V rámci kampane Chceme vedieť viac otvárame diskusiu na tému Zmysel povinného vzdelávania; Nový minister už zrealizoval v rezorte školstva prvé personálne zmeny; V rezorte školstva prebieha aktuálne audit priamo riadených organizácií, minister plánuje znížiť ich počet; Proces novelizovania kľúčových školských zákonov nechce nový minister zastaviť ani spomaliť; Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2015 nepočíta so zvýšením objemu financií do vzdelávania; Učitelia očakávajú zvýšenie platov; Minister Pellegrini avizuje otvorenie ústavného zákona o dlhovej brzde; Rezort školstva dostane od ministerstva financií viac peňazí aspoň na asistentov
Téma 1: Zmysel povinného vzdelávania
Čo by malo byť zmyslom a náplňou povinného vzdelávania v budúcnosti? Z akých hodnôt a princípov by malo vychádzať? K čomu by sme mali vychovávať a vzdelávať budúce generácie? Nad týmito otázkami sa zamýšľal filozof a pedagóg Erich Mistrík, futurológ Ivan Klinec a ekonóm Martin Mlýnek. Prečítajte si ich predstavy a prezentované argumenty a zapojte sa do diskusie!
Inklúzia – šanca urobiť z integrácie výhodu do života
Súčasné slovenské školy sú zamerané selektívne, to znamená, že deti veľmi diferencujú – napr. podľa nadania (na matematické či jazykové triedy), podľa prospechu, deti s akoukoľvek inakosťou, hendikepom idú do špeciálnych škôl, a to možno až prirýchlo. Občas by stačila dobrá vôľa a dieťa by nemuselo študovať ďaleko od svojho domova.
Inklúzia alebo individuálne potreby detí v škole na prvom mieste
„Škola je pre všetkých iba vtedy, ak je skutočne každému umožnené učiť sa,“ povedal exkluzívne pre MAMA a ja Daniel Sobel, expert na inkluzívne zvdelávanie z Londýna.
Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku
Pre každého študenta je pri vzdelávaní najdôležitejší pocit bezpečnosti. Ak vytvoríte dieťaťu špeciálne miesto na vzdelávanie, hoci mu chcete pomôcť, v skutočnosti ho pripravíte o sebadôveru. Preto potrebujeme deti integrovať.
Čo priniesol týždeň
23. 6. – 29. 6. 2014
V rámci kampane CHCEME VEDIEŤ VIAC sme diskutovali o budúcnosti vzdelávania so žiakmi základnej školy v Lozorne; Nové školstvo zverejnilo v plnom znení ministerské návrhy na zmeny kľúčových zákonov v školstve; SKU zverejnila výsledky dotazníkového prieskumu v materských školách; NÚCEM zverejnil zistenia medzinárodnej štúdie OECD TALIS 2013; Minister Dušan Čaplovič zhodnotil uplynulý školský rok; Výmenu ministra školstva predseda vlády zatiaľ nepotvrdil ani nevyvrátil
Čo priniesol týždeň
16. 6. – 22. 6. 2014
Ku kampani CHCEME VEDIEŤ VIAC sa pridali ďalší; Slovenská komora učiteľov vyhodnotila online dotazník na tému kontinuálneho vzdelávania učiteľov a kreditových príplatkov; V médiách sa objavili dohady o plánovanej výmene ministra školstva; Vláda SR vymenovala druhého štátneho tajomníka rezortu školstva; Slovensko otvorilo styčnú kanceláriu pre výskum a vývoj v Bruseli
Čo priniesol týždeň
9. 6. – 15. 6. 2014
Fotoreportáž z tvorivých workshopov; Kvalita slovenského vzdelávacieho systému je podľa SEF najhoršia v EÚ; NÚCEM zverejnil výsledky Testovania 9 a plánuje zmeny; Parlamentný výbor rokoval o výsledkoch našich žiakov v meraní PISA; Štátny tajomník rezortu školstva za centralizáciu; Školy by mali v budúcom školskom roku dostať viac asistentov učiteľa; Navrhuje sa vymenovanie druhého štátneho tajomníka ministerstva školstva; Konala sa II. medzinárodná konferencia o odbornom vzdelávaní
Deti i dospelí sa zhodujú: Školy by mali byť pre deti, a nie naopak!
Mesačník Mama a ja je jedným z mediálnych partnerov kampane CHCEME VEDIEŤ VIAC o budúcnosti vzdelávania. Pozrite si fotoseriál, ktorý na základe fotodokumentácie z prvých troch realizovaných workshopov predstavuje kampaň v júnovom vydaní Mama a ja.
Čo priniesol týždeň
2. 6. – 8. 6. 2014
V rámci kampane CHCEME VEDIEŤ VIAC sa uskutočnili dva tvorivé workshopy v Banskej Bystrici; Víťazka ankety Zlatý Amos 2014 sa s nami rozprávala o matematike a o budúcnosti vzdelávania; Výsledky štúdie v rámci projektu Škola na dotyk potvrdili pozitívny vplyv moderných technológií vo vzdelávaní žiakov; Na Slovensku padol rekord v čitateľskom maratóne detí zo základných škôl; V základnej škole v Šarišských Michaľanoch pribudla nová knižnica; Učitelia identifikovali v základných školách takmer 60-tisíc „problémových“ žiakov; V Testovaní 9 dopadli najhoršie deti z regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti