Čo priniesol týždeň 11. 6. 2018 – 17. 6. 2018

Návšteva premiéra Petra Pellegriniho na ministerstve školstva. „Reforma“ im akosi padá na hlavu

 

Témy týždňa

Spoluautorstvo národného programu odmietajú viacerí odborníci • Parlament schválil zmeny v odbornom vzdelávaní • Vládne návrhy o vysokých školách čelia kritike • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie opúšťa tretina zamestnancov

 

Výrok týždňa

„Ak má byť nosným pilierom Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania individuálny prístup, objavovanie talentu a jeho podpora u každého dieťaťa zvlášť, tak zistením, že ministerka operuje len s akousi sociálnou inklúziou, musí veci znalým vyraziť dych, otvoriť ústa dokorán, vyhrnúť obočie a vyvaliť oči z hlavy.“ 

Lucia Slovincová
učiteľka
blogu Denníka N | 17. 6. 2018

 

Výber z udalostí

• Predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD) po rokovaní na ministerstve školstva vyhlásil, že „bez ohľadu na to, v ktorej časti krajiny sa narodíte, máte dostať rovnaké a kvalitné vzdelanie.“ Ministerstvo má podľa neho aj na základe výsledkov testovania prijať opatrenia, aby sa znížili regionálne rozdiely vo výsledkoch žiakov. „Našou prioritou je, že každá škola na Slovensku v budúcnosti musí poskytovať rovnakú kvalitu služieb, aby sa nám školy nedelili na elitné a menej kvalitné a toto je cesta, ktorou sa chce Slovenská republika uberať,“ dodal premiér a exminister školstva Pellegrini.

• V uplynulom týždni prišli ďalšie kritické reakcie na obsah aj spôsob prípravy Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVV), ktorý vláda SR schválila začiatkom júna. Ukázalo sa, že medzi údajnými autormi dokumentu sú uvedené aj osoby, ktoré finálny dokument ani nevideli.

Denník N informoval o tom, že analytička a riaditeľka projektu To dá rozum Renáta Hall verejne deklarovala, že sa na príprave NPRVV nepodieľala. „Moje meno tam je uvedené napriek mojej žiadosti, aby to tak nebolo, keďže s materiálom nemám nič spoločné,“ vyhlásila Hall.

Analytička dodala, že jej i ďalším členom skupiny ministerka ukázala iba ciele NPRVV a na pripomienkovanie dala len tabuľku s opatreniami. Prečo takýto postup ministerstva považuje Hall za neprijateľný, vysvetľovala pre HN televíziu.

 O vyškrtnutie zo zoznamu spoluautorov požiadal aj tajomník zamestnávateľského združenia Klub 500 Tibor Gregor. „K výslednému dokumentu sme nemali možnosť sa vyjadriť. Princípy a filozofia textu sú v rozpore s predstavou Klubu 500. Bol som prekvapený a rozčarovaný, že som uvedený medzi autormi,“ uviedol Gregor pre týždenník Trend.

Ku kritike sa pridal aj predseda Študentskej rady vysokých škôl Bálint Lovász, taktiež uvedený medzi spoluautormi NPRVV. „Mali sme prediskutovať excelovskú tabuľku s množstvom opatrení a okamžite na mieste ich pripomienkovať bez toho, aby sme mali čas sa s nimi poriadne oboznámiť, sedeli sme tam šesť až sedem hodín. Nedostali sme žiadne dekréty, zo stretnutia nebol vyhotovený žiadny oficiálny zápis, nevieme, čo sa dialo s našimi pripomienkami,“  tvrdí Lovász.

Podobne riaditeľ Fínskeho inštitútu pre rozvoj vzdelávania Jussi Välimaa dodáva, že ho síce pred niekoľkými týždňami oslovil slovenský veľvyslanec vo Fínsku, či by chcel byť účastníkom pracovnej skupiny, no pri tom nespomínal, že bude uvedený v reformnom dokumente. „Ani som nevedel, že taký dokument, kde som uvedený, existuje,“ poznamenal Välimaa.

• O tom, že Úrad vlády SR zverejnil na svojom webe len všeobecné štatistiky a údaje o školstve, no nie súbor opatrení na ďalšie roky, písal exminister školstva Juraj Draxler. „Čo je ešte bizarnejšie, nezverejnilo ich ani samotné ministerstvo. Nevydalo dokonca ani správu o tom, že vláda nejaký strategický dokument rezortu prerokovala,“ povedal Draxler.

• K zmenám, ktoré zmenšujú slobodu škôl, sa v uplynulom týždni vyjadrili riaditelia, ktorí podporili Deň slobody v školách. Reagovali tak okrem iného na snahu centralizovať experimentálne overovanie. „Mám pocit, že sme stále len usmerňovaní a kontrolovaní. Treba nám vytvoriť podmienky na to, aby sme mohli robiť svoju prácu dobre, no tiež nám treba dôverovať,“ uviedla riaditeľka Základnej školy v Novákoch Anna Chlupíková.

Ministerstvo školstva na vyjadrenie reagovalo stanoviskom, že zmeny, ktoré prinesie NPRVV sú inšpirované fínskym vzdelávacím systémom, ktorý je známy práve vysokou mierou slobody a samostatnosti učiteľa.“

O prínosoch experimentálneho overovania hovorili fínski experti na vzdelávanie Pasi MattilaPasi Silander. Návrh na obmedzenie experimentálneho overovania z dielne poslancov SNS po vlne kritiky napokon stiahli z júnového rokovania NR SR.

• Spomedzi návrhov, ktoré zostali zaradené v programe schôdze parlamentu, poslanci stihli prerokovať a schváliť vládny návrh zákona o odbornom vzdelávaní. Má sa ním zrušiť krátenie finančných prostriedkov pre školy, ak realizujú praktické vyučovanie v tzv. duálnom vzdelávaní, a tiež znížiť administratívna záťaž zamestnávateľov.

Na obsah schváleného návrhu reagovali niektorí opoziční poslanci. Veronika Remišová (OĽaNO) zmeny víta, no zároveň upozorňuje na stále veľmi nízke percento žiakov zapojených do duálu. V Rakúsku si ho podľa nej vyberá 40% žiakov končiacich základnú školu. Tímlíder strany SaS pre školstvo Branislav Gröhling dodáva, že možnosť zapojiť sa do duálneho vzdelávania by mali mať aj žiaci druhých ročníkov stredných škôl.

O tom, čo v súčasnosti pracovný trh očakáva od absolventov stredných odborných škôl, písala analytička Katarína Vančíková z projektu To dá rozum.

• Parlamentný výbor pre vzdelávanie odobril pozmeňujúci návrh Branislava Gröhlinga o tom, aby sa Testovania 9 zúčastňovali aj žiaci osemročných gymnázií.

• Hlasovaním o dvoch vládnych návrhoch poslanci v tomto týždni rozhodnú aj o možných zmenách vo fungovaní vysokých škôl. Ich súčasťou je aj zriadenie Slovenskej akreditačnej agentúry, ktorá má nahradiť doterajšiu Akreditačnú komisiu.

„Slovenská akreditačná agentúra bude ako nezávislá verejnoprávna inštitúcia, ktorá disponuje samostatnými rozhodovacími právomocami v oblasti akreditačného procesu. Mala by mať predpoklady, aby sa stala riadnym členom Európskej asociácie pre zabezpečovanie kvality vo vysokom školstve“ uvádza ministerstvo.

Podľa poslankyne Remišovej je chvályhodné, aby bola agentúra nezávislá od ministerstva. „Uvidíme však, akým spôsobom budú ľudia menovaní do výkonných orgánov a aký bude dopad na kvalitu vysokých škôl,“ poznamenala na margo plánovaných zmien.

• Navrhované zmeny pri akreditácii vysokoškolských odborov skritizovali analytici To dá rozum. Podľa nich sú navrhované mechanizmy nejasné a rezort si zmenami iba chce posilniť svoje právomoci.

Opozičný poslanec Miroslav Beblavý (Spolu) v pozmeňujúcom návrhu k novele zákona o vysokých školách navrhuje zriadenie komisie zahraničných odborníkov, ktorá by prehodnotila sieť a spôsob financovania slovenských vysokých škôl, odmeňovanie vysokoškolských pedagógov a uľahčila vznik bakalárskych študijných programov orientovaných na prax.

• ZVýskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) odchádza tucet zamestnancov. „Dôvodom je hlboké pobúrenie z mocenských zásahov, ktorými vedenie ústavu likviduje celé oblasti poskytovanej starostlivosti a výrazne okliešťuje jedinečný, multidisciplinárny charakter nášho pracoviska,“ uviedla spoluzakladateľka centra Magdaléna Špotáková.

V priebehu mesiaca v ústave dostali výpovede viacerí pracovníci a VÚDPaP napokon opúšťa takmer tretina zamestnancov. Ako prvý bol prepustený detský psychológ Vladimír Dočkal, ktorý pred časom otvorene písal o napätej atmosfére medzi vedením a zamestnancami. Na proteste proti praktikám vedenia sa minulý týždeň zúčastnili aj rodičia detí, ktorým jeho zamestnanci pomohli.

 

Všimli sme si

• Študenti stredných aj vysokých škôl majú možnosť opísať svoje skúsenosti so vzdelávaním prostredníctvom dotazníkov iniciatívy To dá rozum. „Napíš svoj názor na slovenské školstvo a pomôž ho zmeniť k lepšiemu!“ vyzývajú zástupcovia iniciatívy. Dotazníky sú dostupné tu a tu.

 Portál Čierna labuť uverejnil rozhovor s hlavným rečníkom na odovzdávaní cien pre najlepších učiteľov sveta Mohamedom Sidibayom, ktorého ako dieťa v Sierra Leone uniesli a prinútili byť detským vojakom. „Nie je potrebné dávať nám hlas. Ten už máme. Čo však potrebujeme je vzdelanie, prostredníctvom ktorého môžeme svoje názory a predstavy o živote kultivovane presadzovať,“ hovorí Sidibay učiaci deti, ktorým bol prístup k vzdelaniu odoprený.

• Radovan Bránik uverejnil na svojom blogu sériu článkov, v ktorých opisuje závažné problémy Základnej školy Fantázia v Banskej Bystrici, medzičasom premenovanej na školu Dve Ruky. „Na začiatku rozplietania tohto problému som bol v šoku z toho, ako mohli negatívne javy na škole tak dlho ostávať verejne nepomenované a neriešené,“ píše Bránik v poslednom zo série štyroch textov na túto tému. Súvisiace blogy si môžete prečítať tu, tutu.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk