Čo priniesol týždeň 15. 5. – 21. 5. 2017

Čo priniesol týždeň <br />15. 5. – 21. 5. 2017

Čo priniesol týždeň
15. 5. – 21. 5. 2017

Komentáre ()

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

 

Témy týždňa

Na povinnú brannú výchovu sa spustila vlna kritiky Študenti chystajú ďalšie protikorupčné protesty Oceňovali sa vedci aj mimovládne organizácie

 

Výrok týždňa

„Zákon ministrovi umožňuje odvolať riaditeľa bez udania dôvodov a vymenovať kohokoľvek na pol roka, potom musí nasledovať výberové konanie. Kritériá výberu stanovuje a výberovú komisiu vymenúva minister. Ak by chcel, aby bol riaditeľom priamo riadenej organizácie vodoinštalatér, môže to bez porušenia zákona dosiahnuť. Tak sa v rezorte, kde riaditeľom školy nesmie byť človek bez pedagogického vzdelania, stalo, že výskumný ústav detskej psychológie vedie muž, ktorý nie je psychológom, nikdy nepracoval s deťmi a v živote nerobil žiadny výskum. Buďme presní – minister nevymenoval inštalatéra, ale kardiochirurga.“

Vladimír Dočkal
vedecký pracovník
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
v komentári denníka SME | 22. 5. 2017

 

Výber z udalostí

 Školská téma, ktorá počas uplynulého týždňa rezonovala najviac, bol návrh na zavedenie povinnej brannej výchovy do škôl.  Podľa ministrov školstva Petra Plavčana a obrany Petra Gajdoša (obaja nom. SNS) má byť cieľom prevencia proti extrémizmu a posilnenie vlastenectva. K zámeru ministrov sa vyjadrilo viacero odborníkov aj politikov:

 o tom, že vlastenectvo aj extrémizmus sú komplikované postoje a obsahujú oveľa viac ako len brannú schopnosť, písal Erich Mistrík;

riaditeľ Strednej odbornej školy stavebnej v Trnave Ján Godály uviedol, že dôležitejší je prístup učiteľa pri preberaní tém súvisiacich s brannou výchovou a poukázal na pripravenosť pedagógov;

poslanec Ľubomír Galko (SaS) skonštatoval, že „láska k vlasti sa nedá mladým ľuďom vnucovať na branných cvičeniach, kde sa hádžu do diaľky gumové granáty“;

jeho kolega z klubu SaS Branislav Gröhling sa pýta, kto bude brannú výchovu učiť a na úkor akých vyučovacích predmetov;

poslankyňa Zuzana Zimenová (nez.) si myslí, že predstava o zocelení detí vďaka samostatnému predmetu patrí do školy minulosti;

poslanec Martin Fedor (klub Most-Híd) nápad ministrov za SNS obhajuje a je presvedčený „o potrebe zavedenia prvkov brannej výchovy do učebných osnov.“

Oblasť brannej výchovy je dnes súčasťou štátneho vzdelávacieho programu ako prierezová téma pod názvom Ochrana života a zdravia.

Podľa spoluautora dokumentu Učiace sa Slovensko Vladimíra Burjana na zavedenie povinnej brannej výchovy nie je dôvod. Ako skonštatoval, pridávanie predmetov ako reakcia na súčasné dianie nie je odborným postupom a namiesto neho odporúča pravidelné inovácie a vytváranie priestoru na diskusiu o tom, aké zmeny sú vo vzdelávaní potrebné. Tým sa má predísť „nekoncepčnému, impulzívnemu vstupovaniu do obsahu vzdelávania, akého sme svedkami v poslednom čase.“

Prednedávnom ministerstvo školstva rozhodlo o posilnení vyučovania dejepisu v deviatom ročníku základných škôl o jednu vyučovaciu hodinu.

Po ukončení pripomienkovania Učiaceho sa Slovenska čaká jeho autorov vyhodnocovanie dovedna 3975 podnetov zaslaných prostredníctvom online formulára. Ako rezort školstva informoval, najviac pripomienok sa týkalo regionálneho školstva, a to platov učiteľov, technického vybavenia škôl, individuálneho prístupu k žiakom, povinného vzdelávania aj celoplošného testovania. Prehľad zaslaných podnetov zverejnilo ministerstvo aj na svojej webovej stránke.

Otázku, čo nás doposiaľ Učiace sa Slovensko naučilo, si položil Juraj Hipš. Téme potrebného finančného krytia na realizáciu cieľov reformy sa venovala Stanislava Harkotová. „Hokejovo“ poňal hodnotenie stavu školstva na Slovensku Rastislav Mikuláš, keď napísal, že dávno vypadlo z A skupiny. O svoje skúsenosti s učením sa podelil Peter Uhrin, ktorý získal tohtoročnú cenu Zlatý Amos za najobľúbenejšieho učiteľa na Slovensku.

Platy učiteľov boli aj na programe minulotýždňového snemu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS). Jeho predstavitelia vyjadrili nesúhlas so zvyšovaním platov pre pedagogických zamestnancov v materských školách, centrách voľného času, školských kluboch a základných umeleckých školách od septembra 2017.

„Súčasná situácia pre tieto kategórie zamestnancov je veľmi zlá,“ reagoval na výsledok rokovania ZMOS predseda školských odborárov Pavel Ondek. Ak malo byť zvýšenie miezd presadené cez zákon o financovaní škôl, termín na ich schválenie pred letnými prázdninami sa podľa Ondeka premeškal.

 Kým politici diskutujú o povinnej brannej výchove, študenti sa vyjadrujú ku korupčným kauzám s politickým pozadím. „Sme nespokojní s tým, akým spôsobom končia kauzy, v ktorých sú medzi podozrivými politicky angažované osoby, ich priatelia či známi. Preto nás zaujíma Vaše stanovisko k tejto problematike,“ odkázali mladí ľudia v liste policajnému prezidentovi Tiborovi Gašparovi.

Ďalšie protesty plánujú študenti 5. júna v Bratislave, Košiciach aj Prahe a 12. júna v Prešove. Počas nich sa budú v každom krajskom meste zbierať podpisy pod petíciu adresovanú poslancom parlamentu. Podporu iniciatíve študentov vyjadrili učitelia a pred prvým protikorupčným pochodom v apríli tohto roka aj prezident Andrej Kiska.

V parlamente medzitým vládna koalícia zmietla zo stola návrhy opozičných poslancov predložené na májovú schôdzu. Do druhého čítania neprešiel návrh poslanca Ota Žarnaya (nez.) na posilnenie právomocí školských rád a zmenu pravidiel ich kreovania, ani návrh hnutia Sme rodina na rozšírenie právomoci odvolávať členov disciplinárnych komisií verejných vysokých škôl rektormi a dekanmi.

Hnutiu OĽaNO-NOVA neprešiel návrh povinnej predškolskej dochádzky detí od troch rokov zo znevýhodnených oblastí, ani návrh na spolufinancovanie mládežníckych organizácií osobitným odvodom z hazardu. Štvrtý raz bol odmietnutý návrh SaS na otvorenie trhu s učebnicami, zmeny v duálnom vzdelávaní aj v spôsobe poskytovania kariérového a výchovného poradenstva. Podporu nezískala ani snaha o povinné zverejňovanie údajov o mzdách absolventov škôl.

Do druhého čítania prešli len koaličné návrhy. Jedným z nich sa má zamedziť prekrývanie termínov prijímacích skúšok na stredných odborných školách. Ďalším sa má zaviesť povinnosť na udelenie prechodného pobytu príslušníkovi tretej krajiny v prípade, že je žiakom strednej školy a nedosiahol 18 rokov a taktiež sa má vypustiť možnosť získať prechodný pobyt na účel štúdia na jazykovej škole v Slovenskej republike. Oba návrhy sú z dielne SNS.

Na ceste k schváleniu parlamentom je aj návrh poslancov Pétera Vörösa (Most-Híd) a Ľubomíra Petráka (Smer-SD), ktorým sa má uzákoniť pôsobenie žiackych školských rád na základných školách, a to napriek tomu, že obdobný návrh poslanca Žarnaya poslanci pred časom nepodporili.

V uplynulom týždni prezident vymenoval 30 nových vysokoškolských profesorov. Okrem odovzdania menovacích dekrétov ich vyzval k tomu, aby vytvárali tlak na zvyšovanie kvality vzdelávania, vedy a výskumu.

Okrem nových profesorov poznáme aj laureátov ocenenia Vedec roka 2016 v piatich kategóriách. Prečítajte si viac o ocenených a ich zásluhách v oblasti vedy a výskumu.

Nadácia Orange počas slávnostného galavečera ocenila organizácie, ktoré sa dlhodobo venujú témam sociálnej inklúzie, komunitného rozvoja a vzdelávania na Slovensku. V kategórii vzdelávanie komisia ocenila občianske združenie Detský čin roka, Nadáciu Milana Šimečku a občianske združenie Slovenský skauting. Mimoriadnu cenu získal Beni klub.

 

Všimli sme si

 Americký denník The Washington Post uverejnil článok, v ktorom zhŕňa šesť argumentov, podľa ktorých je život súčasného tínedžera stresujúcejší ako život dospelého človeka. V slovenskom preklade si článok môžete prečítať tu.

Animovano-hraný pôvodný slovenský seriál Mať tak o koliesko viac sa už čoskoro dostane do vysielania verejnoprávnej RTVS. Vzdelávací seriál, ktorého autormi sú IvanDávid Popovičovci, predstavuje príbehy vynálezov 20. storočia. Pozrite si upútavku.

Seriál článkov na zlepšovanie čitateľskej gramotnosti zverejnila Nadácia The Kellner Family Foundation. Osemnásť dielov, ktoré pôvodne publikoval český denník Mladá Fronta Dnes, je určený mladším aj starším žiakom základných škôl a ich rodičom. Jednotlivé časti seriálu prinášajú tiež tipy na dobré knižky pre deti aj dospelých.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra:

Pridajte svoj názor aj vy

Podporte kampaň

Týždeň v školstve mailom

Organizátor

Kreatívny
partner

Back to Top