Čo priniesol týždeň 27. 4. 2020 – 3. 5. 2020

Nie všetky deti majú prístup k dištančnému vzdelávaniu a nie všetky rodiny zvládajú domácu školu | Foto – unsplash.com

 

Témy týždňa

Po maturitách sú zrušené aj prijímačky na stredné školy • Ministerstvo školstva presunulo 90 miliónov z eurofondov na platy učiteliek v škôlkach • Školy dostali pokyny na redukciu učiva • U komisárky pre deti bude poslanecký prieskum

 

Výrok týždňa

Dá sa predpokladať, že rozdiely medzi žiakmi z rozmanitých pomerov a podmienok sa počas uzatvorenia škôl prehĺbia – v súčasnej situácii sa totiž značná časť zodpovednosti za vzdelávanie preniesla na rodinné zázemie, čo výrazne znevýhodňuje deti s náročnejšími podmienkami. (…) Obávam sa, že nás môže dobehnúť naša slabá pripravenosť na inkluzívne vzdelávanie a diferencované vyučovanie, ktoré by dokázalo reagovať na individuálne potreby žiakov.“

Michal Rehúš
riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky
vo vyjadrení pre portál školské.sk | 28. 4. 2020

 

Výber z udalostí

• Kým v uplynulom týždni pribúdali reakcie na zrušenie maturitných skúšok v klasickej podobe, minister školstva Branislav Gröhling (SaS) oznámil ďalšie zmeny súvisiace s prevenciou proti šíreniu koronavírusu – zrušenie prijímacích skúšok na stredné školy a redukciu učiva pre žiakov základných škôl počas prerušenej výučby.

x To, že zrušenie ústnych maturít bolo vzhľadom na súčasnú situáciu správnym krokom, skonštatovali riaditelia niektorých bratislavských stredných škôl a ako optimálne riešenie to označila aj Slovenská komora učiteľov.

x Možnosť požiadať o preskúšanie pred komisiou v prípade nesúhlasu študenta s maturitným hodnotením podľa priemeru známok považuje za férové riešenie riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská.

x Publicista Martin Behul sa v komentári zamýšľa aj nad otázkou, či by zrušenie maturít natrvalo nebolo príliš revolučné.

• V strede týždňa minister Gröhling oznámil, že sa tento rok neuskutočnia prijímacie skúšky na stredné školy. Deviatakov a deviatačky majú školy prijímať podľa známok z konca 8. ročníka a z prvého polroka 9. ročníka. Minister zároveň spresnil, že do 7. mája musia riaditelia stredných škôl zverejniť kritériá na prijatie a do 15. mája môžu žiaci podať prihlášky.

Ministerstvo určilo vzorec, podľa ktorého budú školy pri prijímacom konaní prideľovať uchádzačom body za jednotlivé predmety. Okrem známok z povinných predmetov 8. a 9. ročníka má obsahovať aj tri profilové predmety zohľadňujúce zameranie strednej školy, doplnkové predmety a výsledky z olympiád. Podmienky pre prijímanie na osemročné gymnáziá majú byť zverejnené neskôr.

To, či by ste podmienky prijatia na stredné školy splnili, si môžete overiť v článku Denníka N. Dôležité termíny pre deviatakov aj riaditeľov stredných škôl zosumarizovali Hospodárske noviny.

• O zrušených maturitách a prijímačkách, ako aj o ďalších zmenách, ktorými školstvo prechádza, sa s ministrom Gröhlingom rozprávala Zuzana Martináková v diskusnej relácii denníka Pravda.

„Tam, kde prebieha vyučovanie teraz dištančne, tam by mal byť stopercentný plat a my neevidujeme, že by tam boli problémy. Tie problémy sú skôr, kde je prekážka na strane zamestnávateľa alebo je tam dohoda medzi zamestnaneckými zväzmi a odborármi, kde sa veľmi výrazne znižujú platy až na 60 %,“ konštatoval minister Gröhling s tým, že zníženie platov zažívajú najmä učiteľky materských škôl, ktoré nemajú možnosť pracovať dištančne.

Týmto argumentom minister odôvodnil aj presunutie 90 miliónov eur z eurofondov z ministerstva školstva na ministerstvo práce. Má ísť o „prvú pomoc“ pre viac ako 21-tisíc učiteliek v škôlkach.

• V súvislosti so zatvorenými školami členovia vlády a krízového štábu minulý týždeň diskutovali o možnosti otvoriť aspoň niektoré materské a základné školy. Podľa ministra Gröhlinga nedôjde k plošnému otváraniu škôl. „Dlhodobo hovoríme o tom, že by sme chceli za nejakých prísnych bezpečnostných opatrení a na základe dobrovoľnosti otvoriť materské a základné školy pre pracovníkov v zdravotníctve a následne aj poradenské centrá,“ spresnil minister.

• Aj predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO) v Sobotných dialógoch RTVS pripustil, že škôlky a školy by sa mohli otvoriť skôr, ako sa pôvodne plánovalo. Neskôr uviedol, že diskusia o možnostiach otvárania škôl stále prebieha a k tejto téme ešte budú samostatné stretnutia.

O otvorení materských škôl uvažuje aj vláda v Poľsku. V Dánsku sú škôlky aj školy otvorené už dva týždne a z krajiny hlásia, že tento krok šírenie vírusu neovplyvnil.  O tom, prečo by sme už o pár týždňov mali otvoriť školy aj na Slovensku, píšu v Konzervatívnom denníku Postoj Martin Hanus a Jozef Majchrák. V časopise .týždeň sa tejto otázke venujú Marína GálisováŠimon Jeseňák a Anton Vydra.

• Kým minister školstva v odpovediach na novinárske otázky vylučoval obmedzenie alebo presun letných prázdnin, premiér Igor Matovič cez víkend pripustil, že by deti počas leta mohli aspoň mesiac chodiť do škôl a dobehnúť tak zameškané učivo. Na to, či je správne umožniť deťom z chudobných rodín, aby v lete v škole dobehli zameškané, sa premiér sugestívne pýtal aj na sociálnej sieti.

Na otázky o otváraní škôl a vzdelávaní detí z osád odpovedal minister školstva Daniele Hajčákovej z denníka SME. To, aké sú ohlasy žiakov z rómskych aj nerómskych rodín na novú reláciu RTVS Tumenca Khere – S vami doma, pre Postoj priblížil jeden z jej moderátorov, študent pedagogickej fakulty Michal Sivák.

• Kým dôjde k znovuotvoreniu škôl, výučba bude naďalej pokračovať dištančne. Ministerstvo školstva a Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) v tejto súvislosti pripravili a zverejnili usmernenie o tom, ako majú učitelia vyťažovať deti, kým sa vzdelávajú doma. „Ak škola nemá podmienky na to, aby učiteľ vedel prezentovať nové učivo žiakom, odporúčame nové učivo minimalizovať a sústrediť sa na prehlbovanie už prebratého učiva,“ vyhlásila riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová s tým, že od pedagógov v tejto situácii nikto neočakáva, že odučia všetko predpísané učivo.

Súhrn informácií o obsahu vzdelávania počas dištančnej výučby ministerstvo zverejnilo na svojej webovej stránke. Prehľad obsahuje aj usmernenie týkajúce sa indikatívnej týždennej záťaže žiakov základných škôl a informácie o vyhodnocovaní vzdelávania.

• To, že veľká časť rodičov by ocenila ponechanie učiva v zredukovanej forme, ukázal prieskum, ktorý pre Komenského inštitút zrealizovala agentúra Focus. O výsledkoch prieskumu a potrebných zmenách v obsahu a spôsobe vzdelávania pre denník SME rozprával odborník na školstvo a novozvolený predseda strany Spolu – občianska demokracia Juraj Hipš.

• Ďalšie správy o školstve a deťoch v skratke:

x Vláda Igora Matoviča v uplynulom týždni dostala dôveru poslancov parlamentu, jej programové vyhlásenie (PVV) podporilo 93 členov zákonodarného zboru. To, čo obsahuje PVV v oblasti školstva a vedy a ako ho hodnotia odborníci i praktici, sme zhrnuli v minulých prehľadoch (tu a tu).

x Viaceré médiá zverejnili informáciu, podľa ktorej policajt strážiaci rómsku osadu v Krompachoch, ktorá je v karanténe, zbil obuškom päť malých detí. Splnomocnenkyňa vlády pre rómske komunity Andrea Bučková vyhlásila, že policajný postup bol voči deťom neprimeraný, vysvetlenie incidentu žiada prezidentka Zuzana Čaputová, ku ktorej sa pridala aj komisárka pre deti Viera Tomanová.

x Komisárku Tomanovú Nadácia Zastavme korupciu vyzvala, aby odstúpila. Podľa nadácie sa komisárka v čase kauzy okolo centra Čistý deň stretla s Marianom Kočnerom a medzi jej ďalšie pochybenia patria rady rodičom, aby nerešpektovali rozhodnutia súdov, či podozrenia, že zamestnávala svojho švagra. Činnosť svojho úradu Tomanová prezentovala na zasadnutí ľudsko-právneho výboru NR SR, ktorý u komisárky schválil poslanecký prieskum.

x Štátny inštitút odborného vzdelávania vedie nový riaditeľ. Stal sa ním Andrej Hutta, ktorý doteraz pôsobil v Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení SR a v Asociácii duálneho vzdelávania.

x NÚCEM pre maturantov pripravil návrhy tém cvičných písomných prác a esejí z cudzích a vyučovacích jazykov. Tieto témy môžu učitelia zadať ako samostatné práce aj žiakom nižších ročníkov stredných škôl.

 

Všimli sme si

• Fínska vláda si popri zvažovaní toho, kedy znovuotvorí školy, našla čas aj na videokonferenciu pre deti. Premiérka Sanna Marin, ministerka školstva Li Andresson a ministerka pre vedu a kultúru Hanna Kosonen prostredníctvom nej odpovedali na otázky detí, ktoré zaujímali výzvy spojené s pandémiou aj možnosti čo najlepšieho využívania času stráveného doma.

• Časopis .týždeň v spolupráci s projektom zmudri.sk priniesol sériu vzdelávacích videí z piatich vyučovacích predmetov – fyziky, geografie, občianskej výchovy, dejepisu a slovenčiny. Ako funguje Európska únia? Kedy a ako vznikla moderná veda? A ako správne čítať štatistiky o koronavíruse? Aj na tieto otázky odpovedajú videá, ktoré sú voľne dostupné pre deti aj dospelých.

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk