Čo priniesol týždeň 2. 3. 2020 – 8. 3. 2020

Z preventívnych dôvodov mnohí zriaďovatelia rozhodli o prerušení výučby. Zatvorenie škôl nie je zatiaľ plošné | Foto – pixabay.com

Z preventívnych dôvodov mnohí zriaďovatelia rozhodli o prerušení výučby. Zatvorenie škôl nie je zatiaľ plošné | Foto – pixabay.com

 

Témy týždňa

Novým ministrom školstva sa možno stane nominant SaS • Kresťanské organizácie žiadajú „prorodinného a hodnotovo založeného“ ministra • O odporúčaniach To dá rozum informovali viaceré médiá

 

Výrok týždňa

 „Problémov v slovenskom školstve je veľa. (…) “Indoktrinácia sekularistickými ideológiami” medzi ne nepatrí – a nie sú žiadne indície, že by v blízkej budúcnosti patriť mala. Naši žiaci, ich učitelia a rezort školstva ako taký potrebujú pomoc, nie boj s veternými mlynmi, ktoré navyše ani neexistujú. Boli by sme preto vďační, keby sme do budúcnosti – spolu, bez ohľadu na svetonázor – upriamovali pozornosť vlády a poslancov parlamentu na skutočné problémy školstva.

iniciátori petície Riešme skutočné problémy školstva
v reakcii na vyhlásenie Aliancie za rodinu | 6. 3. 2020

 

Výber z udalostí

• Rokovania potenciálnych koaličných partnerov v prvom povolebnom týždni priniesli úvahy o tom, že ministrom školstva by sa mohol stať podpredseda SaS a tímlíder strany pre školstvo Branislav Gröhling. Predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič poverený zostavením novej vlády zároveň poukázal na to, že medzi potenciálnymi koaličnými stranami zatiaľ nie je veľký záujem o niektoré ministerstvá. „Pri niektorých ťažších rezortoch ako keby sa niektoré politické strany báli zobrať si tú zodpovednosť,“ skonštatoval Matovič.

Na to, že designovaný premiér pred voľbami hovoril o reforme školstva ako o málo akútnej, upozornila Zuzana Kovačič Hanzelová v rozhovore s Eduardom Hegerom (OľaNO). Ak chceme niečo urobiť poctivo a kvalitne, tak to musí byť kvalitne pripravené, pretože chvatná práca málo platná,“ reagoval Heger a poukázal na zlé výsledky slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach.

• Kým politické strany rokovali o podmienkach fungovania i obsadení novej vlády, kresťanské organizácie ich vyzvali, aby ministerstvo školstva viedol odborník, ktorý bude „ctiť kultúrne a náboženské dedičstvo Slovenska a Európy.“

Túto požiadavku vysvetľoval Juraj Šúst zo Spoločenstva Ladislava Hanusa tým, že školstvo „v najväčšej miere vplýva na deti a mládež a rozhoduje o budúcnosti našej krajiny.“ Podľa Šústa preto vzdelávanie potrebuje reformu, ktorá „nielen zlepší kognitívne schopnosti a kritické myslenie, ale ktorá zároveň nebude študentov indoktrinovať a prevychovávať sekularistickými ideológiami v pohľade na život, sexualitu, manželstvo, rodinu… často proti vôli rodičov.“

Na vyjadrenie reagovali iniciátori petície, ktorá vyzýva k riešeniu skutočných problémov školstva. „Chceme pripomenúť Ústavu Slovenskej republiky, ktorá jasne hovorí, že ´Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo,´“ uvádza sa v petícii, ktorú podpísali desiatky signatárov. Jej autori pripomínajú, že medzi dlhodobo neriešené problémy slovenského školstva patria najmä nízke príjmy pedagógov, zhoršujúce sa výsledky žiakov i vplyv socioekonomického zázemia na tieto výsledky.

• Na zníženie rizika ďalšieho šírenia koronavírusu COVID-19 boli aj v rezorte školstva prijaté viaceré opatrenia. V priebehu uplynulého týždňa dostali školy usmernenie z ministerstva školstva, ktoré dôrazne neodporúča organizovanie akýchkoľvek výletov či exkurzií v oblastiach s potvrdeným výskytom koronavírusu. „Na základe toho sme zrušili návštevu riaditeliek materských škôl v podobných zariadeniach v Rakúsku. Základná škola kniežaťa Pribinu ruší v rámci projektu Erasmus+ návštevu Veľkej Británie,“ uviedol napríklad hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek.

Krízový štáb napokon ministerstvo školstva požiadal o zákaz všetkých výletov, exkurzií či súťaží aj na Slovensku.

Pre podozrenie zo šírenia nákazy jedným zo študentov bola už v minulom týždni zatvorená stredná odborná škola (SOŠ) na Fajnorovom nábreží v Bratislave. Výsledky testov študenta sa napokon ukázali ako negatívne, no už koncom týždňa Bratislavský samosprávny kraj (BSK) pristúpil k uzatvoreniu ďalšej školy z rovnakého dôvodu. Po tom, čo sa rozhodla výučbu prerušiť aj Cambridge International School pre potvrdenie ochorenia u rodinného príslušníka jedného zo žiakov, BSK zatvoril preventívne všetky svoje stredné školy, zatiaľ do 15. marca 2020.

Súčasťou prevencie šírenia vírusu a súvisiacej paniky by malo byť aj informovanie verejnosti, vrátane tých najmenších. Pozrite si jeden z príspevkov z Talianska.

• K uzatvoreniu základnej školy v Bratislave pristúpila aj mestská časť Staré Mesto. Dozvedeli sme sa, že niektoré deti boli v priamom kontakte s potvrdenými infikovanými osobami. Nechceme nič podceniť, preto školu radšej uzatvárame. Zatiaľ na desať dní, situáciu budeme priebežne monitorovať a vyhodnocovať,“ uviedla starostka mestskej časti Zuzana Aufrichtová (OKS).

Po víkende budú v Bratislavskom kraji napokon zatvorené všetky materské, základné a stredné školy zriadené samosprávami, ako aj základné umelecké školy a centrá voľného času. V Trnavskom kraji na stredných školách prerušili vyučovanie do piatka, v Košickom kraji zatiaľ v pondelok a utorok.

Prerušiť prezenčnú výučbu na dva týždne sa rozhodli aj dve najväčšie univerzity na Slovensku – Univerzita Komenského v Bratislave a Slovenská technická univerzita. „Upozorňujeme, že v prípade výskytu nákazy na internátoch sa ubytovaní budú musieť podvoliť karanténnemu režimu. V prípade, ak internáty do 11. marca neopustí nadkritické množstvo študentov, môžu byť rektori nútení nariadiť uzatvorenie internátov,“ uvádza sa v spoločnom vyhlásení rektorov STU a UK. K prerušeniu prezenčnej výučby sa pridali aj ďalšie vysoké školy v Bratislave aj v iných mestách.

• Časť zamestnancov Fakulty informatiky a informačných technológií STU aj v uplynulom týždni protestovala v rámci tzv. „Dobrého štrajku.“ Ten je vyústením sporov, ktoré na fakulte trvajú od začiatku roka, kedy dostala výpoveď bývalá dekanka FIIT STU Mária Bieliková. Situáciu mohli čiastočne upokojiť voľby do fakultného akademického senátu, tie však volebná komisia vyhlásila za neplatné. Ďalšie voľby sú naplánované na 17. marca.

Protestné akcie v strede týždňa ohlásila aj časť študentov fakulty. „Ak ste vy na poste dekana to jediné, čo bráni tomu, aby bola FIIT opäť jednou z top fakúlt, tak musíte odísť. Vyzývame vás, odstúpte. Rovnako vyzývame na splnenie zvyšných požiadaviek – garancie férových volieb, dôveryhodného vedenia a kvalitnej výučby,“ odkázali študenti dekanovi Ivanovi Kotuliakovi.

• Iniciatíva To dá rozum (TDR), ktorá koncom februára zverejnila odporúčania pre skvalitnenie školstva na Slovensku, publikovala blog venovaný téme vysokoškolského vzdelávania. „Ako jeden z funkčných nástrojov na skvalitnenie výučby vidíme tvorbu a rozvoj Centier pre rozvoj pedagogických zručností, ktoré by vznikali na úrovni fakúlt, resp. v prípade malých škôl na úrovni inštitúcie,“ píše o jednom z odporúčaní analytik Stanislav Lukáč.

Prehľad vybraných odporúčaní TDR pre všetky stupne vzdelávania a  rozhovor s riaditeľkou iniciatívy Renátou Hall priniesol týždenník Trend. O tom, čo analytický tím odporúča pre skvalitnenie vzdelávania, písali aj Konzervatívny denník Postoj a týždenník .týždeň (tu a tu).

• Komentár o uplatňovaní sa absolventov vysokých škôl na trhu práce pre Hospodárske noviny napísal dosluhujúci minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter (Smer-SD). Konštatuje v ňom, že zo škôl vychádzajú absolventi, o ktorých zamestnávatelia nemajú záujem, a často končia na pozíciách, ktoré ich vzdelaniu nezodpovedajú.

„Ročne stojí štát vzdelávanie takýchto študentov okolo 250 miliónov eur, čo sú v podstate neefektívne vynaložené prostriedky,“ uvádza Richter. Rezort podľa neho prepojil existujúce údaje z informačného systému ceny práce, služieb zamestnanosti a Sociálnej poisťovne s rezortom školstva, aby sledoval pracovný život absolventa a jeho aktivity počas evidencie v nezamestnanosti.

• V súvislosti so zámerom odkúpiť Národný futbalový štadión štátom od podnikateľa Ivana Kmotríka Denník E informoval, že dosluhujúca ministerka školstva Martina Lubyová (SNS) mlčí o tom, či podpísala dodatok, ktorý zvyšuje cenu za štadión takmer na sto miliónov eur. „Viacero právnikov hovorí, že štát nie je povinný platiť viac ako 75 miliónov. Lubyová tvrdí opak, ale právnu analýzu ukázať nechce,“ píše Daniela Krajanová.

 

Všimli sme si

• Portál o vzdelávaní Eduworld.sk priniesol rozhovor so špeciálnym pedagógom, rodinným terapeutom a spoluautorom knihy „Jsi tam, brácho?“ Jiřím Haldom„Je potrebné si stále pripomínať, že sa všetci vyvíjame predovšetkým vplyvom napodobňovania vlastných rodičov. (…) Platí, že najviac napodobňujeme vždy to, čo vidíme najčastejšie,“ konštatuje Halda v rozhovore so Zuzanou Gránskou.

• To, že človek narodený do generačnej chudoby sa ocitá v bludnom kruhu, ktorý oslabuje rozvoj jeho kognitívnych zručností a pripravenosť na vzdelávanie, v rozhovore pre Teach for Slovakia vysvetľuje Pavel Hrica, riaditeľ združenia Cesta von, ktoré realizuje projekt Omama.

• O tom, že aj fazuľky a nádoba od krému môžu deťom uľahčiť štart do života, píše Katarína Janošíková z portálu Čierna labuť, vyzdvihujúc projekt študentky Sokratovho inštitútu Danky Lacikovej. Tá sa rozhodla dostať Montessori aktivity aj k deťom v sociálnej ubytovni a krízovom centre. „Montessori na Slovensku nemá tradíciu a pomôcky sú dosť drahé. Ale veľa z nich sa dá vyrobiť,“približuje Laciková.

 

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk