Aké sú predstavy tých, ktorých sme na workshopoch nestretli? Ako široké je spektrum názorov na vzdelávanie? A k akej jeho podobe sa široká verejnosť prikláňa?
Aký je zmysel Testovania 9?
Testovanie 9 neoveruje skutočné znalosti deviatakov, ale pomáha vytriediť tých najlepších, ktorí potom môžu ísť na strednú školu bez prijímačiek. K téme v relácii Z prvej ruky na Rádiu Slovensko diskutovala analytička Nového školstva Zuzana Zimenová s riaditeľkou Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Ivanou Pichaničovou.
Čo priniesol týždeň
4. 5. – 10. 5. 2015
Minister školstva bude o oklieštení kompetencií školských rád ešte rokovať; Učitelia upozorňujú na šikanovanie zo strany vedenia škôl i kolegov; Poznáme víťaza ankety Zlatý Amos; Odborníci na rómsku problematiku vyzývajú vládu prijať opatrenia na skvalitnenie vzdelávania všetkých detí; Ministerstvo školstva účinnosť nových štátnych vzdelávacích programov neodloží; Dotáciu na rozšírenie kapacít materských škôl dostane štvrtina žiadateľov; Do duálneho vzdelávania sa zapojí jedno percento žiakov SOŠ; Vláda zaplatí výstavbu Národného futbalového štadióna
Vzdelávanie ako gombička vs. paralýza z analýzy
Pre mnohých je náročné uvažovať v súvislostiach, a práve preto je zvažovanie návrhov z rôznych uhlov pohľadu mimoriadne dôležité. Každý názor totiž v sebe nesie potenciál dobrého nápadu. Až keď sa spoločne premyslí a skĺbi s ďalšími nápadmi, môžu vytvoriť funkčný celok.
Prečo je vzdelávanie politickou témou?
Na Slovensku nemusíme chcieť fínsky, britský, singapurský či mexický model vzdelávania. Čo však chcieť môžeme a na čom by sme dokonca mali trvať, je, aby dotknutí aktéri a široká verejnosť neboli pri koncipovaní zásadných dokumentov vzdelávacej politiky prehliadaní. Preto chceme vedieť viac nielen o všetkom, čo sa deje v rezorte školstva, ale aj o tom, aké predstavy o budúcnosti vzdelávania majú ľudia naprieč Slovenskom.
Čo priniesol týždeň
27. 4. – 3. 5. 2015
V rámci kampane sumarizujeme zistenia a nazbierané podnety; Učitelia požadujú odklad účinnosti inovovaných štátnych vzdelávacích programov; Naďalej hrozí oklieštenie kompetencií školskej samosprávy; Školy s posilnením právomocí zriaďovateľov nesúhlasia; Európska komisia začala voči Slovensku konanie vo veci diskriminácie rómskych žiakov v školách; Odpovede žiakov na spornú otázku v Testovaní 9 sa nebudú započítavať do hodnotenia
Už nechceme zajace z klobúka!
Už 25 rokov sa v našom školstve dejú väčšie či menšie zmeny bez toho, aby sa k nim mohli vyjadriť ľudia, ktorých sa bezprostredne týkajú. Nezbierajú a nezohľadňujú sa podnety z praxe, nenapĺňajú sa potreby, záujmy a predstavy detí, rodičov, učiteľov a ďalších aktérov. Vzdelávacia politika sa robí „od stola“, bez verejnej diskusie a spätnej väzby. Mnohí ľudia už preto rezignovali , že niečo môžu ovplyvniť alebo zmeniť k lepšiemu.
Čo priniesol týždeň
20. 4. – 26. 4. 2015
Kompetencie školských rád chcú oklieštiť aj predsedovia samosprávnych krajov; Nový štátny vzdelávací program pre materské školy nebude zatiaľ záväzný; ŠPÚ pripravuje pre učiteľov nové manuály; V Dunajskej Lužnej otvorili novú modulovú základnú školu; Testovanie 9 bude vstupenkou na stredné školy; Deň podpory remesiel v Trenčíne; Začalo testovanie OECD PISA 2015; Učiteľské noviny sú späť
Čo priniesol týždeň
13. 4. – 19. 4. 2015
Zistenia z kampane sme prezentovali na odborných podujatiach v Modre a v Bratislave; V základných školách sa konalo celoplošné Testovanie 9; Vládny návrh novely školského zákona doručený do parlamentu; Samosprávy žiadajú dotácie na zvýšenie kapacít materských škôl; Ministerstvo školstva spustilo elektronický poradenský systém pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami
Čo priniesol týždeň
6. 4. – 12. 4. 2015
Ku kampani Chceme vedieť viac sa pridávajú ďalšie organizácie; Ministerstvo školstva ponúka kompromis v rámci návrhu na obmedzenie kompetencií školských rád; Budúcnosť školskej samosprávy je naďalej ohrozená; V rezorte školstva sa rieši ďalší podozrivý tender; Návrh na povinnú materskú školu pre rómske deti je opäť na stole; Experti ponúkajú aj iné návrhy na podporu predškolákov