Čo priniesol týždeň 4. 2. 2019 – 10. 2. 2019

Rekordný výťažok z 19. ročníka Plesu v opere v plnej výške využijú mimovládne neziskové organizácie Nadácia pre deti Slovenska a Koalícia pre deti Slovensko na rozvoj programu, ktorý prispeje k zlepšeniu a rozšíreniu možností vzdelávania detí so zdravotným znevýhodnením | Foto: plesvopere.sk

Rekordný výťažok z 19. ročníka Plesu v opere v plnej výške využijú mimovládne neziskové organizácie Nadácia pre deti Slovenska a Koalícia pre deti Slovensko na rozvoj programu, ktorý prispeje k zlepšeniu a rozšíreniu možností vzdelávania detí so zdravotným znevýhodnením | Foto: plesvopere.sk

 

 

Témy týždňa

V kauze stimulov na vedu ďalšie pochybenia • Parlament neprerokoval všetky školské návrhy • OECD vyzýva na väčšiu podporu vzdelávania rómskych detí • Ples v opere opäť podporuje inklúziu

 

Výrok týždňa

„Naozaj, ja som svoje dobré meno neprišla do funkcie tratiť na to, aby som bola takýmto škandalóznym spôsobom škandalizovaná ja, Slovenská národná strana a pán Danko. Nikdy v živote sme nič neorganizovali, neorganizovali sme žiadne kradnutie, žiadne zlodejstvá.“

Martina Lubyová (nom. SNS)
ministerka školstva
reakcii na kritiku za kauzu stimulov na vedu | 4. 2. 2019

 

Výber z udalostí

• Kauza stimulov na vedu a výskum aj v uplynulom týždni naberala na obrátkach. Poslankyňa Veronika Remišová (OĽaNO) zverejnila, že v prípade niektorých projektov, ktorým bola pridelená dotácia, nesedia súčty bodov v hodnotiteľských posudkoch. Ide o prípady dvoch firiem, ktoré spolu dostali približne dva milióny eur. Jedna z nich patrí Martinovi Babiarovi, ktorý bol v minulosti vo firme s predsedom SNS Andrejom Dankom.

V jednom z odborných hodnotení udelil hodnotiteľ spoločnosti NaviDate 84 bodov, no na titulnej strane posudku, kde je celkový bodový sumár, sa píše, že ich dostala až 94. Spolu s druhým hodnotením dosiahla taký celkový počet bodov, ktorý ju posunul medzi úspešné projekty.

Podľa Remišovej takáto chyba nemohla nastať pri samotnom hodnotení projektov. Na prvom hárku sa tie body zrazu skopírovali tak, že sú vyššie o desať bodov a tých desať bodov spôsobilo to, že tá firma dotáciu dostala, hoci ak by dostala 84 bodov, tak by ju predbehli ďalšie dve firmy,“ priblížila Remišová s tým, že ministerstvo nedodržalo ani stanovené sumy dotácií pre rôzne skupiny projektov.

Ministerstvo na kritiku zareagovalo tvrdením, že Remišová sa mýli, keďže nezohľadnila pravidlá rozdeľovania zvyškových alokácií. „Zvyškové alokácie je nutné prerozdeľovať preto, aby sa vyčerpali všetky disponibilné prostriedky. S rozdeľovaním zvyškovej alokácie sa preto vždy vopred počíta,“ dôvodilo ministerstvo. Ministerka Lubyová poslankyni odkázala, že robí cirkus a politizuje.

Martina Lubyová taktiež skonštatovala, že pri prideľovaní stimulov urobila „maximum pre to, aby sa všetko transparentne vysvetlilo“ a dodala, že došlo k zlyhaniu konkrétnej osoby, ktorá hodnotila projekty. „My sme tú osobu vyzvali, aby podala vysvetlenie, ale keďže odmieta zverejniť svoju identitu, tak podľa GDPR ju nemôžme zverejniť,“ povedala Lubyová s tým, že vo veci zvažuje ministerstvo podať trestné oznámenie.

• Trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu subvenčného podvodu a zneužívania právomoci verejného činiteľa podala aj predsedníčka poslaneckého klubu OĽaNO Veronika Remišovás odôvodnením, že „pri celej kauze s dotáciami sa ukázalo obrovské množstvo pochybení a nezrovnalostí, ktoré ministerka školstva doteraz nedokázala hodnoverne vysvetliť.“ Ministerka odvolala generálneho riaditeľa sekcie vedy a techniky na ministerstve Mareka Hajduka. Podľa nej totiž zlyhala kontrola hodnotiacich posudkov.

V strede uplynulého týždňa vyšlo najavo, že stimuly vo výške 206 500 eur získal aj projekt, v ktorom je ako spoluriešiteľ vedený otec ministerky Štefan Luby. Ten je dlhoročným vedeckým pracovníkom. „Nepreberáme všetky projekty. To by znamenalo, že keď sa niekto stane ministrom v rezorte, kde má niekoho zamestnaného, tak by museli toho človeka prepustiť. To pokladám za diskriminačné. Ani mi v živote nenapadlo, aby sme to preberali,“ reagovala na zistenie ministerka. 

• Opozičné strany OĽaNO a SaS vyzvali premiéra, aby pre kauzu stimulov ministerku Lubyovú odvolal a avizovali, že inak budú iniciovať mimoriadnu schôdzu na vyslovenie nedôvery. Ministerka im odkázala, že odstúpiť neplánuje.

Kauze stimulov sa venovali nielen politici, ale aj publicisti a odborníci.

x To, že Martina Lubyová už nemá v rezorte čo robiť, si myslí exminister školstva Juraj Draxler (nom. Smer-SD). Pre aktuality.sk povedal, že schéma rozdeľovania dotácií nie je dobre nastavená.

x Podľa komentátora Ľubomíra Jaška sa ministerka nemôže rozčuľovať, že o zlyhaniach netušila a je v tom nevinne. Sama totiž obhajovala, že firmy prijímajúce stimuly nemusia byť v registri partnerov verejného sektora.

x O tom, že medzi odlievaním verejných zdrojov a národniarmi existuje súvislosť naprieč rezortmi, vrátane školstva, písal Tomáš Prokopčák.

x Na otázku, v čom sa Lubyovej škandál podobá na ten, kvôli ktorému musel odstúpiť exminister Peter Plavčan (nom. SNS), hľadal odpoveď aj článok Hospodárskych novín.

x Denník SME porovnal nádeje, ktoré do ministerky vkladali odborníci po jej nástupe do funkcie so súčasným hodnotením jej práce v rezorte.

x Na otázku, či by ministerka mala zotrvať vo funkcii, odpovedali odborníci v ankete Denníka N.

O tom, že sa nový škandál môže opäť zrodiť aj pri čerpaní eurofondov, informoval týždenník Trend. „Ide zrejme o najväčšie lákadlo pre súkromné firmy s celkovou alokáciou takmer 300 miliónov eur. Lubyovú chce pritom opozícia odvolávať za aktuálne stimuly zo štátnej kasy s celkovou hodnotou desaťnásobne nižšou,“ píše týždenník.

• Parlament na svojej januárovej schôdzi rokoval aj o školských návrhoch zákonov. V uplynulom týždni nepodporil návrh opozičných poslankýň Lucie Ďuriš Nicholsonovej (SaS) a Zuzany Zimenovej (klub SaS), ktorý presadzoval rozšírenie možností individuálnej pomoci pre žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách cez služby osobných asistentov.

Do druhého čítania väčšina poslancov posunula vládny návrh zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorý zavádza nový postup pri posudzovaní kvalifikačných predpokladov, mení systém funkčného vzdelávania a ruší kreditový systém profesijného rozvoja učiteľov.

Kvôli opakovanému odmietaniu podpory opozičných návrhov zo strany koaličných poslancov sa tentoraz cez prvé čítanie nedostal ani vládny návrhzákona. Ten mal riešiť odnímanie akademických titulov vysokými školami. Dôvodom na stiahnutie z rokovania pléna je to, že neuplynula zákonná polročná lehota, počas ktorej nesmie byť prerokúvaný návrh v tej istej veci. Obdobný návrh na rokovanie parlamentu totiž na jeseň neúspešne predložili poslanci Miroslav BeblavýViera Dubačová a Oto Žarnay (všetci Spolu). O stiahnutí vládneho návrhu zákona rozhodol ústavnoprávny výbor parlamentu.

• Ministerstvo školstva vyradilo zo siete súkromnú základnú školu Dve ruky v Banskej Bystrici. O definitívnom zavretí školy, ktorej bývalý riaditeľ a súčasne zriaďovateľ Aleš Štesko zbil 14-ročného žiaka, rozhodlo ministerstvo s účinnosťou k poslednému decembrovému dňu minulého roka.

• Na to, že Slovensko potrebuje viac systematickej politiky v oblasti inkluzívneho vzdelávania, poukázal v uplynulom týždni šéf Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) Angel Gurría. V Bratislave absolvoval stretnutie s premiérom aj ministerkou školstva a poukázal na situáciu Rómov zo znevýhodňujúceho prostredia.

OECD Slovensko upozorňuje aj na bariéry, ktoré rodičom rómskych detí bránia v zápise do materských škôl a na diskrimináciu. Vláde odporúča investovať viac peňazí do budovania predškolských zariadení. „Empirické výskumy potvrdzujú, že miera návratnosti investícii do ľudského kapitálu je najvyššia v najnižších stupňoch vzdelávania. Včasné zásahy sú nákladovo efektívnejšie ako doplňujúce vzdelávanie v neskoršom veku,“ píše sa v najnovšej správe OECD.

OECD Economic Surveys: Slovak Republic 2019 | READ online

• Na to, že slabé vzdelávacie výsledky majú súvis s rodinným zázemím detí a mierou chudoby, v ktorej žijú, upozornila aj analýza výsledkov testovania piatakov, ktoré organizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Podľa jeho riaditeľky Romany Kanovskej však za veľmi zlé výsledky v testovaní nemôžu len rómske deti, keďže tie sú často umiestňované do špeciálnych škôl, v ktorých sa testovania nerobia.

Sociologička Zuzana Kusá v súvislosti so slabými výsledkami testovania piatakov taktiež poukazuje na to, že nekopírujú len mapu chudoby Slovenska, ale odrážajú aj skutočnosť, že slovenské školy nedokážu vzdelávať inojazyčné deti. „V základných školách zase na jedného podporného pracovníka pripadá priemerne až 120 znevýhodnených žiakov! Táto nehorázna presilovka vylučuje sústavnejší individuálny prístup k ich potrebám,“ konštatuje Kusá.

 

Všimli sme si

• O vytváranie priestoru na rozvoj vzdelávania, ktoré rešpektuje individuálne potreby detí, a zároveň podporuje ich spoločné vzdelávanie, sa usilujú projekty inkluzívneho vzdelávania „Kto chýba?“ a „Škola inkluzionistov.“ Aj v tomto roku ich finančne podporuje dobročinný Ples v opere.

• Slovensko v uplynulom týždni navštívil popredný anglický odborník na inkluzívne vzdelávanie a spoluautor Indexu inklúzieTony Booth. Počas verejnej prednášky zdôraznil potrebu budovania pozitívnej klímy v školách, zapájanie všetkých detí do spoločného vzdelávania a taktiež väčšieho prepájania činnosti škôl so životom komunít, v ktorých pôsobia.

Nové školstvo s profesorom Boothom urobilo rozhovor, ktorý zverejníme už čoskoro. Zatiaľ si môžete pozrieť animované video v angličtine o vývoji špeciálneho prúdu vzdelávania a koncepte špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, ktoré pripravilo Centrum pre štúdium inkluzívneho vzdelávania v anglickom Bristole, s ktorým Tony Booth intenzívne spolupracuje.

• Minulý utorok sa vo viac ako v 140 krajinách sveta konali online podujatia zamerané na bezpečnejší internet. Cieľom každoročného Dňa bezpečnejšieho internetu je osloviť deti a mladých ľudí, rodičov a opatrovníkov, učiteľov, sociálnych pracovníkov, ako aj politikov, a povzbudiť ich k podpore lepšieho internetu. Kampaň má umožniť každému používateľovi využiť čo najviac možností, ktoré nové technológie ponúkajú, avšak bezpečne.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk