Čo priniesol týždeň
11. 1. – 17. 1. 2016

Čo priniesol týždeň

Témy týždňa

Nespokojní učitelia sa chystajú na štrajk, vláde dali ultimátum Predseda parlamentu aj minister školstva učiteľov obviňujú z politizácie V slovenskej vede by podľa odborníkov mali byť podporované najmä špičkové tímy O budúcnosti základného školstva budeme diskutovať vo Večeri s Havranom

Výrok týždňa

„Sme prekvapení opätovným „vyrušovaním“ našich predstaviteľov v závere pomyselného školského roka – volebného obdobia – a tým, že „nedávajú pozor na hodinách,“ nakoľko naša snaha je len bežným postupom učiteľov, ktorí chcú na konci hodnotiaceho obdobia „uzatvoriť známky“. Dávame preto vláde a poslancom šancu opraviť si známku z matematiky, občianskej výchovy a informatiky na konci tohto „školského roka“. (…) Sme veľmi radi, že všetci predstavitelia i verejnosť súhlasia s tým, že školstvo potrebuje zmenu a že sa už nemôžeme neustále vyhovárať. V r. 2012 sme preto na začiatku ďalšieho „školského roka,“ kedy vláda opäť len „opakovala“ prvý ročník, upozornili ostrým štrajkom, že už by bolo vhodné naučiť sa, že matematika a čítanie s porozumením sú nutné pre zvládnutie postupu do vyššieho ročníka. Dávame preto po mnohých snahách, súhrnných opakovaniach a aktivitách vláde a parlamentu šancu opraviť si známky teraz, na konci skúškového obdobia.“

Viktor Križo
Iniciatíva slovenských učiteľov
v tlačovej správe ku „komisionálnym skúškam“ pre vládu | 17. 1. 2016

Výber z udalostí

 Výber zaujímavých názorov a podnetných myšlienok o stave slovenského školstva a budúcnosti vzdelávania, ktoré sme počas uplynulého roka zaznamenávali v našich týždňových súhrnoch udalostí, sme publikovali na kampaňovom webe. Prečítajte si, čo povedali deti, rodičia, učitelia, odborníci aj politici.

 Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) vyhlásila štrajkovú pohotovosť kvôli „dlhodobému ignorovaniu požiadaviek učiteľskej obce.“ Od vlády a parlamentu požaduje, aby sa neodkladne zabezpečilo zvýšenie tarifných platov pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve, navýšili sa prostriedky na vzdelávanie o 400 miliónov eur na skvalitnenie vybavenia škôl a aby sa upravili podmienky ďalšieho vzdelávania učiteľov.

Iniciatíva vo svojom vyhlásení skonštatovala, že počas dvoch mesiacov protestných akcií síce nikto nespochybnil požiadavky Slovenskej komory učiteľov (SKU), no „ani nik z kompetentných neprejavil vôľu podniknúť kroky, ktoré by viedli k ich naplneniu.“ Na mnohé nedostatky súčasného vzdelávacieho systému aj na nesplnené sľuby vlády poukazuje aj 42 učiteľských Prečo…?

 V zdôvodnení vyhlásenia štrajkovej pohotovosti ISU učiteľom vysvetľuje, že „nášmu systému vzdelávania chýba vízia, dlhodobá koncepcia a najmä úprimná snaha riešiť nahromadené problémy. Dopláca na to dieťa, o čom svedčia výsledky našich žiakov v medzinárodných testovaniach, hodnotenia kvality slovenských vysokých škôl a koniec koncov aj každodenná vlastná skúsenosť.“ ISU zároveň priznáva, že nevie, koľko dní bude prípadný štrajk trvať, ani ako dopadne. „Uvedomujeme si, že vstupom do štrajku sa vystavujeme riziku nižšieho príjmu, dehonestujúcich poznámok časti verejnosti a tlaku zamestnávateľov, no musíme vydržať, pretože nejde len o nás, ide o lepšie školstvo, o naše deti a o budúcnosť našej spoločnosti.“

Štrajkový výbor dal vláde čas do 25. 1., aby sa ich požiadavkami začala seriózne zaoberať, inak školy a učitelia vstúpia do neobmedzeného ostrého štrajku. Žiadosť o zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu k alarmujúcemu stavu školstva ISU adresovala aj poslancom parlamentu. Zároveň o podporu a porozumenie osobitne požiadala rodičov, riaditeľov a zriaďovateľov škôl, ako aj vysokoškolských pedagógov.

 Šéfa Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) Pavla Ondeka ISU otvoreným listom vyzvala, aby ich podporil a v prípade, že mu to iné záväzky znemožňujú, aby sa „aspoň zdržal vyjadrení, ktoré by mohli odradiť pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v napĺňaní svojich ústavných práv.“ Ondek sa pre agentúru SITA vyjadril, že „Zväz nemôže brániť svojim členom využiť svoje ústavné práva, avšak v momentálnej situácii odporúča zvážiť efektívnosť zapojenia sa do uvedených aktivít.“

 ISU pre školy a učiteľov pripravila štrajkový manuál aj infografiku na svojom blogu a spracovala odpovede na často kladené otázky, vrátane právnej analýzy podmienok štrajku. K iniciatíve sa doposiaľ pripojilo vyše 3300 učiteľov a 170 škôl z celého Slovenska. Podporili ju tiež dve odborové organizácie, viaceré profesijné združenia, vysokoškolské pracoviská, aj skupiny rodičov a študentov.

 O vyhlásení štrajkovej pohotovosti pred parlamentnými voľbami rozsiahlo informovali tlačené aj elektronické médiá a k možnému štrajku sa vyjadrovali politici aj mnohí občania.

Minister školstva Juraj Draxler (nominant Smer-SD) vyhlásil, že aktivity ISU sú politicky motivované, učiteľov vyzval, aby sa do nich nezapojili a uviedol, že niektoré požiadavky sa v rezorte riešili a naďalej riešia. Branislav Kočan zo štrajkového výboru reagoval, že „topiaci sa aj slamky chytá“ a obvinenie z politizácie označil za zlú interpretáciu vyjadrení predsedu Nových školských odborov Ľudovíta Sebelédiho. Draxler považuje plošný štrajk za takmer vylúčený.

 Predseda parlamentu a bývalý minister školstva Peter Pellegrini (Smer-SD) učiteľov vyzval, aby sa nedali vtiahnuť do politického boja, ktorého cieľom je „len destabilizovať situáciu v rámci volebnej kampane“ a aby neverili „planým sľubom, ktoré im dávajú politici, ktorí dnes nenesú za nič zodpovednosť.“ Pellegrini poznamenal, že učitelia sa štrajkom vyhrážajú a za rukojemníkov si berú deti a ich rodičov. Zároveň poukázal na to, že na kandidátnej listine strany OĽaNO figuruje aj Miroslav Sopko z SKU. „Organizátorom možno nejde tak o učiteľov, ale skôr o ambície niektorých z nich dostať sa do parlamentu,“ povedal predseda parlamentu.

 Člen ISU a prezident SKU Vladimír Crmoman tvrdenia predsedu parlamentu označil za lživé. Pozrite si zostrih vyjadrení Pellegriniho a reakcií Crmomana, ktoré zverejnil na svojom webe  týždenník .týždeň.

 Proti tvrdeniam predsedu parlamentu sa ohradil predseda OĽaNO Igor Matovič, ktorý skonštatoval, že vláda učiteľov zastrašuje a odvádza pozornosť od problémov v školstve, pretože jej vyhovujú nevzdelaní občania.

Líderka kandidátky OĽaNO-NOVA Veronika Remišová uviedla, že pred Vianocami bola podpísaná zmluva na aktualizáciu digitálneho učiva za 20 miliónov eur. „Vláda dlhodobo tvrdí, že nemá peniaze na lepšie ohodnotenie učiteľov a pritom vynakladá desiatky miliónov eur na zbytočné projekty s pochybnou pridanou hodnotou.“ Ministerstvo školstva si v tejto sume bez súťaže objednalo vytvorenie Centrálneho úložiska digitálneho edukačného obsahu od firiem, ktoré mali mať v minulosti pochybné zákazky so štátom.

 Vyjadrenia predsedu parlamentu na adresu protestujúcich učiteľov označil poslanec KDH Pavol Abrhan za drzosť a nehoráznosť. Podľa predstaviteľov strany SaS vláda Smeru-SD v rozvoji vzdelávania trestuhodne zlyhala. SDKÚ-DS sa k dlhodobému neriešeniu problémov v školstve postavila sebakriticky a za zodpovedné za súčasný stav v oblasti školstva považuje všetky politické garnitúry. Za zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu k riešeniu problémov v školstve a hroziacemu štrajku učiteľov sa vyslovila strana SKOK!

škodlivosti návrhov presadzovaných vládnou stranou v oblasti školstva písal poslanec Miroslav Beblavý (#Sieť). O nerealizovaných reformných návrhoch v posledných desiatich rokoch písala expertka strany #Sieť pre vzdelávanie Zuzana Zimenová.

 Premiér Robert Fico vyhlásil , že sa nebráni rokovaniu s „oficiálnymi školskými odbormi,“ ktoré podľa neho môžu mať priamy vplyv na tvorbu programového vyhlásenia vlády, vrátane záväzku na zvýšenie platov učiteľov. „Ťažko nám je reagovať dnes niekoľko týždňov pred parlamentnými voľbami na nejakú opozičnú aktivitu,“ skonštatoval Fico.

ISU na vyjadrenie premiéra zareagovala, že jeho ochota rokovať len s OZPŠaV je v rozpore s Ústavou SR, ktorá hovorí o nezávislosti odborov od štátu a neprípustnosti obmedzovať počet odborových organizácií alebo niektoré z nich zvýhodňovať. OZPŠaV sa pred kolektívnym vyjednávaním s vládou podľa nich nepokúsil o zhodu a spoločný postup so všetkými odborovými organizáciami pôsobiacimi v školstve, čo je v rozpore so zákonom o kolektívnom vyjednávaní.

Prezident SKU Vladimír Crmoman pripomenul výrok Roberta Fica z roku 2003, keď bol v opozícii: „Spoločenská pozícia učiteľov nezodpovedá dôležitosti ich poslania a pod tlakom reštrikčnej politiky vlády sa stále zhoršuje. Smer preto pozitívne vníma, že zástupcovia školstva už nie sú ochotní nečinne znášať politiku vlády. Vláda postavila oblasť školstva na chvost svojich priorít.“ Crmoman preto premiéra vyzval na podporu štrajku, v ktorom podľa neho ide o to, aby „bol ochromený proces vyučovania, aby sa jasne ukázalo, že vláda nevie zabezpečiť riadny chod a že musí konať.“

 Odborári vyhlásili, že chcú rokovať so siedmimi stranami kandidujúcimi vo voľbách (Smer-SD,  #Sieť, KDH, Most-Híd, SNS, OĽaNO a SaS) a žiadajú od nich predstavenie vízie smerovania slovenského školstva v novom volebnom období. Konkrétne návrhy by sa mali týkať zvyšovania kvality vzdelávania, zmeny systému financovania škôl a zlepšenia sociálneho a ekonomického postavenia všetkých zamestnancov školstva.“ Podľa Ondeka v prípade, že ich požiadavky nebudú obsiahnuté v programovom vyhlásení novej vlády, taktiež pristúpia k protestným aktivitám.

 Erich Mistrík vo svojom blogu konštatuje, že prípadný učiteľský štrajk je politikum. „Ale nie je to politikum v obmedzenom chápaní súčasných slovenských politikov, ktorí si myslia, že učitelia chcú ovplyvniť politické preferencie voličov. Je to politikum v oveľa hlbšej rovine – je to zápas o budúcnosť Slovenskej republiky. V prípade školstva nestačí obrátiť sa proti niektorej politickej strane. Treba hlasno zakričať smerom ku všetkým politickým stranám, že táto krajina sa s dlhodobým devastovaním školstva rúti do záhuby.“

Peter Farárik vo svojom blogu píše, ako môžu vyjadrenia najvyšších predstaviteľov štátu paradoxne zmobilizovať ešte väčšiu skupinu učiteľov. Márius Kopcsay v komentári denníka SME uvažuje, že vyhlásenie štrajkovej pohotovosti je dobrou správou už len preto, aby sa vzdelávanie dostalo do centra predvolebných diskusií a po voľbách sa nedalo opäť ľahko odsunúť na dvestodruhú koľaj.

O tom, že významnú prekážku úspešnosti štrajku tvorí časť učiteľov v školách, píše Tibor Pospíšil. O nevhodnej forme aj načasovaní štrajku v rozhovore pre denník Pravda hovorí odborárka Darina Nagyová. Radu, aby sa nespokojní učitelia nespoliehali na odborárov, vyslovil komentátor Denníka N Tomáš Gális.

 Riaditeľka 1. súkromného gymnázia Mária Smreková, ktorú štátnym vyznamenaním na Nový rok ocenil prezident Andrej Kiska, v rozhovore pre denník SME uviedla, že štrajk môže mať aj výchovný rozmer a učiť všetkých zainteresovaných konštruktívnemu dialógu.Bolo to tak za socializmu a je aj teraz. Ak sa niečo v školstve urobilo, bolo to predovšetkým zdola. Každá zmena, ktorú chceli ministri prezentovať ako úžasnú, no nevychádzala zdola, nemala obsah. Nevidím slovenské školstvo ako tragické, pretože zmena nastáva práve v školách. Učitelia sa pomaly začínajú menej báť a získavajú sebavedomie.

 Splneniu požiadaviek učiteľov podľa viacerých analytikov nahráva načasovanie možného štrajku pred voľbami, ktorým protestujúci môžu vytvoriť tlak nielen na vládu, ale aj opozičné strany, aby sa problémami školstva aj po voľbách zaoberali. Skeptickejšie vidí ich šancu na úspech Lukáš Krivošík, ktorý v komentári pre aktuality.sk poukazuje na nejednotnosť učiteľov a rozdrobenosť ich záujmových združení, obavy o vlastné pracovné miesta aj otázne porozumenie pre učiteľské požiadavky na strane širokej verejnosti, najmä rodičov. Skutočný problém vzdelávacieho systému však podľa neho spočíva v neprestajných reformách a snahe nájsť konečnú optimálnu podobu jeho fungovania.

 O tom, že diskusie o technických riešeniach súčasných problémov školstvu nepomôžu, ak sa najprv nezamyslíme a nedohodneme na tom, na čo má vzdelávanie vlastne slúžiť a akú rolu v tom majú zohrávať školy a ľudia v nich, hovorí Peter Dráľ z kampane Chceme vedieť viac v rozhovore pre portál ciernaluabut.sk. Až od zhody na tejto základnej otázke budeme môcť odvodiť nastavenie budúceho systému vzdelávania a pripraviť si stratégiu na zmenu jeho súčasnej podoby.

 Podľa vyjadrenia ministra školstva Juraja Draxlera pre agentúru SITA z konca minulého roka, sú výdavky na vedu a výskum na Slovensku dlhodobo veľmi nízke a nízky je aj podiel výdavkov zo súkromných zdrojov. Podľa ministra chýba „spoločenská objednávka“ po základnom výskume a demotivujúce je aj ohodnotenie špičkových vedcov.

V diskusnej relácii RTVS Večera s Havranom sa o budúcnosti vedy aj vysokoškolského vzdelávania zhovárali Jozef Hvorecký, Peter Celec a Pavol Šajgalík. „Tie tímy, ktoré sú na základe kritérií identifikované ako špičkové – také by mali dostať podporu, stabilnú, na 5 rokov – a nech pracujú, vyjadril sa v diskusii Celec. „Selekcia chýba, lebo tu funguje falošná solidarita. Namiesto toho aby sme povedali – títo sú slabí a nedostanú grant. (…) Realita v zahraničí je taká, že väčšina ľudí, ktorí robia vedu najlepšie a majú výstupy, získajú grant a z toho grantu sú platení všetci. Celý tím. Ak grant skončí a nemáme výsledky,  tak nedostaneme ďalší a tým pádom sme skončili a je nutné hľadať iné možnosti.“

Pozrite si záznam diskusie z online archívu RTVS.

 Na rozdiel od špičkovej vedy, v ktorej sa oplatí podporovať len tých najlepších, je základné vzdelávanie záležitosťou všetkých školopovinných detí, ich rodičov a učiteľov. Večeru s Havranom na tému Zachráňte naše školy si môžete v premiére pozrieť už dnes (utorok 19. 1.) od 22,45 na Dvojke. O tom, čo vlastne treba v školstve zachraňovať a ako môže vyzerať vzdelávanie v budúcnosti, diskutujú prezident SKU Vladimír Crmoman, riaditeľ gymnázia C. S. Lewisa v Bratislave Dušan Jaura a spoluiniciátor kampane Chceme vedieť viac Peter Dráľ.

 O dôsledkoch nedostatočného ohodnotenia učiteľov a škodlivého rovnostárstva pri ich odmeňovaní píše Róbert Chovanculiak v komentári pre aktuality.sk. Martin Lindák sa zas v komentári pre aktuality.sk zasadzuje za trhové riešenie platových otázok. Proti prílišnej súťaživosti medzi školami a ekonomizujúcim pohľadom na ich poslanie argumentujú Ctibor KošťálJozef Miškolci v komentári pre Denník N. O nevhodnom overovaní vedomostí ústnym skúšaním píše Miškolci v Hospodárskych novinách.

Všimli sme si

 Laco Oravec z Nadácie Milana Šimečku v rozhovore pre portál ciernalabut.sk vysvetľuje, ako je chudoba na Slovensku prehliadaná aj stigmatizovaná a ako výrazne ovplyvňuje vzdelávacie výsledky detí, ktoré v nej žijú. „Keď sa nám dnes napríklad narodí rómske dieťa do osady a my neurobíme nič, aby sme mu pomohli, vieme veľmi dobre vypočítať, koľko bude štátny rozpočet stáť najbližších 60 rokov. Stále akosi nechápeme, že by sme mohli radšej doň v prvých rokoch viac investovať a potom by nám to trikrát vrátilo. Tento typ uvažovania sme sa ešte nenaučili a veľmi to škodí našej krajine.“ Pozrite si infografiky, ktoré odhaľujú rôzne súvislosti a dôsledky života v chudobe.

 Podľa týždenníka Trend odchodom špičkových pracovníkov do zahraničia Slovensko prichádza

o pol miliardy eur ročne. Séria článkov v denníku SME analyzuje dôvody aj dôsledky odchodov do zahraničia, ktoré lámu rekordy.

 Podnikateľská aliancia Slovenska zverejnila desatoro, v ktorom od novej vlády požaduje zabezpečenie rýchlejšieho ekonomického rastu, tvorby pracovných miest, rastu miezd aj celkové zlepšenie kvality života. Zlepšenie systému vzdelávania medzi nimi nechýba.

 

Pripravujeme

 V roku 2016 chystáme sériu okrúhlych stolov a workshopov o rôznych aspektoch vzdelávania určených odbornej aj laickej verejnosti, tvorcom politiky a zástupcom médií.

 V predvolebnom období sa detailnejšie pozrieme aj na programy politických strán v oblasti vzdelávania a po voľbách budeme pozorne sledovať formovanie programového vyhlásenia novej vlády.

 

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si atlas a podporte pokračovanie našich aktivít!

 Každý prejav podpory kampane si vážime. Na viaceré aktivity naďalej hľadáme aj finančnú podporu. Naše číslo účtu v IBAN tvare je SK9302000000003097263854. Kontaktujte nás na vsetci@chcemevedietviac.sk alebo na 0948 492 692. Podporte nás, ďakujeme!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: