Prihláste sa na odoberanie newslettra:
Témy týždňa
Učiteľské platy opäť na pretrase Politici i odborníci hovoria o ďalšej reforme školstva do šuplíka Po Rokycanoch ministerstvo ruší aj školu v Sečovciach
Výrok týždňa
„Odhalenie, že naše deti nevedia spolupracovať, by nás nemalo prekvapiť. Ako môžeme 15-ročným vyčítať, že nedokážu pracovať tímovo, keď s tým majú problém aj dospelí z rezortu školstva? V októbri sme počuli, že ministerstvo do konca roka predstaví Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Keďže zatiaľ len oslovujú expertov, nevyzerá to ružovo. Ak si žiaci svoje domáce úlohy plnia rovnako svedomito, nečudo, že sme na chvoste OECD.“
Martin Behul
komentátor
v komentári Hospodárskych novín | 28. 11. 2017
Výber z udalostí
V uplynulom týždni boli témou číslo jedna platy, a to nielen v školstve. Kým o platoch ústavných činiteľov sa hovorilo v súvislosti s ich rozmrazovaním, členovia predsedníctva Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) varovali, že kvôli nezvyšujúcim sa platom učiteľov môžu zorganizovať celoštátne protesty.
Výsledok kolektívneho vyjednávania, podľa ktorého sa v januári zvýšia platy štátnych a verejných zamestnancov s výnimkou pedagógov o 4,8 percenta, označili školskí odborári za pomstu predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD) kvôli nepodpísaniu memoranda o sociálnom zmieri.
„Zdôrazňujeme, že predchádzajúce vlády, ani súčasná vláda neboli schopné vyčleniť dostatočné finančné prostriedky na zásadnú reformu školstva, čím vláda hazarduje s pozitívnym vývojom slovenskej ekonomiky v budúcnosti,“ upozornili odborári.
Úrad vlády vo svojom stanovisku uviedol, že vyhlásenie o pomste považuje za nehorázne. Pripomenul, že pedagogickým aj odborným zamestnancom a vysokoškolským pedagógom sa platy zvyšovali v januári 2016 o štyri percentá a ďalšie navýšenie bolo o šesť percent od 1. septembra 2016.
„To znamená o štyri mesiace skôr, a o dve percentá viac ako ostatným zamestnancom verejnej a štátnej správy,“ píše sa v stanovisku s tým, že k zvýšeniu o šesť percent došlo aj od 1. septembra 2017 a spolu za roky 2016 a 2017 boli učiteľom zvýšené platy o 16 percent.
To, že platy by učiteľom mohli rásť aj v roku 2018, v nedeľnej diskusnej relácii RTVS pripustila ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS). Spôsob kolektívneho vyjednávania aj stanovovania platov v školstve by sa podľa nej mal zásadne zmeniť.
Ministerka zároveň reagovala na zlé výsledky slovenských žiakov v oblasti tímového riešenia problémov a avizovala, kedy bude z dokumentu Učiace sa Slovensko vypracovaný Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Ma sa tak stať na začiatku budúceho roka, kedy má byť prijatý aj prvý akčný plán na realizáciu reformy.
Poslanec Miroslav Beblavý (nez.), ktorý s ministerkou v relácii diskutoval, upozornil, že mnohé z plánovaných zmien boli opakovane avizované aj v minulosti. Zmeny sa podľa neho dôsledne nerealizovali najmä kvôli ľuďom a záujmovým skupinám v školstve, ktorým súčasný stav vyhovuje.
O tom, že chystaná školská reforma zostane len na papieri, písali Hospodárske noviny. „Parlamentný výbor, kde sme o tom mali hovoriť, sa zrušil a tam práve mala prísť pani ministerka a povedať, čo sa vlastne bude diať,“ uviedol jeho člen a opozičný poslanec Branislav Gröhling (SaS).
Poslankyňa Zuzana Zimenová (nez.) si myslí, že ministerka školstva sa diskusii v parlamente vyhýba. Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania bude podľa nej vytvorený bez prihliadania na víziu dokumentu Učiace sa Slovensko.
Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov vidí v súvislosti s realizáciou reformy problém v koalícii. „Za to je zodpovedná vláda a jej predseda, ktorý sa k reforme ešte nevyjadril. Ani celá vláda neprejavila doteraz zásadný postoj,“ skonštatoval Crmoman.
Tlačové oddelenie ministerstva školstva v októbri potvrdilo, že do konca novembra sa vytvorí skupina expertov, ktorá z Učiaceho sa Slovenska vypracuje národný program. „V súčasnosti ministerstvo finalizuje proces vytvárania expertných skupín,“ odpovedalo ministerstvo minulý týždeň.
Jedným zo základných princípov dokumentu Učiace sa Slovensko je inkluzívne vzdelávanie. Mýty, ktoré sú s ním na Slovensku spájané, opísali analytici projektu To dá rozum Jozef Miškolci a Miroslava Hapalová. Jedným z prevládajúcich mýtov podľa nich je, že špeciálne školstvo je pre deti so znevýhodnením univerzálne vhodné, a to napriek kritickým postojom mnohých rodičov a výskumným zisteniam.
Tému neoprávneného zaraďovania detí do špeciálnych škôl opäť oživilo opozičné hnutie OĽaNO v súvislosti s dávnejšou kauzou špeciálnej školy v obci Rokycany (okres Prešov). Tú na základe chybnej diagnostiky navštevovalo 80 percent žiakov obce namiesto bežnej školy.
Predstavitelia OĽaNO naznačili, že Rokycany nie sú jediným prípadom tohto druhu a vyzvali rezort školstva ku kontrole všetkých špeciálnych škôl. To, že prípad z Rokycian nie je jediný, pripúšťa aj vládny splnomocnenec pre rómske komunity Ábel Ravasz (Most-Híd). „Dlhodobo požadujem, aby sme urobili širokoplošné preverenie diagnostického systému na Slovensku,“ vyhlásil Ravasz.
Prípadu školy v Rokycanoch a deťom, ktoré ju navštevovali, sa v článku venoval Denník N.
Na účelové diagnostikovanie detí centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, pochybenia vo vzdelávacom procese a nehospodárne nakladanie s verejnými zdrojmi v prípade školy v Sečovciach (okres Trebišov) poukázala poslankyňa Zuzana Zimenová. Ministerstvo školstva oznámilo, že už vydalo rozhodnutie o vyradení školy zo siete.
Zimenová v reakcii na rozhodnutie ministerstva reagovala konštatovaním, že zrušenie školy má byť iba prvým krokom. „Chcem veriť, že príslušné orgány kauzu riadne prešetria a neuspokoja sa s tým, že sa škola zruší,“ povedala poslankyňa s tým, že nájomná zmluva elokovaného pracoviska školy bola v astronomickej sume podpísaná na 15 rokov a je dôležité odkryť, kto sa na tomto biznise na rómskych žiakoch obohacoval.
Kritiku si v uplynulom týždni vyslúžila Katolícka univerzita v Ružomberku, ktorá udelila čestný titul doctor honoris causa podnikateľovi Milanovi Fiľovi. Udelenie titulu pohoršilo najmä preto, že jeho nositeľ sa podieľal na privatizácii počas vlád Vladimíra Mečiara a Katolíckej univerzite daroval 400-tisíc eur.
„O hlbokej kríze slovenského školstva vypovedá len máločo lepšie, ako čestné doktoráty pre pochybných podnikateľov za to, že si trošku obrusovali svoje svedomie. (…) Kým čosi podobné komusi v akademickom prostredí pripadá ako dobrý nápad, ako tu máme viesť debatu, prečo desiatky rokov v školstve neprebehla žiadna reforma a prečo sa u nás ešte aj v 21. storočí učí tereziánskymi metódami?“ pýta sa v komentári Tomáš Prokopčák.
Všimli sme si
Inštitút pre verejné otázky zverejnil výsledky výskumu, ktorý sa zameriaval na nárast radikalizmu a extrémizmu na Slovensku. Výskumná štúdia Mladí ľudia a riziká extrémizmu konštatuje, že extrémistické sily majú pomerne veľkú oporu v orientácii mladých ľudí na hodnoty kultúrnej uzavretosti, národnú suverenitu a silný sociálny dištanc voči inakosti. „Ochrana bielej rasy“ je názorový prúd blízky až 45 percentám mladých ľudí.
„Pravdepodobnosť, že v budúcnosti sa extrémistom podarí osloviť časť mladých, ktorí majú takúto ‚kompatibilnú hodnotovú výbavu’ je pomerne vysoká,“ hovorí autor štúdie Marián Velšic.
Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS) pripravil pre stredoškolákov Ekonomickú olympiádu. Ide o celoslovenskú súťaž z ekonómie a financií, ktorej cieľom je súťaživou formou priblížiť praktické otázky z oblasti ekonomickej a finančnej gramotnosti. Prebiehať bude od januára do mája 2018. Viac o súťaži a o možnostiach zapojenia sa môžete dozvedieť na webe ekonomickaolympiada.sk.
Unikátny portál o daniach pre deti a mladých pod názvom TAXEDU spustila Európska komisia. Formou hier, videoklipov, animácií, príbehov a kvízov tu skupina budúcich daňovníkov nájde odpovede na otázky súvisiace s platením daní, rozdeľovaním verejných financií a rôznymi životnými situáciami, ktoré ovplyvňujú výšku daňového a odvodového zaťaženia.
Obsah je dostupný v 22 jazykoch, vrátane slovenčiny. materiály, ktoré môžu využiť pri zvyšovaní finančnej gramotnosti svojich žiakov.
Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!
Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!
Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk