Čo priniesol týždeň
22. 9. – 28. 9. 2014

Čo priniesol týždeň

 

Témy týždňa

V rámci kampane Chceme vedieť viac sme vyhodnotili prvú tému online diskusie  Termín testovania 9 sa prekladá na neskôr  Školskí inšpektori odhalili ďalší prípad plytvania verejnými financiami v školách  Minister Milan Richter si v oblasti znižovania nezamestnanosti veľa sľubuje od návratu odborného školstva k modelu spred roka 1989  Personálne výmeny v ASFEU boli iba kozmetickými úpravami  Minister Peter Pellegrini zastavil mediálnu propagáciu projektov v Centre vedecko-technických informácií  Iniciatíva Veda chce žiť! vyzýva na väčšiu podporu vedy a výskumu  Vďaka medzinárodnému programu Erasmus sa narodilo milión detí  Ombudsmanka Jana Dubovcová žiada zvýšenie kvality vzdelávania v reedukačných centrách

 

Výrok týždňa

„Školstvu nový vietor, ktorý zavial s novým ministrom Pellegrinim, stačiť nebude. Náš vzdelávací systém potrebuje uragán a neviem posúdiť, či má pán minister toľko sily a odvahy. Ak robí len kozmetické výmeny ľudí, tak to sa bavíme o vánku. A s takýmto vánkom je ťažké ísť na otvorené more.“

Juraj Hipš
Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica
vyjadrenie pre aktuálne.sk | 23. 9. 2014

Výber z udalostí

 V rámci kampane Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku sme vyhodnotili prvú online diskusiu na tému Aký je zmysel povinného vzdelávania. Ukázalo sa, že diskusia o zmysle vzdelávania neznamená iba hľadanie odpovedí na otázku „čo učiť,“ ale zároveň „načo to učiť.“ Z diskusných príspevkov okrem iného vyplynulo, že v školách sa robí mnoho kvalitných vecí, tie však nie sú dostatočne mapované, vyhodnocované a v prípade úspešnosti ďalej podporované a rozširované. Vzdelávanie nemožno zužovať len na povinnú školskú dochádzku, pretože sa netýka len školstva a neprebieha len v školách. Viac sa dočítate v zhrnutí diskusie na webe kampane.

 Ministerstvo školstva informovalo, že deviataci na základných školách budú tento rok písať Testovanie 9 neskôr. Pôvodný termín 8. 4. 2015 totiž kolidoval s veľkonočnými sviatkami. Oproti predchádzajúcim rokom, kedy zvykli byť termíny testovania uprostred marca, tak dôjde k  mesačnému posunu. Zároveň sa mení aj spôsob informovania stredných škôl o výsledkoch žiakov. Po novom si budú môcť stredné školy samé prebrať z aplikácie školského výpočtového strediska výsledky tých deviatakov, ktorí sa k nim hlásia na štúdium.

 Štátna školská inšpekcia odhalila závažný prípad plytvania verejnými financiami v školskom prostredí. Zistila, že Spojená škola internátna v Prakovciach v okrese Gelnica umožňovala žiakom absolvovať štúdium viackrát, než je obvyklé. Po úspešnom ukončení zvoleného učebného odboru ponúkala škola svojim absolventom možnosť znovu sa zapísať na ďalší učebný odbor. Niektorí žiaci tak absolvovali štúdium na škole aj trikrát. S každým z nich prišla na školu aj potrebná finančná čiastka. „Viem že sa to takto robí na celom Slovensku, ale ja som bola chytená ako jediná lastovička,“ povedala riaditeľka školy Helena Katonová. Riaditeľka vraj nevedela o tom, že škola porušuje právne predpisy. „Takéto skúsenosti si medzi sebou vymieňame v rámci Združenia odborných učilíšť Slovenska. Je tam zaregistrovaných približne 50 škôl, to nie je dajaké rybárske združenie,“ dodala na svoju obhajobu.

 Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Richter si v oblasti znižovania nezamestnanosti veľa sľubuje od pripravovaných zmien v systéme odborného školstva. V relácii RTVS O päť minút dvanásť uviedol, že dúfa vo väčšie prepojenie vzdelávania v školách s praxou vo firmách po vzore socialistického učňovského školstva. „Nedávno mi vravel nemecký veľvyslanec, keď bol naposledy u mňa: „Pán minister, vy sa musíte vrátiť pred rok 1989“. Najskôr som sa trošku strhol, že to myslel ironicky, ale nie, povedal mi jasne, že systém vzdelávania v odborných učilištiach v predchádzajúcom období bol dobrý a musíme naň nadviazať,“ povedal minister. Na tento jeho výrok zareagovala vo svojom najnovšom blogu členka iniciatívy Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky Zuzana Zimenová.

 Poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý upozornil na to, že výmena riaditeľa agentúry pre štrukturálne fondy (ASFEU) na ministerstve školstva bola iba kozmetickou úpravou, ktorá neprinesie potrebnú nápravu. „Róbert Škripko bol pred vymenovaním za generálneho riaditeľa riaditeľom kancelárie generálneho riaditeľa ASFEU. Marián Kostolányi sa po odvolaní z pozície generálneho riaditeľa stal riaditeľom kancelárie generálneho riaditeľa ASFEU. Obaja páni si tak len vymenili stoličky vo vedení ASFEU,“ uviedol poslanec a ďalej dodal, že „ASFEU dnes vedie človek zásadne spoluzodpovedný za doterajší vývoj.“

Hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová zareagovala na situáciu slovami: „Poverenie pána Škripka je len dočasné, rovnako ako je dočasné aj miesto pána Kostolányiho, pretože v krátkej dobe bude na túto pozíciu vypísané nové výberové konanie. Keďže plánujeme reorganizáciu našich podriadených organizácií a vzniknúť má nová výskumná agentúra, je dokonca možné, že ASFEU už prestane existovať.“

 Minister Peter Pellegrini dočasne zastavil objednávky mediálneho priestoru na propagáciu projektov v Centre vedecko-technických informácií (CVTI) pre podozrenie na príliš vysoké provízie mediálnych agentúr. Tie si zvyknú pre seba odkrojiť veľkú časť z celkového balíka peňazí, určeného na propagáciu a nezriedka sa podelia aj s manažérmi projektov, ktorí reklamu zadávajú. Centrum prednedávnom vyhlásilo verejné obstarávanie za 2,3 milióna eur na nákup mediálneho priestoru pre projekt popularizácie vedy na Slovensku. Miliónový tender paradoxne prišiel v čase, keď vláda navrhuje výrazne znížiť rozpočet pre Slovenskú akadémiu vied a vedci avizujú nedostatok zdrojov na výskum.

 „Veda a výskum v SR dlhodobo čelia nedostatočnej podpore. V ich financovaní Slovensko obsadzuje posledné priečky spomedzi krajín EÚ a OECD. Sme presvedčení, že veda a výskum sú nezastupiteľné elementy vzdelanosti a kultúrnosti spoločnosti. Preto sme odhodlaní apelovať na kompetentných, aby podpora vedy a výskumu neostávala iba na úrovni prázdnych fráz, ale aby sa stala reálnou prioritou tak, ako je tomu vo všetkých vyspelých krajinách sveta,“ uviedli slovenskí vedci vo výzve, ktorou odštartovali iniciatívu na podporu vedy Veda chce žiť! V priebehu prvého dňa získala iniciatíva podporu 130 vedcov a ďalší sa k nej stále pridávajú.

 Eurokomisárka pre vzdelávanie Androulla Vassiliouová uviedla, že jedným z výsledkov takmer 30 rokov fungujúceho programu Erasmus, ktorý podporuje zahraničnú mobilitu študentov, je aj dosiaľ nepoznaná vlna „babyboomu“. Podľa jej slov vďaka tomuto medzinárodnému programu prišlo na svet až milión detí. Tieto a ďalšie zistenia priniesla najnovšia štúdia o dopadoch programu Erasmus na zamestnanosť a životné príležitosti mladých. Za jednoznačne pozitívny prínos programu sa v nej považuje skutočnosť, že študenti, ktorí absolvovali zahraničnú stáž, sa uplatnia na trhu práce oveľa skôr, ako ich spolužiaci, ktorí takúto príležitosť nevyužili.

„Každá prax počas štúdia sa počíta. A keď sa ku kvalitnému profilu uchádzača pridá aj zahraničná stáž, je to len dobre. Aj keď si nemyslím, že tam získajú prevratné vedomosti, minimálne jazyková vybavenosť je u takýchto uchádzačov omnoho lepšia.  A to, že je niekto aktívny už počas štúdia a snaží sa získať nové skúsenosti, mu rozhodne pridáva body k dobru,“ komentovala prínos programu Erasmus HR špecialistka Marianna Martinček.

 Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová prezentovala závery Súhrnnej správy o prieskume dodržiavania základných práv a slobôd maloletých detí umiestnených v reedukačných centrách v SR. Na základe skutočností, zistených v rámci prieskumu v šiestich reedukačných centrách, v nej ombudsmanka konštatuje, že niektoré centrá sa na Slovensku podobajú skôr väzeniu, hoci nejde o zariadenia určené na výkon trestu, ale reedukáciu. V týchto zariadeniach navrhuje prehodnotiť výchovné metódy a zvýšiť kvalitu vzdelávania.

 

Všimli sme si

 Mladí robia skvelé veci. V rámci ocenenia Most 2013/2014 môžete hlasovať, ktorý z inovatívnych nápadov sa vám najviac páči. Vyjadríte tým podporu mladým ľuďom, ktorí sa snažia o lepšie Slovensko.

 Do kín prišiel nový slovenský film Deti. Prvý hraný film oceňovaného dokumentaristu Jara Vojteka autenticky zobrazuje pokrivené rodinné vzťahy a fakt, že s najbližšími sme si najbližší, aj keď to niekedy nezvládame. Film Deti je zložitým a zloženým príbehom. Štyri poviedky – Syn, Maratón, Kanárik a Otec v ňom vytvárajú jeden pohľad na rôzne podoby vzťahu rodičov a detí. Platí v nich len jediná istota – že život nie je to, čo chceme, ale to, čo máme… Pozrite si upútavku k filmu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Kd57VCJ3cJ0[/youtube]

 

 Ako si predstavujete mesto budúcnosti? Lietajúce autá ako v Piatom elemente, neprehľadný dopravný chaos a hustý smog, cez ktorý si nedovidíte ani na špičku nosa? Zrejme nie. Výzvou budúcnosti je upraviť mestá tak, aby boli zelenšie, príjemnejšie pre život, sebestačnejšie a aby na ich rast nedoplácali budúce generácie. Mestá by mohli „zmúdrieť” napríklad tak, že sa budú rozvíjať mestské časti, v ktorých budú mať obyvatelia všetko potrebné pre život. Tak, aby sa nemuseli dennodenne presúvať z jedného konca mesta na druhý.

„Scenár Svetového ekonomického fóra hovorí o meste ako organizme, ktoré sa stáva samostatnou jednotkou. Má plniť funkcie tak, aby obyvatelia boli spokojní v zamestnaní aj v kultúrnom či športovom vyžití. Nemá to byť len priemyselné mesto a nocľaháreň. Má byť priateľské k svojim obyvateľom,“ načrtol budúcnosť futurológ Ladislav Hohoš.

Ako sa tieto trendy odrazia vo vzdelávaní? Uvažujme o tom spoločne, zapojte sa do kampane Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Človeče, zapoj sa!

 Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

 

Pripravujeme

 V rámci kampane Chceme vedieť viac pripravujeme otvorenie druhej časti online diskusie, tento raz na tému Aktéri vzdelávania. Úvodnými textami do nej prispejú stredoškolský učiteľ Martin Kríž a manažérka v oblasti ľudských zdrojov Ivana Molnárová.

Aké nároky by mal spĺňať ten, kto učí? Akými zmenami prejde úloha učiteľa? A aký to bude mať vplyv na funkciu a inštitucionálnu podobu školy v budúcnosti? To všetko sú otázky, na ktoré budú hľadať odpoveď a o ktorých budeme diskutovať spolu s vami na webe kampane.V rámci kampane Chceme vedieť viac pripravujeme online diskusiu na tému Aktéri vzdelávania.

 V rámci kampane Chceme vedieť viac pokračujeme v organizovaní tvorivých workshopov pre žiakov základných škôl a širokú verejnosť. Dňa 2. 10. navštívime Žilinu. Ak ste zo Žiliny a okolia, prihláste svoju účasť prostredníctvom formulára dostupnom na webe kampane.

 Nové školstvo v spolupráci s koalíciou Za rovnosť vo vzdelávaní a ďalšími partnermi pripravuje workshop na tému Inklúzia je spoločná vec, ktorý sa bude konať dňa 10. 10. v Bratislave. Viac informácií o programe a možnosť prihlásiť účasť nájdete na webe Nového školstva.

Tieto a ďalšie aktivity môžeme realizovať vďaka podpore Nadácie Orange, ktorá sa stala na rok 2014 partnerom kampane Chceme vedieť viac. Ďakujeme!

 

 

 

Editorka vydania: Zuzana Zimenová | noveskolstvo.sk