Čo priniesol týždeň
12. 10. – 18. 10. 2015

Týždeň v školstve

 

Témy týždňa

Údaje do rezortného systému neposlalo 20 % škôl  Opoziční poslanci chcú odvolať ministra školstva  Na Slovensku sa otvárajú špičkové výskumné centrá  Slovenská akadémia vied sa zatiaľ transformovať nebude  V slovenských školách s vegetariánmi nerátame

 

Výrok týždňa

„Nezmyselnosť nového zákona o odbornom vzdelávaní / duálnom vzdelávaní je v tom, že trestá školy, ktoré by sa mali do duálneho vzdelávania zapojiť. Jednoducho sa rozhodlo, že im znížia normatív na žiaka. U inštalatéra je to až 48 percent zníženia peňazí. A potom sa každý čuduje, že školám sa do projektu nechce. Problém vidím aj v tom, že si pletieme duál s učebným odborom, ktorý sa však končí maturitou. Myslím, že trpíme v tomto prípade schizofréniou. Chceme mať vyučených pracovníkov, ale zároveň od všetkých chceme, aby mali maturitu. Som zvedavý, kedy budeme chcieť mať duál ukončený bakalárom alebo magisterským či inžinierskym titulom.“

Branislav Gröhling
podpormeremesla.sk
v rozhovore pre týždenník TREND | 15. 10. 2015

 

Výber z udalostí

 Údaje o vyše 900-tisíc žiakoch, rodičoch a učiteľoch do rezortného informačného systému ministerstvu školstva dodalo 80 % škôl. Ministerstvo zber považuje za úspešný a počíta s dodaním dát aj zo zvyšných vyše 1300 škôl. Minister školstva Juraj Draxler (nominant Smer-SD) uznal, že zber údajov školy zaťažil a viedol ku konfliktným situáciám. Rezort už podľa neho takéto údaje požadovať nebude a získa si ich iným spôsobom. Zo zozbieraných údajov sa s registrom obyvateľov podarilo spárovať 4 % z nich.

Záťaž, ktorú zberom dát ministerstvo presunulo na školy namiesto inštitúcií, ktoré nimi už disponujú, má podľa ministerstva viesť k odbremeneniu byrokratickej záťaže. Systém sa má aktualizovať každý mesiac a doteraz stál vyše 12 miliónov eur.

Pridelenie jedinečného identifikačného čísla každému žiakovi má zabrániť duplicitnému vykazovaniu a financovaniu. „Zavádza úplne nový prvok kontroly a riadenia rezortu, pretože máme takmer online prístup k údajom o tom, koľko žiakov je v danej škole. To je pre nás dôležité najmä preto, aby sme vedeli odkontrolovať financovanie,“ uviedol Draxler. Expertka strany Sieť pre vzdelávanie Zuzana Zimenová ministra školstva kritizovala za to, že sa popri školám neospravedlnil aj rodičom, a že údaje nebudú slúžiť ako podklad na poskytovanie servisu samotným žiakom.

 O nepremyslenom a plošnom presadzovaní rôznych opatrení a zmien v školstve vo svojom blogu píše Ondřej Šteffl zo spoločnosti  Scio. V rozhovore pre časopis Trend Branislav Gröhling hovorí o dôsledkoch narýchlo rozbehnutého a nedotiahnutého systému duálneho vzdelávania na Slovensku.

Pozrite si video, ako môže vyzerať iné, lokálne ukotvené duálne vzdelávanie. V sieti tzv. „studio schools“ v Spojenom kráľovstve študenti získavajú zručnosti v miestnych firmách a u drobných podnikateľov.

[vimeo]https://player.vimeo.com/video/54293491[/vimeo]

 návrhu rozpočtového plánu na rok 2016, ktorý vypracovalo ministerstvo financií a na svojom poslednom rokovaní schválila vláda, sa ráta so štrukturálnymi zmenami v oblasti školstva, ktoré prepoja odborné vzdelávanie s praxou. Okrem toho sa má naďalej podporovať celodenný výchovný systém, vzdelávanie učiteľov na prácu s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít, pôsobenie asistentov učiteľa či rozširovanie kapacít materských škôl. Plán medzi najväčšie výzvy slovenského hospodárstva zaraďuje trh práce, zdravotníctvo a základné školstvo.

 33 opozičných poslancov požiadalo o zvolanie parlamentnej schôdze, na ktorej chcú vysloviť nedôveru ministrovi školstva Jurajovi Draxlerovi. Dôvodmi na odvolanie, ktoré iniciovala strana Sloboda a solidarita, má byť jeho neschopnosť riadiť rezort, ktorú preukázal konaním v kauze podvodného prevodu peňazí z účtu Metodicko-pedagogického centra, neponúknutím riešenia na využitie budovy Ekoiuventa a nezvládnutou personálnou politikou. Minister návrh na odvolanie označil za snahu o vytĺkanie politického kapitálu a v prípade Ekoiuventy zvolený postup označil za snahu o občiansky dialóg a participatívnu demokraciu. Parlament bude o nedôvere ministrovi hlasovať v stredu.

 V krátkom slede sa na Slovensku otvorili špičkové výskumné pracoviská, ktoré boli vybudované prevažne zo štrukturálnych fondov predchádzajúceho programovacieho obdobia. Slovenská technická univerzita po Výskumnom centre používateľského zážitku, ktoré otvorila ešte v máji, otvorila aj Centrum pre nanodiagnostiku. Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre zas otvorila Výskumné centrum AgroBioTech zamerané na podporu aplikovaného výskumu v oblasti agrobiológie a technológií v poľnohospodárstve, potravinárstve a bioenergetike. O „cvengu“ Slovenska v oblasti výskumu kvantových technológií hovoril minister školstva Juraj Draxler na konferencii Európskej komisie v Bruseli.

„Vzhľadom na to, že Slovensko v júli 2016 preberie predsedníctvo v EÚ, je dôležité, aby naši partneri vedeli, že im budeme vedieť pripraviť pôdu na to, aby dochádzalo k lepšiemu prepájaniu čisto vedeckého výskumu na aplikovaný výskum a k transferu týchto poznatkov priamo do priemyslu,“ uviedol Draxler.

 Potrebná transformácia ústavov Slovenskej akadémie vied na verejné výskumné inštitúcie sa odkladá. Návrh zákona sa nedostal na rokovanie vlády, kvôli čomu sa už nestihne prerokovať v parlamente v tomto volebnom období. Predloženie zákona zablokovali poradcovia predsedu vládu na čele s odvolaným riaditeľom SAV Jaromírom Pastorekom. Súčasný predseda SAV Pavol Šajgalík uviedol, že odklad „význačne zväzuje ruky na spoluprácu s podnikateľskou, ale aj s hospodárskou sférou.“

 Slovenský systém školského stravovania môže byť príkladom pre ďalšie krajiny aj vďaka nitrianskej základnej škole či hlohoveckej strednej odbornej škole technickej, avšak zrejme nie vďaka prievidzskému gymnáziu. Dôvodom pritom nie je nekvalitná príprava, ale zúžený výber jedál bez možnosti bezmäsitej stravy, ktorá je podľa Úradu verejného zdravotníctva SR nevyhovujúca pre mladý organizmus. S tým, že mladý človek by mohol byť aj vegetariánom, Vyhláška o zariadení školského stravovania neráta.

Štát sa zdravé stravovanie v školách naposledy snažil ovplyvniť rozšírením jedálnička prevažne o bezmäsité jedlá a odporúčaniami na zdravšie spôsoby prípravy. Naopak, po tlaku zamestnávateľských zväzov a profesijných združení ministerstvo zdravotníctva stiahlo vyhlášku, ktorou chcelo zúžiť sortiment nezdravých jedál v školských bufetoch.

 Podľa riaditeľky Štátnej školskej inšpekcie Viery Kalmárovej, dve základné školy v topoľčianskom okrese „ohrozili zdravý osobnostný a sociálny vývoj žiakov a formovanie ich historického vedomia vystavili riziku“ tým, že povolili „branný výcvik“ organizovaný polovojenskou organizáciou. Inšpekcia upozornila, že organizácia školám nepredložila žiadny doklad a riaditelia nevyhodnotili dostupné informácie o jej činnosti. Inšpekcia po kontrole uložila opatrenia, ktoré sa týkajú školskej dokumentácie. Na aktivity Slovenských brancov s mladými ľuďmi mimo vzdelávacieho systému nemá štát zatiaľ žiaden dosah a viaceré inštitúcie ich len monitorujú.

 

Všimli sme si

 Na základe analýzy portálu edujobs.sk denník SME informoval, že iba tretina absolventov pedagogických odborov deklaruje, že chce učiť a iba desatina sa o učiteľské miesto aj reálne uchádza.

Róbert Chovanculiak z inštitútu INESS v článku pre Denník N približuje dôvody, pre ktoré zamestnávatelia prestávajú brať vysokoškolský diplom ako hodnoverný doklad o schopnostiach uchádzačov o zamestnanie a ako sa môžeme inšpirovať základnými školami v tzv. rozvojových krajinách.

Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika vyhlásil 10. ročník súťaže Študentská esej na tému „Ako je to s tou našou slovenskou pohostinnosťou?“ Esej môžu zaslať študenti stredných a vysokých škôl do 17. novembra 2015.

 Denník SME priniesol sériu článkov o živote dnešných tridsiatnikov na Slovensku. O tom, prečo v Českej republike študuje až 22-tisíc slovenských študentov, zas písal týždenník Trend.

 Svetovú detskú cenu za práva dieťaťa – niekedy nazývanú aj detská Nobelova cena – získala kambodžská aktivistka Phymean Noun, ktorá pomáha chudobným deťom získať vzdelanie. O laureátke rozhodli formou hlasovania takmer dva milióny školákov z celého sveta.

 

Pripravujeme

 Skúsenosti z kampane Chceme vedieť viac a z prieskumu verejnej mienky o budúcnosti vzdelávania budeme prezentovať predsedom rád škôl zo štvrtého bratislavského okresu 5. novembra v Bratislave.

 Pripravujeme okrúhly stôl o rôznych formách hodnotenia kvality škôl a výsledkov žiakov, ktorý sa uskutoční v polovici novembra.

 Finišujeme so spracovávaním Atlasu predstáv verejnosti o budúcnosti vzdelávania, ktorý predstavíme koncom novembra.

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Podporte pokračovanie našich aktivít!

 Tieto a ďalšie aktivity môžeme realizovať vďaka podpore Nadácie Orange, ktorá je aj v roku 2015 partnerom kampane Chceme vedieť viac. Ďakujeme i Nadácii Slovenskej sporiteľne, ktorá taktiež podporila časť našich aktivít týkajúcich sa prezentácie zistení z prieskumu.

Každý prejav podpory kampane si vážime. Na viaceré aktivity naďalej zháňame aj finančnú podporu. Naše číslo účtu je 3097263854/0200 VÚB, a. s. resp. IBAN v tvare SK9302000000003097263854. Kontaktujte nás na vsetci@chcemevedietviac.sk alebo na 0948 492 692. Podporte nás, ďakujeme!

 

 

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk