Čo priniesol týždeň
28. 3. – 3. 4. 2016

Čo priniesol týždeň

Témy týždňa

Zverejnili sme správu z okrúhleho stola o stredoškolskom vzdelávaní Ministerstvá v rýchlom tempe chystajú programové vyhlásenie vlády Rezort školstva rokuje s odborármi aj záujmovými skupinami Predsedovia samosprávnych krajov oceňovali učiteľov

 

Výroky týždňa

„Pred voľbami bolo školstvo jednou z hlavných tém. Prvé slová nového ministra školstva boli pokoj a stabilita. Nie som si istý, či práve toto je to urgentné, čo naše školstvo potrebuje. Ak chceme pokoj, treba ísť skôr do kúpeľov. A stabilita nášho školstva je taká silná, že môže súťažiť so železobetónom. Stabilne je naše školstvo na tom zúfalo. Ak sa teda budeme uberať týmto smerom, sme na najlepšej ceste priviesť školstvo na večný odpočinok.“

Juraj Hipš
riaditeľ Komenského inštitútu
v ankete denníka SME | 28. 3. 2016

 

„Minister má v mnohých ohľadoch príliš malé právomoci. Keďže ide o veľké objemy peňazí, mnohé zásadné rozhodnutia robí minister financií. Zároveň je školstvo rozptýlené do viacerých rezortov, máme zdravotnícke školy, poľnohospodárske školy, niektoré školy riadi ministerstvo obrany. Keď minister školstva chce niečo zmeniť na všetkých školách, musí to konzultovať s polovicou vlády.“ (…) Pri súčasnom nastavení riadenia by potrebné kroky a zmeny nedokázal urobiť ani Komenský. Je to celé zabetónované.“

Vladimír Burjan
šéfredaktor mesačníka DOBRÁ ŠKOLA
v rozhovore pre denník SME | 31. 3. 2016

 

Výber z udalostí

 Po správe z prvej diskusie za okrúhlym stolom o potrebách detí a ich napĺňaní sme publikovali druhú správu o príprave mladých ľudí nielen na svet práce. Sériu okrúhlych stolov pre zástupcov politických strán a odbornú verejnosť realizujeme, aby sme podporili žiaduce zmeny vo vzdelávacom systéme, na ktorom nájdeme zhodu naprieč politickým a názorovým spektrom.

Správu si môžete prečítať tu.

 Predseda vlády Robert Fico (SMER-SD) uviedol do úradu nového ministra školstva Petra Plavčana (nom. SNS), ktorý pri tejto príležitosti vyhlásil, že najväčšou výzvou je preňho stabilita v školskom prostredí. Svoje predstavy o smerovaní školstva nekonkretizoval s odôvodnením, že najprv je potrebné rokovať s odbormi a ďalšími záujmovými skupinami a organizáciami ohľadom sformulovania programového vyhlásenia vlády.

Jednotlivé rezorty pripravujú podklady do programového vyhlásenia novej koaličnej vlády v hektickom tempe. Už 6. apríla ich majú predložiť premiérovi, vláda o svojom programe rozhodne o týždeň a na rokovanie parlamentu o vyslovení dôvery novej vláde by sa návrh programového vyhlásenia mal dostať 19. apríla. Ľavo-pravá koalícia postupuje rýchlejším tempom, než jednofarebná vláda SMER-SD pred štyrmi rokmi.

Východiskom pre tvorbu programu v oblasti vzdelávania má byť správa o stave školstva z roku 2013 a požiadavky odborárov a partnerských organizácií z deklarácie prijatej pred parlamentnými voľbami. Krátko po svojom uvedení do funkcie minister Plavčan vyjadril nádej, že sa mu podarí zosúladiť požiadavky odborov a učiteľov s možnosťami vlády, štátu, tripartity a iných partnerov. „Musíme zosúladiť naše stanoviská, mnohé body z ich strany sú prijateľné a myslím si, že môžu byť aj súčasťou koncepcie výchovy a vzdelávania pre Slovensko,“ povedal nový minister.

Od minulého týždňa sa v rýchlom slede uskutočňujú rokovania predstaviteľov rezortu so školskými odborármi, zástupcami učiteľov a občianskych iniciatív. Výsledok rokovaní má z hľadiska finančných nárokov posúdiť aj minister financií Peter Kažimír (SMER-SD) ešte pred tým, ako sa dostanú k premiérovi.

 Nové deliace línie na politickej scéne sa ukázali v nedeľnej diskusnej relácii televízie TA3 V politike, v ktorej koaliční poslanci Anton Hrnko (SNS) a Gábor Gál (Most-Híd) naznačili, že vláda nesplní všetky požiadavky učiteľov, zatiaľ čo zástupcovia opozície Martin Poliačik (SaS) a Richard Vašečka (OĽANO-NOVA) im vyjadrili podporu. „Niektoré požiadavky nie sú celkom reálne. Miera investície bude závisieť od možností štátneho rozpočtu,“ povedal Hrnko, podľa ktorého ultimáta ani štrajky nie sú na mieste. Podľa Vašečku zas „politici nerozumejú ničomu inému, len tlaku.“

 Aj počas prvého týždňa nového ministra vo funkcii odznievali skeptické alebo odmietavé reakcie na jeho nomináciu. Viacerí odborníci poukázali na to, že v oblasti základného a stredného školstva nový minister nemusí byť dostatočne zorientovaný a potrebné zmeny v nich nepresadí bez súhlasu ministra financií aj premiéra. Svoje predstavy o zmenách vo vysokom školstve, ktorému sa Plavčan na ministerstve dlhé roky venoval, doposiaľ neprezentoval.

Nepoznám nič, kde by Peter Plavčan artikuloval svoje ucelené a súdržné vízie rozvoja školstva, ani vysokého, už vôbec nie regionálneho,“ povedal Branislav Pupala z Trnavskej univerzity v ankete Konzervatívneho denníka Postoj k očakávaniam od nového ministra.

 Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) vo svojom blogu (tu aj tu) informovala, že novej vláde a ministrovi školstva plánuje pripomenúť, že štrajk sa neskončil a učitelia sú nahnevaní, pretože ich požiadavky stále neboli splnené. Podľa nespokojných učiteľov „je potrebné konštruktívne riešiť problémy“ a výchova a vzdelávanie na Slovensku „potrebujú investície, pretože len tak sa dá dosiahnuť stabilita,“ o ktorej nový minister hovorí. V Košiciach za týmto účelom prebehne „Inaugurácia ministra školstva,“ v Ružomberku bubnovačka a v Bratislave protestný pochod. Podľa učiteľov „všetky tieto akcie a mnoho ďalších nie sú smerované „proti niekomu, niečomu“ ale „za niečo“.“

Rozhodnutie demonštrovať v uliciach označil minister Plavčan za iracionálne. „Ľudia vo voľbách rozhodli a ja som dostal od Slovenskej národnej strany mandát na to, aby som učiteľom pomohol,“ povedal s tým, že skôr ako stihol rozbehnúť dialóg, ako sa to dá v praxi urobiť, skupina učiteľov už organizuje demonštráciu. Situáciu v školstve podľa neho treba riešiť reálne, a nie len politickými vyhláseniami. „A to je oveľa náročnejšie, ako len formulovať niekoľko jednoduchých požiadaviek a politicky tlačiť na ich splnenie bez toho, aby bolo jasné, aké bude ich finančné krytie a aké konkrétne legislatívne zmeny je potrebné urobiť.“

 Slovenskí inšpektori odhalili podvody pri externej časti maturít. Niektorí učitelia pri testoch študentom pomáhali, umožnili im odpisovať a pri hodnotení testov manipulovali s hárkami s odpoveďami. Podľa hlavnej školskej inšpektorky Viery Kalmárovej by situáciu čiastočne vyriešila prítomnosť administrátora, ktorý by nepochádzal z prostredia školy, čo zákon predpokladá, no v praxi sa to porušuje. Najlepším riešením by podľa nej bola existencia nezávislých testovacích centier.

 Zuzana Zimenová vo svojom blogu pomenúva 9 dôvodov, prečo by sa tento rok nemalo konať testovanie deviatakov základných škôl, okrem iného kvôli nerovnakým podmienkam na prípravu žiakov spôsobeným štrajkom učiteľov, ťažkostiam alergikov v jarnom období aj kvôli šetreniu verejných zdrojov. Zároveň spochybňuje účel, rozsah a spôsob štandardizovaného testovania žiakov, aký sa na Slovensku uskutočňuje. Testovanie 9 je naplánované na stredu 6. apríla.

S podobnou iniciatívou na vynechanie testovania amerických žiakov o niekoľko dní neskôr prišla federálna Sieť pre verejné vzdelávanie poukazujúc na jeho nepodložené prínosy pre kvalitu vzdelávania a škodlivé dôsledky pre samotné deti. Zakladateľka siete Diane Ravitch z Newyorskej univerzity, ktorá sa v minulosti významne podieľala na zavádzaní štandardizovaných testov do amerického vzdelávacieho systému, vyjadrila podporu všetkým rodičom, ktorí svoje deti na testovanie tohto roku nepustia.

 28. marca, v deň narodenia Jana Amosa Komenského, sa od roku 1955 na Slovensku slávi Deň učiteľov. Tradíciu každoročného oceňovania pedagógov pri tejto príležitosti obnovil v roku 1999 vtedajší minister školstva Milan Ftáčnik. Medzinárodný deň učiteľov sa pritom v iných krajinách sveta od roku 1993 pripomína 5. októbra, kedy ho vyhlásil Výbor OSN pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO) ako pripomienku na podpísanie Odporúčaní UNESCO a Svetovej organizácie práce o pracovných podmienkach vyučujúcich z roku 1966.

Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) Pavel Ondek poukázal na to, že práca pedagógov nie je docenená finančne ani morálne, a preto odbory presadzujú zvýšenie ich platov, legislatívnu úpravu postavenia učiteľov ako chránených osôb, ako aj finančnú pomoc pri zabezpečení bývanie či príspevky na rekondičné pobyty. Zároveň poukázal na to, že mnohí učitelia sú terčom šikanovania zo strany žiakov a nedôvery zo strany rodičov.

„Reálnymi krokmi a nie prázdnymi slovami možno zlepšiť vnímanie učiteľa nielen v očiach verejnosti ale aj pred sebou samým. Až za takýchto podmienok môžeme očakávať, že sa učiteľ stane vyhľadávanou a váženou profesiou, od ktorej možno očakávať nadštandardné výsledky pri formovaní vzdelanostnej úrovne detí a študentov,“ povedal Ondek. Podľa prezidenta Slovenskej komory učiteľov Vladimíra Crmomana by nový minister školstva mal prioritne riešiť práve postavenie učiteľa v spoločnosti a vytvorenie adekvátnych podmienok na jeho prácu.

 Zatiaľ čo zo strany ministerstva školstva boli vybraní učitelia ocenení ešte bývalým ministrom školstva Jurajom Draxlerom, priamo na Deň učiteľov oceňovali predsedovia samosprávnych krajov stredoškolských pedagógov vyučujúcich na školách v ich pôsobnosti.

Predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa pri tejto príležitosti uviedol, že napriek existujúcim problémom a legislatívnym prekážkam, ktoré systém deformujú a znefunkčňujú, v mnohých veciach sme na špici.“ Predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš zas poukázal na to, že aj keď práca učiteľov nie je docenená, „tento dlh sa snažíme v našom kraji vyrovnať.“ Napokon podľa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Milana Belicu nedávne štrajkové aktivity učiteľov predovšetkým za zvýšenie platov „neposilnili, ale ešte viac naštrbili autoritu učiteľa v našej spoločnosti,“ skonštatoval Belica, podľa ktorého proces modernizácie školstva po roku 1989 nebol dobre premyslený a ľahko sme sa vzdali toho, čo bolo kvalitné a osvedčené. Za riešenie kritickej situácie v školstve považuje to, aby boli odborné školy úzko prepojené s výrobnými podnikmi, gymnáziám sa prinavrátil status výberových škôl iba pre najlepších žiakov a vysokoškolské štúdium treba „striktne orientovať na potreby spoločnosti.“

Ako vyzerali oslavy Dňa učiteľov v období komunizmu, ukázal archív TASR.

 

Všimli sme si

 Nadácia pre deti Slovenska pokračuje vo zverejňovaní videí o tom, že iba šťastné deti sa môžu stať úspešnými a zodpovednými dospelými. Zástupcovia detských, mládežníckych a vzdelávacích organizácií a iniciatív v nich približujú, čo robia, aby to dosiahli.

 Slovensko sa 2. apríla pripojilo k Svetovému dňu povedomia o autizme zapojením do kampane Rozsvieť modrú, ktorá vychádza z iniciatívy svetovej organizácie Autism Speaks. Daniela Ostatníková z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave v rozhovore pre Denník N konštatovala, že ľuďom s autizmom dostatočne nepomáhame v rodinnom ani školskom prostredí. Na Slovensku sa podobne ako v iných krajinách rodí približne jedno percento autistických detí. Ako sa s takýmto dieťaťom žije, približuje matka päťročného Timoteja v rozhovore pre týždenník Trend. Život v dospelosti a ťažkosti pri hľadaní si práce opisujú samotní ľudia s autizmom.

 Najčítanejší český bulvárny denník Blesk zverejnil sériu článkov, ktorými chce zabrániť presadeniu inkluzívneho vzdelávania v českých školách, ktoré noviny považujú za škodlivé. Kampaň vedie proti viacerým organizáciám aj jednotlivcom, ministerku školstva nevynímajúc. Otvoreným listom na to reagoval aj rodič dieťaťa s Downovým syndrómom.

Téme sa podrobnejšie venovala verejnoprávna televízia v aktuálnom vydaní relácie Newsroom ČT 24.

blesk-inkluze

Pripravujeme

 Už tento víkend sa zúčastníme konferencie Zväzu maďarských pedagógov na Slovensku v Rožňave, kde budeme prezentovať predstavy odbornej a laickej verejnosti o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. V máji sa zúčastníme konferencie Cesty k dobrej škole, ktorú v Bratislave organizuje mesačník Dobrá škola a spoločnosť Exam Testing.

 Pripravujeme aj lokálne workshopy, do ktorých zapojíme všetkých, ktorých sa vzdelávanie týka vo vybraných slovenských mestách.

 

Človeče, zapoj sa!

Viac o aktivitách v rámci kampane a o ľuďoch, ktorí sa spolu s nami snažia rozprúdiť verejnú diskusiu o vzdelávaní, sa môžete dozvedieť na webstránke chcemevedietviac.sk. Informácie o kampani môžete zdieľať aj prostredníctvom facebooku či twittera.

 

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

Objednajte si doručenie výtlačku Atlasu predstáv o budúcnosti vzdelávania na Slovensku!

 

Supported [in part] by a grant from the Foundation Open Society Institute
in cooperation with the Education Support Program of Open Society Foundations

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Prihláste sa na odoberanie newslettra: