezident Andrej Kiska novelu zákona o SAV vrátil do NR SR na prerokovanie počas septembrovej schôdze, ministerstvo má čas konať do 11. septembra.
• Slovenská akadémia vied nie je prvou vedeckou ustanovizňou, ktorá vedie spory o budúcu podobu slobodného a nezávislého vedeckého bádania s vládnou mocou. Zásadným zmenám vo financovaní čelí od nástupu štvrtej Orbánovej vlády v máji aj Maďarska akadémia vied. Akademici v regióne sa opakovane podporujú (tu a tu).
Predražený internet pre školy
• Ďalšieho pokračovania sa dočkala aj téma predraženého internetu pre základné a stredné školy, na ktorú už pred dvoma rokmi upozorňovali viacerí odborníci. „Keby nás (ministerstvo) vypočulo, dnes sme mohli mať vysúťažené nové a lepšie riešenie a starý internet Infovek by sa dal vypnúť bez veľkých následkov pre školy,“ okomentoval šéf Slovensko.Digital Ján Hargaš právnu pascu, do ktorej sa rezort školstva dostal.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž požiadal ministerstvo školstva, aby zrušilo zmluvu so spoločnosťou Slovak Telekom na aktuálne internetové pripojenie Infovek 2. Podľa predbežného opatrenia krajského súdu však štát nemôže podpísať zmluvu na nové pripojenie pre školy s firmou Swan, ktorá uspela v novom tendri. Ministerka Lubyová o situácii tesne pred letnými prázdninami informovala aj vládu.
•V prvej polovici júla Denník N upozornil na to, že centrálne dodávaný internet stojí približne trikrát viac ako pripojenie, ktorý by mohlo byť zabezpečované miestnymi poskytovateľmi. „V súčasnosti štát platí za jednu školu v priemere takmer 150 eur, pričom školy si môžu samy kúpiť dostatočné pripojenie na web bežne za oveľa menej ako 50 eur. Štát a školy by tak za štyri roky ušetrili takmer 40 miliónov eur,“ napísal denník.
Kým odborníci z mimovládnych organizácií (napr. tu), Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu (tu), či opoziční politici (tu a tu) sa odvolávali práve na tento argument, ministerka Lubyová spoluprácu so SWAN obhajovala vysvetlením, že efektívnejšie alternatívy poskytovania internetu školám jej rezortu zatiaľ nikto oficiálne neposkytol.
•Koncom júla krajský súd zamietol žalobu Slovak Telekom a dal za pravdu Úradu pre verejné obstarávanie. „Teší nás, že aj súd, ako aj ÚVO, odobril správnosť postupu ministerstva školstva pri vyhodnocovaní súťaže,“ reagovala vtedy ministerka školstva. V auguste sa však jej rezort od ÚVO dozvedel, že v súvislosti s projektom Infovek 2 bude musieť zaplatiť pokutu vo výške 790 000 eur.
„Dostali sme rozhodnutie o pokute vo výške 790.000 eur v dôsledku toho, že v roku 2015, teda ministrom Draxlerom, bola podpísaná zmluva, ktorá namiesto toho, aby súťažila, bola urobená priamym rokovacím konaním a teda pokračovali s dodávateľom Telekomom,“ vyhlásila Lubyová s tým, že pokuta je neodvratná.
Prideľovanie eurofondov po starom
• Počas leta sa v médiách objavila aj kritika spojená s podporou projektu v rámci výzvy NedisKVALIFIKUJ sa, ktorú rezort financuje z európskych fondov. Projekt „Odkaz holokaustu“, ktorý dostal podporu takmer za 200-tisíc eur na dovzdelanie 80 študentov totiž má realizovať cestovná kancelária. Hodnotitelia poukázali na to, že „garanti“ a „experti“, ktorí majú takéto vzdelávanie poskytovať, vyštudovali odbory lesný informatik a inžinier. „Garancie sú zjavne nedostatočné,“ uviedol ma margo ich kvalifikácie jeden z hodnotiteľov. Napriek tomu dostala cestovná kancelária dosť bodov na to, aby jej boli prostriedky pridelené.
• Negatívne ohlasy na pridelenie prostriedkov prišlo od opozičných strán. „Andrej Danko pred týždňom vyhlásil vojnu Kotlebovi. Jediný známy výsledok tejto takzvanej vojny je, že jeho ministerka dáva peniaze na školenia o holokauste cestovnej kancelárií, kde má školenia viesť lesník,“ komentovala situáciu poslankyňa Veronika Remišová (OĽaNO).
Tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling dodal, že cestovná kancelária ViVa Tours mala v roku 2016 podľa verejne dostupných informácií dvoch zamestnancov. „Teraz dostala príspevok v hodnote, ktorá predstavuje takmer desaťnásobok jej vlaňajších tržieb,“ tvrdí Gröhling.
„Uvedená spoločnosť podala žiadosť o nenávratný finančný prostriedok v rámci výzvy NedisKVALIFIKUJ sa! zverejnenej 21. novembra 2016. Cestovná kancelária splnila ako žiadateľ kritériá výzvy a rovnako ako žiadateľ splnila podmienky v hodnotiacom procese,“ reagovalo ministerstvo školstva.
• V polovici augusta zas ministerstvo vyhlásilo päť nových výziev na podporu projektov dlhodobého výskumu a vývoja v hodnote 288 miliónov eur. Pôvodná výzva na podporu v tejto oblasti stála ministerskú stoličku Lubyovej predchodcu Petra Plavčana a ministerka ju zrušila vlani v septembri. Reagovala tak aj na varovný list Európskej komisie o nehospodárnom nakladaní so zdrojmi EÚ. Čo sa v nových výzvach mení, zhrnul Denník N.
Slovenskí branci o literatúre
• V priebehu leta médiá informovali o tom, že tento rok Slovenskí branci zvolili inú taktiku, aby mohli naďalej navštevovať školy. V minulosti toto pôsobenie na školách ostro kritizovala Štátna školská inšpekcia a odborná verejnosť. „Veliteľ“ brancov Peter Švrček komunikáciu s riaditeľmi škôl opiera o fakt, že samozvaná domobrana je len záujmovou sekciou občianskeho združenia, ktorého stanovy schválilo ministerstvo vnútra.
Učenie detí v maskáčoch o tom, ako strieľať zo samopalu a o potrebnej spolupráci s Ruskom nahradilo vyzývanie na zapojenie sa žiakov do literárnej súťaže o Slovensku ako vlasti v srdci Európy. „Už teraz sa tešíme na práce žiakov, našej budúcej generácie. Aj toto je jedna z foriem, ako navrátiť vlastenectvo späť tam, kam rozhodne patrí,“ napísali branci na sociálnej sieti.
Po tom, čo v júli podal rezort obrany podnet na preverenie tohto polovojenského zoskupenia na Generálnu prokuratúru SR (GP SR) ministerka školstva skonštatovala, že sa branci o začlenenie do výchovnovzdelávacieho procesu pokúšajú dlhodobo, a to realizáciou cvičení a šírením literatúry. Na základe výsledkov prešetrenia GP SR ministerka Lubyová sľubuje sprísniť opatrenia.
Segregácia vo vzdelávaní pretrváva
• Správa verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej z prieskumu o opatreniach zlepšujúcich vzdelávací systém poukázala na to, že zmeny v rezorte školstva zatiaľ nepriniesli zmeny k lepšiemu a segregácia pretrváva napriek tomu, že ju zákon zakazuje.
V reakcii na to ministerka Lubyová skonštatovala, že segregácia nie je dobrým javom, avšak je v prvom rade zodpovednosťou zriaďovateľov škôl „Ministerstvo rozhoduje len o tom, či bude zaradená do siete,“ reagovala ministerka, ktorá opakovane hovorila (napr. tu a tu) o potrebe inkluzívneho vzdelávania. Slovenská republika kvôli tomu čelí konaniu Európskej komisie, z ktorého môže hroziť žaloba na Súdnom dvore EÚ a aj vysoké pokuty.
Všimli sme si
• Reportáž o tom, ako sa darí rómskym deťom zo Slovenska v anglických školách, priniesol týždenník .týždeň. „Videli sme realitu, v ktorej slovenskí Rómovia rozprávajú bezchybnou angličtinou, chcú byť policajtmi či lekármi a všetci naokolo ich v tom podporujú. Čo robia Angličania inak?“ pýtajú sa v úvode reportáže Denisa Gdovinová a Filip Olšovský.
• To, že nie každý Róm musí študovať sociálnu prácu, povedala pre denník SME Jarmila Lajčáková z Centra pre výskum etnicity a kultúry. V rozhovore tiež hovorila o tom, že mladým Rómom zo znevýhodňujúceho prostredia chýbajú peniaze i sebadôvera a pomôcť im treba aj zvonka.
• Portál Čierna labuť uverejnil rozhovor, v ktorom Holanďan Peter Hartkamp, zakladateľ „slobodných škôl“, hovorí o tom, že k učeniu nemožno deti a mladých ľudí nútiť. „Je podstatné, ako sa k deťom správate. Ak ich beriete ako zodpovedných ľudí, začnú sa aj správať zodpovedne. V tom je celé tajomstvo,“ hovorí Hartkamp.
• Keď v januári ministerka školstva zlúčila Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) s odborom celoživotného vzdelávania, vyslúžila si za to kritiku odbornej i laickej verejnosti. Z postu šéfa IVP v tom čase odišiel Matej Šiškovič. Po ôsmich mesiacoch inštitút začal fungovať opäť samostatne a s novým riaditeľom – Michalom Rehúšom. Rozhovor s ním si môžete prečítať tu.
Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk